Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjäderkonstant vs bilens höjd? (Matematisk hjälp)
5 besök senaste veckan (991 totalt)
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165


Trådstartare
Fjäderkonstant vs bilens höjd? (Matematisk hjälp)

Hej

Tänkte köpa nya fjädrar till min bil men vet inte hur långa jag behöver för att jag skall få rätt höjd på bilen, dvs hur mkt sjunker bilen ihop med en viss tyngd och fjäderkonstant?

Är det så här enkelt?

Framvagn:

Ca 600kg = 300kg per framhjul
Fjäderkonstant ca 80Nm/mm = ca 8.15kg/mm

300kg/8.15kg=36.8mm

I andra ord sjunker bilen 36.8mm efter att fjädern möter fjäderskålarna?

Eller har jag helt fel?

Tacksam för svar.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Du är på rätt väg tror jag

Nu är det så att man inte brukar ha 1:1 mellan hjul och fjäder.

tex i mitt fall har jag ca 0,75:1(fjäder:hjul) detta ger en faktor på ca 0,56 mellan fjäderkonstanten och hjulkonstntan. Så om jag hadde 80N/mm(8,15kg/mm) och fjädrad vikt 300kg. ger
300*g/(80*0,56)--->65,7mm på hjulet och 65,7*0,75=49,3mm på fjädern.

Men nu är för det mästa på std bilar fjädern lite förspänd för att ligga still.

Med McPeston så brukar det vara typ 0,85-0,90 (fjäderkonstan till hjul)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165


Trådstartare
Tjenare Fuling

Låg bakom din Saab på SSis träff på kullen.
Har aldrig sett en bil som gör kissande hunden i stort sett varje kurva.
Såg ut som du inte använde bakre innerhjul i någon del av kvarnkurvan thumbs up
Grymt imponerad av din gamla Saab!

Tack för svaret.

Nästa logiska fråga? Hur beräknar man hjulkonstanten?
Står det i Görans bok? Då behöver du inte svara.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tack att du gillar min fornlämming thumbs up
Hmm ja den prostabesvär går och småskvätter för gämnan. I bästa fall så skall det opereras bort i vinter.


Ja det strå om fjäder/hjulkonstanter i Görans bok, i alla fall med dubbal A-armar.
Hmm om jag mins rätt så har vissa Hondor sådana dåde bak och fram.

Men prinsipen är lätt.
Det är förfållandet mellan 2st hävarmar

a-----------b----c

om a är infästning i karossen
b är där fjäder sitter
c är där hjulet sitter(yttre kulbult)

om bi nu kallar a-b för L2 och a till c för L1

Så är k=L2/L1 nu är k längdförhållandet, allså rör vi fjädern(b) x mm så kommer hjulet(c) röra sig x/k mm.

Men nu när det gäller fjäderkonstanten så har den sorten N/m, allså kraft per mm.
Så då blir det ett k för längden och ett k för kraften
Allså fjäderkonstnet *k^2 ger hjulkonstanten.

om man nu tänker typ en gångbräda i en lekpark men en lång och en kort hävharm.
På den korta sätter vi en knubbis och på den långa en benget.
Knubbisen väger mer men kommer färdas kortare väg upp och ner än bengeten.

Är alla med?????

Är alla med skall jag krånga till det lite.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165


Trådstartare
Tack för svaret.
Suck, nu måste man mäta en massa och använda hjärnan igen

Japp min Civic -91 har dubbla a-armar fram och nedre triangellänk med övre länkarm bak (för camber kompensation). En mkt trevlig upphängning enligt mig.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Allmänt banåkaforum
Fjäderkonstant vs bilens höjd? (Matematisk hjälp)
5 besök senaste veckan (991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande