Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (991 totalt) |
Fjäderkonstant vs bilens höjd? (Matematisk hjälp)
Hej Tänkte köpa nya fjädrar till min bil men vet inte hur långa jag behöver för att jag skall få rätt höjd på bilen, dvs hur mkt sjunker bilen ihop med en viss tyngd och fjäderkonstant? Är det så här enkelt? Framvagn: Ca 600kg = 300kg per framhjul Fjäderkonstant ca 80Nm/mm = ca 8.15kg/mm 300kg/8.15kg=36.8mm I andra ord sjunker bilen 36.8mm efter att fjädern möter fjäderskålarna? Eller har jag helt fel? Tacksam för svar. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
Du är på rätt väg tror jag
![]() Nu är det så att man inte brukar ha 1:1 mellan hjul och fjäder. tex i mitt fall har jag ca 0,75:1(fjäder:hjul) detta ger en faktor på ca 0,56 mellan fjäderkonstanten och hjulkonstntan. Så om jag hadde 80N/mm(8,15kg/mm) och fjädrad vikt 300kg. ger 300*g/(80*0,56)--->65,7mm på hjulet och 65,7*0,75=49,3mm på fjädern. Men nu är för det mästa på std bilar fjädern lite förspänd för att ligga still. Med McPeston så brukar det vara typ 0,85-0,90 (fjäderkonstan till hjul) _________________ Johan Sjölinder |
Tjenare Fuling
Låg bakom din Saab på SSis träff på kullen. Har aldrig sett en bil som gör kissande hunden i stort sett varje kurva. Såg ut som du inte använde bakre innerhjul i någon del av kvarnkurvan ![]() ![]() ![]() Grymt imponerad av din gamla Saab! Tack för svaret. Nästa logiska fråga? Hur beräknar man hjulkonstanten? Står det i Görans bok? Då behöver du inte svara. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
Tack att du gillar min fornlämming
![]() Hmm ja den prostabesvär ![]() Ja det strå om fjäder/hjulkonstanter i Görans bok, i alla fall med dubbal A-armar. Hmm om jag mins rätt så har vissa Hondor sådana dåde bak och fram. Men prinsipen är lätt. Det är förfållandet mellan 2st hävarmar a-----------b----c om a är infästning i karossen b är där fjäder sitter c är där hjulet sitter(yttre kulbult) om bi nu kallar a-b för L2 och a till c för L1 Så är k=L2/L1 nu är k längdförhållandet, allså rör vi fjädern(b) x mm så kommer hjulet(c) röra sig x/k mm. Men nu när det gäller fjäderkonstanten så har den sorten N/m, allså kraft per mm. Så då blir det ett k för längden och ett k för kraften Allså fjäderkonstnet *k^2 ger hjulkonstanten. om man nu tänker typ en gångbräda i en lekpark men en lång och en kort hävharm. På den korta sätter vi en knubbis och på den långa en benget. Knubbisen väger mer men kommer färdas kortare väg upp och ner än bengeten. Är alla med????? Är alla med skall jag krånga till det lite. _________________ Johan Sjölinder |
Tack för svaret.
Suck, nu måste man mäta en massa och använda hjärnan igen ![]() ![]() Japp min Civic -91 har dubbla a-armar fram och nedre triangellänk med övre länkarm bak (för camber kompensation). En mkt trevlig upphängning enligt mig. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (991 totalt) |