Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av batteri till gat- banbil.
1159 besök totalt
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Val av batteri till gat- banbil.

Hej

Jag har en golf mk3 vr6 syncro som är turbokonverterad och haldex gen 1 drivlina.
Den han full inredning med elhissar, 4 dörrar, och stereo med en 8" bas.

Jag har sneglat åt mera renodlade "små racebatterier" agm och litium.
Mestadels för att få det en nett och diskret installation i skuffen.

Så att försvara det med att jag vill spara vilkt går inte när jag ändå kör med en i stort sett fullt inredd bil.

Målet att stå stilla och poppa musik finns inte. Men att kunna spela medan man kör på gatan.

Generator på 120A.

Rent tekniskt är ju detta lite att fråga hur långt ett snöre är.
Men är det någon här som åkt med inredd bil med elhissar, utan AC, och en liten bas till stereon på ett ~20Ah batteri och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Mvh Samuel

_________________
Samuel Wirzen
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Du har en jävla baslåda och ska sen spara några kilo på batteriet.................................................

Kör orginalbatteri det verkar ju vara en poppig gatbil.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Ibland kan det vara bra att läsa innan man svarar erki

Det enda batteriet behöver dimensioneras för är att kunna dra runt startmotorn, när bilen väl är igång så tar generatorn all last.
De flesta ~20Ah AGM batterier brukar klara det utan större problem, jag har kört ett billigt 22Ah i flera år till min S2000 utan problem.
Man bör dock vara medveten om att det kan behöva underhållsladdas om du har bilen stående mer än nån vecka.
Men det beror mycket på hur stor strömförbrukning du har med bilen avstängd, äldre bilar brukar kunna ligga rätt lågt.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Jag läste =)

Ville bara svara som en idiot. Hehehe.

Men det stämmer bra titta på ett batteri som matchar din CCA för original batteriet. Går bilen lätt att starta och typ endast körs på sommarn så kan du gå ned 20-30% i CCA.

Ett tips är ju att mappa en fin kallstart med ett stort batteri och sedan koppla på det mindre batteriet som kommer tappa mer i spänning under crank och då kompensera crank-voltage, det brukar finnas nån som map.

Det ska räcka med endast injektorkompenseringen.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Tycker det är dumt att snika på kapacitet och kvalité på en bruksbil. Det kommer bita en i arslet förr eller senare och antagligen när man har bråttom till jobbet...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Erki, det är tillåtet att svara från hjärtat
Det kan bli som du antydde först. Men jag önskar i alla fall lite synpunkter innan jag förstår att du har rätt.

Fonzeka, har du full inredning ännet mest elektroniskt nu.
Även AC?
Hur ser ditt batteris förutsättningar ut för att leva ett gott laddat liv?

Safe, du har ju en bra poäng med det.

Jag tittar på var varleys modeller.

Detta skulle så klart vara mest realistiskt för att inte få problem med för mycket last som drar ut batteriet. Att man slipper att ampere-planera sina sträckor genom att stänga av stereo en stund innan man kommit fram eller hissa upp rutorna eller takluckan i tid. Ja ni förstår.

http://varleyredtop.com/project/varley-red-top-40/
39Ah och CCA 500A...

Eller detta med lite lägre Ah och CCA på 450A
http://varleyredtop.com/project/varley-red-top-30/

Det enda som skiljer designen på de två är höjden och vilkten.

Måtten på det här batteriet är vad jag eftersträvar.
http://varleyredtop.com/project/varley-red-top-25/

Men det är på 20 Ah och CCA 230A.

Nominell effekt på min Startmotor är 2kW. (Generatorn är på 120A.)
Ca 167A i starkström.
Det skulle ge en beräknad starkström på 200A om batteriet gått ner till 10V.
Då är inte bränslepumparna inräknade eller styrsystemet och CDIboxen.

_________________
Samuel Wirzen
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Ja jag har det mesta av originalinredning, AC, stereo, elcab osv kvar.
Har för mig min startmotor är på 100A nominellt, uppmätt startström vid "kall"start är dock drygt 400A.
Med allt avstängt, dörrar stängda osv så drar min bil ca 30mA, men när jag har bilen ståendes mer än några dagar i garaget brukar jag oftast koppla på ctekladdaren (har snabbkontakt uppe vid huven så det är rätt enkelt gjort).
Så förutom starterna så lever nog batteriet ett rätt så behagligt liv, men än så länge verkar det inte åldrats nämnvärt.
Har ett rätt dyrt instrument för att mäta inre resistansen och än så länge ligger det fortfarande lågt och fint, 7,7mohm sist jag kollade.
Multipower MP22-12C heter batteriet jag kör med, kostade ca 600kr inkl frakt från tysklandet när jag köpte det för fyra år sen.
Så känns kanske lite onödigt att lägga mer än det dubbla för ett med röd fartrand på

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

fonzeka skrev:
ed allt avstängt, dörrar stängda osv så drar min bil ca 30mA, men när jag har bilen ståendes mer än några dagar i garaget brukar jag oftast koppla på ctekladdaren (har snabbkontakt uppe vid huven så det är rätt enkelt gjort).


Där har du nog en bra förklaring. Bra underhåll är viktigt om ett litet batteri ska klara sig.

Så länge ett litet batteri klarat att ge en hög ström under kort tid (vid starter) så kommer det funka bra. Under drift så är det generatorn som levererar all ström och man kan poppa på med hur mycket basar som helst utan problem. Då är batteriets enda uppgift att ge generatorn ett visst motstånd att reglera sin spänning emot. Utan batteri så kan spänningen variera kraftigt från generatorn.
Min erfarenhet är dock att små batterier tenderar att fungera bra för att sen stendö utan större förvarning, det är irriterande...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Tack för era åsikter och tankar.
Det var till stor hjälp för hur jag bör se på valet av det jag efterfrågade.
Det kom fram precis vad jag behövde.
En som kör på gränsen och vad som behövs för att det inte ska bli ett plötsligt stop när jag ska hem från jobbet.

thumbs up

Jag kommer att gå för ett Multipower MP34-12C.

_________________
Samuel Wirzen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

elsamuelo skrev:

Jag kommer att gå för ett Multipower MP34-12C.


34 Ah är anständigt thumbs up

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
elsamuelo
Norrköping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Jo!
Det känns som ett bättre val för mig än 22Ah.

Allting är inte för alla som inlägg nr 2 syftade till.

_________________
Samuel Wirzen
Citera
Skruva banåkabil
Val av batteri till gat- banbil.
1159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande