Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3580 besök totalt |
Blåflagg - ERF
Hur är det egentligen ställt med reglerna för blåflagg i långlopp??? Senast på Rejset på Knutstorp uppkom det konstiga blåflaggsituationer. Bl.a. fick vi blåflag strax efter att vi kört om, och det fanns inga andra bilar i närheten??? Flera team fick blåflagg strax efter att de kört om, några blev bestraffade med stop&go för att de inte släpte fram bakomvarande. Några fick blåflagg trots att bakomvarande låg placerad längre ner???? Skärpning!!!!! och kanske ett förtydligande av reglerna??? Min åsikt är den att: Man för att få blåflagg 1) Skall ligga längre ned i resultatlistan än den som kommer bakifrån 2) Upphinnande skall ha avsevärt högre hastighet än framförvarande Hur hanterar man en situation där man hamnar ett varv efter i resutatet p.g.a. man precis bytt förare medan bakomvarande bil inte bytt ännu. Skall man verkligen behöva släppa förbi om man håller ungefär samma varvtid????? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
I SLC använder vi blåflagg när någon medvetet hindrar en betydligt snabbare bil genom medvetna stängningar.... eller rättare sagt det är vår definition på det, och ibland missar vi såklart..... men heller lite för lite än åt helsike för mycket
![]() |
||
Som nybörjare i SLC-cirkusen måste jag dock bara konstatera av det jag såg (iofs inte från bakom ratten) att det såg hyfsat städat ut och att saktare bilar hjälpte till att släppa förbi de snabbare. Tyckte det verkade som om man hade ganska mkt respekt för varann. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Skillnaden är den att det kanske skiljer 1-2s i varvtid och man få ändå blåflagg eftersom man bara (i princip) kör en klass. Då ett tankstopp kan ta 5 minuter och ett mekstopp Xn minuter så kan man mycketväl ligga en placering före även om man kör fortare, att då få blåflag tycker jag är huvudlöst, särskillt om man precis har hämtat hem placeringen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det låter ju som ni har råkat ut för ett misstag om ni blåflaggats precis efter en omkörning, men inte kan väl det vara hela världen i ett 6 timmar långt långlopp? Det är lite skillnad om det är ett sprintlopp enligt min mening. Och eftersom ni verkar vara snabbare än dom som fått blåflaggen till sin fördel är det väl bara att köra om igen, omkörningar är väl kul?
Bit ihop och ta omtag nu. Personligen anser jag att det blir billigare för oss alla med blåflaggor (fel som rätt) än att snabbare bilar ska behöva tränga/stånga/knuffa sig förbi. Min erfarenhet så här långt är att långt i från alla verkar ha sinnesnärvaro nog att titta i bakspegeln särskillt ofta. Vi kommer nog alltid att debatera oschysst körning å ena sidan och blåflaggor å andra sidan. Söker man blodigare allvar och 100%igt felfria flaggvakter får man nog söka sig till nått exklusivare än en lingonserie. /Vince _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||
Mellan ettan och tvåan i nämnda lopp skiljde det sig 89 hundradelar. mellan 2a och 3a skiljde det sig 78 hundradelar. Mellan 3a och fyra skiljde det 6 sekunder. EDIT: Kom just på att det var ju JMB/Vincent som kom in som trea så det borde du ju ha koll på ![]() Vi missade en placering och poängplats med 80 hundradelar...... om det hade varit en enstaka incident så OK, men nu var det kanske 5-6 team som råkade ut för direkt felaktiga blåflagg. Bl.a. ett som fick stop&go p.g.a. att de ignorerade blåflagg för en bil som 1) låg efter dem i resultatet 2) som de kört om på föregående varv 3) som tappat ca 30 meter efter omkörningen. Man kan kalla det lingonserie om man vil men då ser man inte längre än näsan räcker. Vi kör för att det är kul, det kostar ändå en j_a massa pengar, men huvudsakligen kör vi för att det är kul. Man släpar med en massa mekaniker etc för att ha kul, då är det inte roligt att få helt omotiverade blåflaggningar när man kanke legat och kämpat om en placering i 5 timmar. Man kör ju efer sin ekonomiska och ambitionsmässiga nivå. Att jag sedan skiter i om jag hamnar på 4,8,eller 13 plats spelar ingen roll. Felaktigt blåflaggande stör annars ypperlig racing, tycker jag. Det blir en källa till iritation och diskussioner, mao, skippa det utom i verkliga extremfall, målet är ju att ha kul. Tyvärr tar många team samt en del arrangörer enligt min mening allt för hårt på tävlandet, med hårda ord, diskussioner och bråk som följd. Men just här tyckte jag att arrangörernas beteende sabbade det hela på ett sätt som jag inte upplevt förr, hur kul är det att få blåflagg stup i kvarten inte blir det några roliga omkörningar på det. EDIT: Jag håller med Vincent om att det finns en hel del långsamma bilar som antingen inte 1) kollar i backspeglarna, 2) Stänger medvetet för att de vill det. Sådant beteende skall naturligtvis blåflaggas. Men annars så kan ju en betydligt snabbare bil köra om relativt lätt (åtminstonde på knutstorp) om framförvarande långsammare bil håller sitt spår. PS. Det hände oss 2 ggr under racet, att vi fick direkt felaktig blåflagg. DS EDIT2: PPS: Jag blev lite irriterad för jag tycker inte rejsa.nu är rätt forum för "bit ihop nu och kom igen" inlägg. Vi är knappast bittra på något sätt men man måste få lufta sin åsikt utan att bli klappad på huvudet (särskillt av någon som har ambitionen att ligga i toppen i ERF. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Jag vill börja med att be om ursäkt. Jag hade absolut inte för avsikt att klappa någon på huvudet, min tanke var snarare att påminna om att vi gör detta på skoj och kanske också peppa er att ta omtag.
Jag håller naturligtvis med dig i mycket av vad du säger men de bakomliggande faktorerna för mina åsikter är som följer. 1. Vi ska göra detta på skoj, jag har förstått att ERF börjar att handla mer och mer om pengar och allvar vilket känns lite tråkigt. 2. Jag har varit med och ideellt arrangerat rätt många arrangemang (inte i denna kaliber dock) och vet att det inte alltid är så lätt att hålla koll på alla som medverkar och att alltid göra allt 100% rätt. Har du också varit angagerad på detta sätt så säger jag inget om det, men för de som bara klagar och aldrig gör nått själv så är mitt tips at tbetala mer om man ska kräva att allt klaffar 100%. 3. Det är för många som aktivt stänger andra istället för att satsa framåt. Defensiv körning känns som ett sprintrace-fenomen eller nått för de sista varven i ett långlopp. 4. Vi har inte råkat ut för felaktiga blåflaggor riktade mot oss. Hade vi det kanske jag bildat supporterklubb med dig. ;-) 5. Jag är mer irriterad på racandet i tankdepå och oschysst uppträdande. Men det får vi väl leva med. Hoppas att vi får det trevligt ihop på söndag. /Vince _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||
Jag fick två blåflagg i senaster ERF racet. När jag fick den första (vid krönet) så undrade jag om det verkligen var till mig, inga markant snabbare bilar hade hunnit ikapp mig. Så jag tänkar att det nog inte var till mig och brydde mig inte om det. Gasade lite extra och inga bilar kom ikapp de närmaste varven efter det. Antagligen var flaggan menat för mig utan en bra anledning. Ingen skada skedd (hoppas jag)
![]() Andra gången så var det också över krönet, en bil hade närmat sig långsamt de senaste varven. Men eftersom vår bil är snabb på baksidan så beslutade jag att vänta till rakan att släppa om. Väl där, med snabbare bil omsläppt, så ser jag en hel hop jublande depåpersonal längsmed räcket. Nu får jag givetvis för mig att de är glada för att de har lyckats ta en placering genom att köra om mig. grrrr, j*vla blåflagg... Resultatet blir att jag sänker min varvtid en aning men blir hindrad att köra ikapp pga pacecar och att den andra bilen gick i depå. Annars hade han fått smaka ... ![]() ![]() ![]() Jag har inte problem nu med de underliga blåflaggssituationerna, men när man sitter i bilen och rejsar för fulla muggar behövs det inte så mycket för att man ska fälla fram hornen. I ett race där de flesta bilar har varvtidsskilnader på mindre än 2 sekunder så känns det sällan motiverat med blåflagg. Det är dessutom inget kul att bli blåflaggad. Hellre en blåflagg för lite än en för mycket. Är upphinnande bil tillräckligt mycket snabbare kan han alltid köra om utan problem. (Så länge bilen framför inte gör allt för att hindra det givetvis) Men givetvis släpper jag förbi markant snabbare bilar när tillfälle ges. Typiskt genom att inte stänga inför kurvor som är bra att släppa förbi i eller lätta lite på gasen inför sådana kurvor. Under timme 3 fick jag slita hårt för att ta mig förbi JMBs BMW som för en gångs skull faktisk gick långsammare än min bil ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Detta tycker jag låter som en fin målsättning för de flesta till i år. ![]() För visst är det så. De flesta blå i erf är onödiga. (De flesta) förare släpper förbi om någon kommer snabbare. Man kanske inte släpper förbi direkt men när det passar. En bra förare skapar själv omkörningsmöjlighet säger man ju oxå. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3580 besök totalt |