Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Grovdammsugare i garaget
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (2905 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Grovdammsugare i garaget

Jag tänkte köpa mig en grovdammsugare till garaget för att suga upp svarvspånor, frässpånor, vinkelslipsdamm och allt annat som skitar ner.

Det behöver vara en så liten modell som möjligt pga mitt dockskåp till garage, vilket såklart begränsar urvalet eftersom det mestadels verkar vara fattiga budgetmaskiner som är små.

Finns här någon som har erfarenhet av lämplig liten grovdammsugare och kan rekommendera en?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Det är väl främst dessa som jag än så länge kollat på. Får släpa mig iväg till någon butik och känna och klämma lite tror jag.
Har dock aldrig haft någon grovdammsugare, så lite erfarenheter på vad man ska tänka på etc hade varit fint.

https://www.bauhaus.se/grovdammsugare-nilfisk-buddy-ll-12l.html?refSrc . . . .

https://www.bauhaus.se/grovdammsugare-karcher-mv-2-cartridge-filter-ki . . . .
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Jag har en kärcher wd5P i garaget, bra pris å gör sitt jobb...under 2 lax på bauhaus

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007

Hva med en sentralstovsuger montert opp under taket på veggen?

Har elv Kärcher som har fungert fint i snart 10 år.

`04 TVR T350
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Denna är bra, jag har samma fast 35 liters. Kanske lite stor för dig iofs?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/dammsugare/grovdammsugare/karc . . . .

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Jag har en äldre nilfisk buddy som levt hårt i garaget, bilarna och husrenovering. Du kommer kanske ångra dig om du inte köper en som tål våtdammsugning (textilklädseltvätt tex) i övrigt är det väl inte så mycket, du får köra med hörselkåpor

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Har också en halvstor Nilfisk som grovdamsugare, nackdelen är just storleken och det osannolika vrålandet, hörselskydd är ett måste. Tycker den är klumpig i garaget så den har hamnat i källaren, istället kör jag med vanliga dammsugare av bra märke som volta/electrolux som jag köper på loppis.
För några 100-lappar får man en dammsugare som är hyfsat smidig och livslängden kan vara imponerande trots sjuk misshandel. Är inne på garagedammsugare nummer 3 sedan vi flyttade in i huset 1992.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Om du klarar dig utan att kunna suga upp våta saker så har Nilfisk ett par ryggburna modeller

Annars kanske en centraldammsugare med ett uttag är smidigast med tanke på platsbristen.
Oavsett ska allt förvaras någonstans.

www.MSCC.se
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003

Har en kärcher mv2, kan inte rekommendera den, låter mycket men händer inget...

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

har nilfisken du länkar till. grova spånor typ från svarv.. sopar jag upp och kastar i plåthinkar... trasslar sig bara i slangen, annars gillar jag dammsugaren.. fast skulle jag nu köpt en skulle jag betalt till att få en med 230 uttag på som bryter dammsugaren när inkopplad maskin stängs av tex slip eller såg..

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Janne J skrev:
Har också en halvstor Nilfisk som grovdamsugare, nackdelen är just storleken och det osannolika vrålandet, hörselskydd är ett måste. Tycker den är klumpig i garaget så den har hamnat i källaren, istället kör jag med vanliga dammsugare av bra märke som volta/electrolux som jag köper på loppis.
För några 100-lappar får man en dammsugare som är hyfsat smidig och livslängden kan vara imponerande trots sjuk misshandel. Är inne på garagedammsugare nummer 3 sedan vi flyttade in i huset 1992.

+1

Beroende på hur man bor, så hittar man ofta fungerande dammsugare i grovsoprummet, gratis.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010

Jag köpte en Kärcher wd6 till mig själv i julklapp och det var ett bra köp!

Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Spinner vidare på tråden om dammsugare i garaget...
Någon som har ett tips på en bra robotdammsugare för garagebruk?

/LOLA-Christian
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015

Re:

Christian Carlsson skrev:
Spinner vidare på tråden om dammsugare i garaget...
Någon som har ett tips på en bra robotdammsugare för garagebruk?

Mitt tips är att köpa billigt och så får den hålla så länge den gör. Roomban i vårat garage börjar bli redigt sleten av sin verksamhet. Makita har en som verkar lite grövre men den kostar ju därefter.

Skövde
Här sen Jun 2005

Re:

Michael Th skrev:
fast skulle jag nu köpt en skulle jag betalt till att få en med 230 uttag på som bryter dammsugaren när inkopplad maskin stängs av tex slip eller såg..

.
absolut +1 på den, funderar på att köpa en ny, bara just pga av det

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Jag köpte en sånhär för ett antal år sedan. Den låter mycket och trillar omkull emellanåt när man drar i den, men den har skaplig effekt och verkar aldrig ge upp. Jag har matat den med metallspån, vatten, skidvalla, bromsvätska, leksaker, jord, vägsalt, osv. Körde visst utan vätskeskyddet ett halvår, men det brydde den sig inte om. Den har börjat lukta lite funky, men det får man räkna med. Dessutom kostade den runt en femhundring och tillbehör hittar man på ebay för vettiga pengar. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

https://www.clasohlson.com/se/Torr--och-v%C3%A5tsugare-Cocraft-HWD-30/ . . . .

Köpte en sådan strax innan jul då jag håller på att renovera gillestugan.
Uttag så den startar automatiskt, max 2180watt.
Tar både torrt och vått.

Har matat den med allt.
Rev först reglar och gullfibern, och sög gullfiber i massor...
Bilhammrade spår i lecan för elen, tejpade på slangen på bilhammaren och mattade på...
Slipdamm, ungefär 100liter, från jag slipade golvet (Hyrde en 30kkr hilti)
Satte en på dewalt kap&ger-sågen när jag såga upp lite reglar och den suger spånen snabbare än sågen sprutar ut dom...

Billig, i några dagar till!
Nilfisk påsarna passar i. Förvånansvärt tyst!
Men visst, det flerdelade röret i plast när man ska dammsuga golv är rätt rangligt, men går ju lätt att sätta valfrit damsugarrör när det pajjat helt...
Sen är själva "tunnan" i plast, men känns ganska tjock och stabil ändå.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag jobbar förutom hemma i verkstaden ute både inom industri och mot bygg,
Tidvis blir det mycket nymontage. Och då blir det vanligen en hel del man borrar i både nygjutna betonggolv och flytspacklade golv.

Och det dammet som blir av Det måste nog vara det Mest förödande som finns för en damsugare,

Har kört ihjäl en hel rad olika maskiner på detta sätt. De enda som överlever detta är nästan de absolut dyraste men även stora och klumpiga grovdammsugarna.

Så en dag köpte jag en egen stor kärsher efter att ha kört ihjäl 4-5 st små billigare varianter.

Sen hamnade jag på ett jobb där jag borrade och slog i ett hundratal expander i ett nyspacklat /gjutet golv under en maskin.

Min fina kärsher fick inte plats och slangen såklart för kort för att nå ens i närheten av alla hål.

Då kom en byggsnubbe från platsen med en sådan.

Och den var hur smidig som helst samt gjorde jobbet som en dans. Skitenkelt att tömma och riktigt jäkla bra filter Som varken släppte in det fina dammet i motorn, eller satte igen sig efter 30 sekunder som alla andra små /billiga jag testat gör.

Så köpte en egen. Och numera står kärshern mest och tar plats i verkstaden. Då denna gör jobbet lika bra, skitsmidig när man dammsuger bilen att bara bära med sig i ena handen.

Den stora åker bara fram när hela verkstadagolvet ska sugas rent.

Kan varmt rekommendera att prova en sådan. Mindre mängder vatten går oxå bra, dock inte i kombination med dammet från betong, då får man tömma behållaren innan så man inte blandar för då har man gegga som heter duga.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/dammsuga . . . .

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för alla tips!

Det fick bli en Kärsher WD 3. Mindre än WD5 och får ganska enkelt plats under arbetsbänken så att den enkelt kan plockas fram och användas. Provade den i affären och tyckte det var bra sug i den.
Tack för tipset om brytande uttag också. Det avgjorde att det blev en WD3 istället för en WD2

En fråga:
Måste man ha påse i den, eller kan man använda den utan påse och bara tömma dammsugaren direkt i soptunnan? Dammsuger torra grejer.

Aluspån och damm... Undrar hur det är med EX-klassningen förresten.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

påse har man när till fint skräp
utan till grovt

Jag håller på i källaren fortfarande. Betongdamm och slip/gipsdamm.
Då är det påse som gäller.

spårade för elen i lecan innan putsning. Körde bilhammare, så då va det lite grövre smuts, körde utan påse.
Blåste rent patronfiltret sen bara med tryckluft.

Aluspån är ingen fara.

Aludamm, min erfarenhet från blästring bara där. Och ja, ska man följa regelverket då, så fort man ska blästra med aluminiumsilikat är det EX patronfilter som gäller...

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Jag kör budget - Biltemas asksug. Nu verkar just min modell utgått, men den funkar fint till slipdamm mm. Kanske inte världens högsta filtreringsgrad, men men... bättre än den "hemmadammsugare" jag använde tidigare. Elmotorer verkar dö efter ett tag när man suger järnfilsspån igenom dom.

Grovdammsugare i garaget
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (2905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande