Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (70666 totalt) |
I samband med banträff vi hade på Gröndal med MX-5 Racing Club igår så frågade jag lite om planerna framåt. De håller på för fullt (det var grävmaskin igång på lördagen) och etapp 1 ska om inget går fel vara klar till säsongstarten nästa år med denna sträckningen:
![]() Kollade även lite på terrängen och det kommer bli kanon, speciellt med tanke på höjdskillnaderna ![]() Jag frågade inte om när förbindelse mellan kurva 6 och 8 kommer göras eftersom vi med miator inte har några problem med även snäva kurvor ![]() Och är man allergisk mot snäva kurvor och vill ha snabba partier så blir det från kurva 10 till kurva 4 en bra bit bilen kan få sträcka ut på. Även från kurva 4 till kurva 6 blir det fullgas en hyfsad sträcka. När det gäller etapperna och väderstrecken borde det nog vara så här: Etapp 1: 2.0km Norr (klart 1/5 -19) Etapp 2: 3.0km Syd -20 Etapp 3: 3.7km Nordost 21/-22 _________________ Andreas Eckemark |
||
Jag funderade lite... Det finns en kurva bland alla landets banor som sticker ut och det är idioten på Knutan. Älskad av få om jag säger så.
Men så tänkte jag ett varv till. Det som gör idioten extra tråkig är att man ska över mot höger efter den och därmed inte kan braka på för fullt ut mot vänsterkanten ut ur den. Om det varit en lite längre raka efter den så hade den varit mycket mycket mer okej! Kanske skoj till och med. Jämför med Sturup. Ja alla älskar inte alla de tajta hårnålarna där men den är enormt mycket roligare än idioten! Sen kanske man kunde tänka sig att jag en av de tajtaste 180-gradarna på Gröndal kunde göras öppnades (eller nypandes ![]() Som bonus lite film, jag säger JAAAAA till skojiga höjdskillnader, svackor och krön! Med svängar i ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jag hoppas att Herr RallyQuattro inte dyker upp på Gröndal för vi vill nog inte ha någon "negodil" som drar ner stämningen i depån, för att det inte går att svänga tillräckligt bra med en 4 hjulsdriven 2 tons limmo runt banan
![]() ![]() Men om herrn kan vänta med att spy för mycket galla över banan innan man har kunnat köra banan irl. Välkommen. ![]() _________________ Peter Gultheimer |
||
Eftersom den byggs för långsam hoj åkning och dessutom går in i den gamla så lär troligtvis väldigt många bara testa den och sedan tröttna..
Så jag kommer testa, men är övertygad om att den kommer bli för tråkig med alla 180 graders kurvor som 90% av alla andra här inne håller med om.. Att jag röt till var för att få igång diskussionerna vilket jag lyckades med ![]() Och jo svänga är inga problem, körde om 90% av alla små Miata, super seven m.m. när jag testade min förra 1500kg 4wd bil på nuvarande banan för länge sedan och min nya bil är snabbare, men det betyder inte att banan var rolig utan det blev bara 2-3 körningar där sedan tröttnade vi trots att det är närmaste banan för mig. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Osäker på om jag nämnt det tidigare i tråden, men dragracing kanske är en sport för dig? ![]() _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Förstår inte hur du kan tycka att nuvarande banan är rolig?
Fungerar nog bra för "barn dagen" men kan inte se att någon av dom som körde då skulle föredra den banan mot någon annan "riktig" bana om dom ska köra fort utan barn som passagerare. Jodå jag har kört rattlås racing och vunnit ![]() Sen att du ska köpa garage plats så förstår jag att du försöker försvara nya bygget och hoppas det blir bra, men jag mfl. är väldigt tveksamma.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag träffade Johan för en on halv månad sen och då var den enda kurvan jag kommer ihåg
![]() ![]() Det var enligt Johan en av många ändringar på layouten som dom har gjort sista tiden. ![]() _________________ Peter Gultheimer |
||
Jag tycker det låter bra att man tänker om lite mot den första(?) ritningen. Den bestod ju nästan bara av 180 gradare och de är inte roliga (inte ens i en motorsvag bil, snarare tvärt om).
Vet inte om vi ska tacka RallyQuattro för detta, eller om de kom på detta själva.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Spännande dag! Fick åka närapå hela bansträckningen fast det krävdes fyrhjulsdrift
![]() ![]() Vad ska jag säga... Ja alltså en banägare som bland många referenser nämner backiga Bilster Berg som något han tittat på, det blir liksom inte fel då. Ja allt kan hända men det här kan bli riktigt riktigt bra. Kinnekulle och Knutan är platta banor i jämförelse. Vi filmade ett varv med Johan berättande om de olika partierna men tyvärr sket det sig tekniskt pga fotografens inkompetens (jag alltså). Men det var vitt med snö överallt så det var inte optimalt ändå att se vad som var vad. Så jag får berätta här istället. De enda två svängarna man använder från gamla banan är kurva 8 och 10 på skissen. Vi börjar med bilen vid kurva 10, dagens banas nedre vändning, den som leder ut på nuvarande rakan. Vad vi ser där vi står med bilen är gamla rakan som kommer vara den man kör (upp mot kurva 3) tills dess att sydvästslingan blir klar. Sydvästslingan (kurva 11, korkskruven, startrakan, 1, 2 upp till 3) är den bit som börjar byggas så fort etapp ett av banan är klar. Det är redan schaktat för banan kurva 11, korkskruven och kurva 2 men nya startrakan och kurva 1 är inte schaktat för ännu. Så tills vidare kortsluter man med gamla rakan från 10 till 3. Så har vi det avklarat. Men nu kör vi ett fullt varv! Följ skissen med kurvnummer som ligger längre ner. Långsammaste kurvan på banan, kurva 10 känner vi till redan. Skillnaden är att man kommer ner mot den betydligt betydligt snabbare. Vi gasar uppför backen mot kurva 11 som är... spännande!!! Den är inte så snabb men ungefär mitt i kurvan försvinner marken under våra fötter (hjul) och andra halvan är en kombo av skarp kurva och ett extremt brant drop väl värd Bilster Bergreferensen jag nämnde tidigare. Idag finns det som sagt inte schaktat bort mot kurva 1 men efter korkskruven, i en svacka, kommer platta startrakan och depån ligga. Följt av att det går kort uppför in i early apex kurva 1. Den öppnar ut på returrakan som är platt nere i svackan men avslutas med en mycket brant stigning till ganska snabba kurva 2 och vi fortsätter klättra uppåt. Nu börjar det gå ganska fort. Vi har berget nära till vänster hela hela långa vägen genom kurva 3, en lång snabb sweeper som nog kan bli lite nervig eftersom man inte ser utgången och det gäller att ha bra fart här ut på långa nedförsbacken som kommer. Nu går det inte lika fort som ut ur Flügplatz ner mot Schwedenkreuz men för mig var känslan tveklöst exakt den när man kommit in en bit i kurva 3, en lång snabb flack och blind vänster över ett krön som fortsätter i en brant fullt synlig lång nedförraka. Det är en enorm höjdskillnad från högsta punkten på banan ända ner till kurva 4, en imponerande syn faktiskt. Lutningen är markant men inte direkt urbrant eftersom rakan är ganska lång. En liten parentes, etapp3. Den kommer senare. Så vi kommer ur kurva 4 genom chikanen (som nog inte är helt hundra exakt spikad) och man ser den imponerande backen uppför och längst bort banans högsta punkt (ja det är inte bergets topp, jag bara skrev så ![]() Snart är vi uppe över krönet med riktigt riktigt bra fart! ![]() En svag och snabb(!) vänster genom kurva 6 och det börjar gå utför igen. Vi skippar driftinghästskon och får en spännande höger vid 7 att både bromsa hårt ner mot men ända ta med bra fart. Kurva 8 är öppnare och vi är efter den på den befintliga banan en liten liten bit, just där det är ett nästintill hopp idag! Den ska hoppeligen (höhö) vara kvar, den är kraftigast till höger så man kommer få välja spår här hur man vill ta sig förbi bumpen. Kurva 9 finns idag, den är den delen få kör på som skär rätt över mittfältet (under själva siffran 9 ser ni den kurvan man kör normalt i idag, den med röda muren). Här blir också intressant, du har bra fart ner till 9 men måste planera för lite höjd in i kurva 10. Och du ska hela vägen genom 9 och ner till 10 ta ner farten ordentligt. Var lägger du apex och hur långt släpper du bilen efter 9 så att du både kan placera bilen bra in i 10 men samtidigt bromsa kraftigt. Det var det. Som ni ser kan man även kortsluta banan på dess högsta punkt, dvs skippa hela norra utförslöpeslingan och köra från 3 till strax efter kurva 6. _________________ ![]() |
||
Ser ju riktigt bra ut!
Allt det röda är samma etapp? När ska detta vara klart? MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Mantorp 1.26.8 BMW 330xi Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det man siktar på i år är norra delen samt hästskon (för drifting och de som gillar en extra sväng längs banan), inte sydvästslingan. Alltså, steg ett är med befintliga rakan än så länge mellan 10 till 3.
10 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 -7 -8 - 9 - 10 Etapp två är sydvästslingan som blir riktigt ball med korkskruven. Där har man börjat schakta men det är enorma mängder material som ska fyllas på. Etapp 3 är framtid och inget att klura på tills vidare. Personligen så har jag inställningen att etapp 1 blir klart när det blir klart, jag tror det är allmänt en bra inställning att välja för alla. Planen är tveklöst i år, och det verkar jobbas och schaktas och hållas på varje vecka. PS: Sen ska ni inte ta min text som om det är värsta Stelviopasset ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (70666 totalt) |