Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändsystem, varför byta?
5203 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tändsystem, varför byta?

Hej!

Jag sitter och klurar lite på vinterns aktiviteter i 924-projeket. Att byta bort nuvarande fördelar/brytarspetsar-tändsystem till nåt utan brytare kanske skulle var kul.

Men... If it ain't broken, don't try to fix it... Ge mig fördelarna med att gå över till något enkelt eftermarknadssystem! Max 2000 spänn, som det känns just nu! Ex. Lumenition optronic -> http://www.lumenition.com/PMA50ins.pdf

Mvh
Magnan

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Personligen har jag övertygelsen att man drar på sig trubbel om man börjar byta ut saker som funkar...
Därför tänker jag inte röra eletroniken eller motorn på min 318 om jag inte måste...

ja jag är lite tråkig! Men så kanske man kan ha en bil som mer eller mindra alltid funkar..

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Helt oslagbart för dom pengarna är den, i din värld, förhatliga MSnS.

Bränsle och tändning i ett. Delarna som behövs förutom MS hittar man på "vilken bakgård" som helst.
Detta måste ju vara den optimala modden för dig som datahacker. thumbs up

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Bränsle och tändning i ett. Delarna som behövs förutom MS hittar man på "vilken bakgård" som helst.

Haha, visste att den skulle komma! Möjligen "nS"delen enbart.

Mja, men jag är i nuläget inte intresserad av att bråka med bränslesystemet. Att byta till elektroniskt sprut modell MegaSquirt är lite för komplext för mig och kräver nån form av mappning för att få till... Nja, för mycket jobb...

Tändningen är "lättare" att motivera byte på. Brytarspetsar/kondensator känns lite bökigt att hålla skick på? Finns det inga andra fördelar?

/Mangan

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Finns det inte sådana där fina konverteringssatser för att konvertera från brytarspets till brytarlöst tändsystem?
Det är väl ingen speciellt märkvärdig fördelare som sitter i 924?

Själv har jag ett Haltech IG5 liggandes i väntan på bättre tider.

Nackdelen (som vanligt) med dylika mods där man byter upp sig till fördelarlöst tändsystem är att man riskerar fasta i besiktningen då motorn inte är original längre.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
poh99, ju jag vet det där med besiktningen men i detta fall så är det väl tveksamt om de bryr sig. I värsta fall så är ju operationen reversibel, det är inte frågan om att bygga om hela motorn.

Finns färdiga anpassningssatser till det system jag nämnde ovan, bara att smacka ner i Bosch-fördelaren, installera tändmodul och vara glad. 2000 pistoler, cirka.

Men, det måste ju finnas fördelar med att byta? Är det värt 2000kr för att byta eller funkar det hela lika bra med di gamle brytarspetsarna???

Mvh
Mangan

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

"Ignitor, brytarlös tändning
Ignitor, brytarlös tändning för Bosch 12V fördelare för 4cyl. OBS! ej Volvo B18&B20. Ignitor ersätter brytare och kondensator utan att ändra originalfördelaren, allt ryms under locket.
Artnr: 1847 Pris exkl. moms: 956,00 Pris inkl. moms: 1195,00"

http://www.funnystuffstore.nu/mainframe.html

Klicka på Pertronix

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Haha, visste att den skulle komma! Möjligen "nS"delen enbart. /Mangan

Jag hade lätt siktat på ett sådant system i dina kläder, hade haft det själv på 924:an om det inte varit för att man åker på en s*t*ns massa straffvikt (15%) i Roadsport (i ditt fall 5%)

Åland
Här sen Sep 2003

Finns det inte brytarlöst i nån nyare 924 som man kan plocka över?

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jodå, från 1980 år modell så är det brytarlöst på 924orna... Men min gissning är att det är lika dyrt att köpa ett nytt kit som ex. Ignitor som Anders tipsade om?

Mvh
Mangan

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Nu kan jag inte brytarspetsarna alla nackdelar på mina fem fingrar, bättre blir det säkert, frågan är om det märks i någon större omfattning.
Brytarsystem medför väl en begränsning på hur stora strömmar/spänningar (kommer aldrig ihåg vilket) som kan brytas utan att det blir överslag.
Ska du greja med kraftigare tändspole kan det nog vara idé att uppgradera till brytarlöst, annars vet jag inte.

Sannolikt finns det väl effektvinster att göra bara genom en uppgradering till programmerbar tändning, men då är vi där igen med mappning osv.
Men det finns säkert någon ute på det vida nätet som gjort detta just för din version av 924:an.
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Det finns folk som byter ut fördelaren i B18 och B20 mot en elektroniskt styrd sak från SAAB 9000 kräver lite svarvning dock. Det kanske finns någon lämplig audi eller vw-del som passar rakt av.

/ Pär

Mantorp
Här sen Nov 2002

MS är absolut inte komplicerat och att mappa mer exakt än vad ett K-jet levererar gör min mamma...typ...

Hela vintern ligger där och lyckas man byta ett helt golv kommer du tycka ett nytt sprut är rena barnleken. *sant* 100 ggr roligare oxå.

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Japp, skaffa MS! Jag är med och beställer ett par ex i så fall.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Trist att jag redan sitter på ett Haltech som inte var direkt billigt.
Kanske borde använda det istället för att låta det samla damm.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mangan// Eftersom AL kom med sitt standardsvar får väl jag komma med mitt. Låt grejerna vara! När det börjar strula och ända måste bytas, då kanske... men inte nu!
Ferdinand har en uppgift kvar i livet och det är att frakta en glad Magnus runt Sveriges banor. Då anser inte jag att det är lönt att lägga de pengarna på något du inte kommer att märka av.
Ska du kasta pärlor till svinen så se till att rätt svin får pärlorna

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Ah, tack Kristian! Det var ungefär ett sånt svar jag behövde se.

Mvh
Mangan

Skruva banåkabil
Tändsystem, varför byta?
5203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande