| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kopplingsproblem efter plansvarvning av svänghjul
|
1238 besök totalt |
|
Under 2018 hade jag strul med att jag inte kunde koppla ur till 100 % när motor och låda kommit upp i temp... Jag har fortfarande inte hittat orsaken och klurar på om plansvarvningen av svänghjulet på något sätt bidrar till problemet? Vi var tvungna att ta så mycket material att den tidigare förhöjningen av området lamellen ligger mot inte längre finns utan hela svänghjulets yta ligger i samma plan (om ni fattar vad jag menar). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Ja där har du ju problemet
Lika mkt som du svarvar av på slitytan måste isf tas på infästningen av tryckplattan Inspänningstrycket blir fel Finns jättebra FAQ på sävarturbo forumet _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
|
Re:
Tack Stefan! Jag har läst lite i tråden och lärt mig en hel del. Ska tänka lite nu.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Re:
Det bör ju bli samma effekt som av en sliten lamell. Mätte en ny lamell och där finns ca 3 mm att slita på innan nitarna tar i och ca 2 mm innan man kommer ner till botten på spåren i friktionsmaterialet (slitageindikering?). Så mycket material har vi inte tagit från svänghjulet och lamellen är ju ny... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Jag skulle kolla vad som händer mellan pedal och koppling.
Har du luft i systemet så brukar det bli värre när det är varmt. |
||
|
Re:
Det enda jag inte gjort än är att byta (men jag har köpt en) huvudcylinder. Allt annat är nytt och luftat har jag gjort. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
|
Nästan omöjligt att veta utan att kunna se in. Brukar alltid finns någon liten möjlighet att se u-lager på lådan annats är det en bra idé att borra något hål som man kan se in i.
När du ber polaren att trycka på pedalen, ska lagret börja röra sig direkt. Säg max 10-15mm ska pedalen gå att röra utan att lagret Har börjat spänna tryckplatta. Utan Att kolla detta kan man bara hålla på å gissa _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1238 besök totalt |