Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5203 besök totalt |
Tändsystem, varför byta?
Hej! Jag sitter och klurar lite på vinterns aktiviteter i 924-projeket. Att byta bort nuvarande fördelar/brytarspetsar-tändsystem till nåt utan brytare kanske skulle var kul. Men... If it ain't broken, don't try to fix it... Ge mig fördelarna med att gå över till något enkelt eftermarknadssystem! Max 2000 spänn, som det känns just nu! ![]() Mvh Magnan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Personligen har jag övertygelsen att man drar på sig trubbel om man börjar byta ut saker som funkar...
Därför tänker jag inte röra eletroniken eller motorn på min 318 om jag inte måste... ja jag är lite tråkig! Men så kanske man kan ha en bil som mer eller mindra alltid funkar.. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Helt oslagbart för dom pengarna är den, i din värld, förhatliga MSnS.
![]() Bränsle och tändning i ett. Delarna som behövs förutom MS hittar man på "vilken bakgård" som helst. Detta måste ju vara den optimala modden för dig som datahacker. ![]() ![]() |
||||
Haha, visste att den skulle komma! ![]() ![]() ![]() Mja, men jag är i nuläget inte intresserad av att bråka med bränslesystemet. Att byta till elektroniskt sprut modell MegaSquirt är lite för komplext för mig och kräver nån form av mappning för att få till... Nja, för mycket jobb... Tändningen är "lättare" att motivera byte på. Brytarspetsar/kondensator känns lite bökigt att hålla skick på? Finns det inga andra fördelar? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Finns det inte sådana där fina konverteringssatser för att konvertera från brytarspets till brytarlöst tändsystem?
Det är väl ingen speciellt märkvärdig fördelare som sitter i 924? Själv har jag ett Haltech IG5 liggandes i väntan på bättre tider. Nackdelen (som vanligt) med dylika mods där man byter upp sig till fördelarlöst tändsystem är att man riskerar fasta i besiktningen då motorn inte är original längre. |
||||
poh99, ju jag vet det där med besiktningen men i detta fall så är det väl tveksamt om de bryr sig. I värsta fall så är ju operationen reversibel, det är inte frågan om att bygga om hela motorn.
![]() Finns färdiga anpassningssatser till det system jag nämnde ovan, bara att smacka ner i Bosch-fördelaren, installera tändmodul och vara glad. 2000 pistoler, cirka. Men, det måste ju finnas fördelar med att byta? Är det värt 2000kr för att byta eller funkar det hela lika bra med di gamle brytarspetsarna??? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
"Ignitor, brytarlös tändning
Ignitor, brytarlös tändning för Bosch 12V fördelare för 4cyl. OBS! ej Volvo B18&B20. Ignitor ersätter brytare och kondensator utan att ändra originalfördelaren, allt ryms under locket. Artnr: 1847 Pris exkl. moms: 956,00 Pris inkl. moms: 1195,00" http://www.funnystuffstore.nu/mainfr Klicka på Pertronix ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Jag hade lätt siktat på ett sådant system i dina kläder, hade haft det själv på 924:an om det inte varit för att man åker på en s*t*ns massa straffvikt (15%) i Roadsport (i ditt fall 5%) _________________ Pär Hylander |
||||
Jodå, från 1980 år modell så är det brytarlöst på 924orna... Men min gissning är att det är lika dyrt att köpa ett nytt kit som ex. Ignitor som Anders tipsade om?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Nu kan jag inte brytarspetsarna alla nackdelar på mina fem fingrar, bättre blir det säkert, frågan är om det märks i någon större omfattning.
Brytarsystem medför väl en begränsning på hur stora strömmar/spänningar (kommer aldrig ihåg vilket) som kan brytas utan att det blir överslag. Ska du greja med kraftigare tändspole kan det nog vara idé att uppgradera till brytarlöst, annars vet jag inte. Sannolikt finns det väl effektvinster att göra bara genom en uppgradering till programmerbar tändning, men då är vi där igen med mappning osv. Men det finns säkert någon ute på det vida nätet som gjort detta just för din version av 924:an. |
||||
MS är absolut inte komplicerat och att mappa mer exakt än vad ett K-jet levererar gör min mamma...typ...
![]() ![]() Hela vintern ligger där och lyckas man byta ett helt golv kommer du tycka ett nytt sprut är rena barnleken. *sant* 100 ggr roligare oxå. |
||||
Mangan// Eftersom AL kom med sitt standardsvar får väl jag komma med mitt. Låt grejerna vara! När det börjar strula och ända måste bytas, då kanske... men inte nu!
Ferdinand har en uppgift kvar i livet och det är att frakta en glad Magnus runt Sveriges banor. Då anser inte jag att det är lönt att lägga de pengarna på något du inte kommer att märka av. Ska du kasta pärlor till svinen så se till att rätt svin får pärlorna ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5203 besök totalt |