Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8491 totalt) |
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
Idag hade jag besök av två 7-ägare som håller på att falla i TVR V8:a-träsket ![]() ![]() Målet var att provköra min Griffith för att liksom ta det sista steget fullt ut. Bilen väger 1050 kg och har 340 bhp (med TVR-moms) så vikt/effekt-förhållandet är OK. Kort hjulbas och mycket vrid gör den "knixig" att köra på bana. ![]() ![]() Mitt recept (och införskaffat): Nya styvare fjädrar, ställbara Nitron-dämpare (aluminium monotubes) och poly-bussningar. Sedan ska det skruvas ![]() ![]() Min gästs recept (ej införskaffat): Någon form av trim. Nytt sprut, ny plenumkammare/insug, tändning, kam, kanske nytt avgassystem, vad vet jag. Kort sagt, mer effekt. Då blir det roligare enligt honom. ![]() För att ingen ska säga "gör både och" säger vi att plånboken sätter stopp. Vilken väg hade ni gått, kära forum-vänner? Hjälp oss nu att lösa denna mellan oss olösliga konflikt... ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Klart du har rätt! Men det visste du ju redan så...
![]() Utan styrsel på skrotet kvittar det ju hur mkt hk man har. Går ju inte nyttja iaf. |
||
Jag behöver inga ledtrådar... ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Båda har rätt!
![]() Alla bilar blir roligare med mer effekt, de som säger ngt annat lurar bara sig själva. ![]() Samma sak gäller med väghållning, det finns dock en baksida med det, iaf om man skall köra på vanliga vägar och det är att man måste köra för j-a fort innan det börjar bli roligt och medtrafikanter kan ha lite svårt med det. ![]() ![]() |
||
Mina fördomar säger mig att effekten inte är det första man behöver ge sig på när det gäller TVR. Då har jag förstås aldrig suttit i en...
![]() Jag hade dock inte bangat för mer effekt i min egen bil, men den är ju inte direkt övermotoriserad från start. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
||
Innan John Blund och jag snackar lite vill jag bara tacka för inläggen.
Jag anser mig ha vunnit första ronden ![]() Köper helt att "båda har rätt" men personligen är det inte mer effekt jag söker i alla fall. Det finns så det räcker, men att få skrotet i rätt riktning är den primära prioriteringen ![]() ![]() Mäkinen, om du kommer till Tullinge den 26:e kan du få prova. Jag ska dit med mina Seven-kompisar ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||
Väghållning....ingen diskussion.
Med endast 3kg/Hk håller jag med dig (utan att ens suttit i en sådan skapelse...det kan inte vara fel) Själv har jag 5,3kg/Hk och har konstaterat att effekten är kul på rakan.. ![]() ..men i svängarna måste man ha lite mer än bara hästar!! ![]() _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Tycker man att 340hk på 1050Kg behöver trimmas, då måste det ju vara väghållning och en kurvig väg man skall satsa på.
Fast bästa sättet att lösa konflikten på är att ta med din kära gäst på en tur där det svänger "lite". Är du inte själv bindgalen som förare kanske du kan hyra in någon. Sedan är det ju bara att trampa på gasen lite för tidigt(före, mitt i och efter? ![]() ![]() |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (8491 totalt) |