Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2046 besök totalt |
Byta bränslesystem, vad krävs?
Tja! Eftersom min förra tråd om tändsystem numera handlar om bränslesystem så tänkte jag passa på att fråga en sak i en separat tråd: Vad krävs för att jag ska kunna byta bränslesystem på en bil och fortfarande behålla den som gat-legal? Är det öht möjligt? objekt: Porsche 924, årsm 1979 Svar som "Byt, SBP märker det inte" är inte vad jag söker. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Re: Byta bränslesystem, vad krävs?
Uhu, jag hakar på frågeställningen, dels eftersom det kanske, kanske blir aktuellt för mig ngngång och dels för att jag råkar ha en bil med precis samma spec, 924 från -79. Fram till för 1 minut sen hade jag inte ens tänkt tanken att SBP skulle kunna ha synpunkter.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det borde väl gå att lägga i en motor från en annan 924 som har ett annat system orginal.. Jag tror inte du får lov att ändra på ditt alls...
Men: Byt, SBP märker inget! ![]() ![]() Du har för ny bil, killen! EDIT: Eller också kan du greja tillräkligt för att få bilen som ombyggt fordon, och betala 7000 i avgift för icke-godkänd avgasrening. _________________ William Ekström |
||||
Hej
Med din årsmodell så är det inte möjligt, med nu gällande regler och ärlighet etc. Det är bara bilar av årsmodell 1975 eller äldre som man överhuvudtaget får modifiera motorn på, om man ska hårddra reglerna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Yes, OK, det visste jag nästan... Jag kom ett steg till i mina grubblerier innan jag attackerade tangentbordet: om motorförändringen gjordes i samband med större ombyggnad (läs ombyggnad av bakvagn, kaross med bur, etc) förändrar det i så fall bilden? ombyggt fordon? För ett "Amatörbyggt fordon" finns ju möjligheten att få (betala för) avgasdispansen? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() ![]() Här ska trimmas!!! ![]() |
||||
Hej
ombyggt fordon har idag inga lättnader på avgaskraven, så det "hjälper" inte heller... Anders, Pontiacen är väl redan trimmad ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jahapp.
![]() Då sätter det "spiken i kistan" för ev. modifieringar av 924an framöver. Den får förbli orginal i tänd- och bränslesystem om inget av dom rasar helt. Nästa projektbil får välan bli en pre-76 vilket säkert gör min far glad. Vore skoj att äga en banpreppad Ford Cortina GT av -67 el -68 år modell framöver. ![]() Tack för svaren, Gustaf! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag skulle göra följande:
1, byta till brytarlöst (om det inte redan är det). 2, Man kan mixtra en hel del med K-jetronic. Det duger sålänge man inte har riktigt vilda kammar, då kan systemet råka i självsvängning pga pulserna i plenum... Annars är nog nyckeln till att få en 924 att lubba bantning i första hand. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Hej
Banpreppad Cortina GT skriver vi under på ![]() Modifieringsbiten beror ju också på hur rymligt samvete man har och vilka risker man är beredd att ta. I en 924 till exempel, borde det vara hyfsat lätt att bygga en MS-installation som ser ut ungefär som ett L-jetronic/Motronicsystem och därmed rätt "original" ut. För det är knappast alla besiktningsmän som har koll på hur en 924 ska vara bestyckad... Skippar man blanka trattar, öppna filter och spejsade soppatrycksregulatorer är nog risken att fastna ganska liten. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mjo, den delen kommer 924an att utsättas för i vinter... ![]() Visst, det skulle nog gå att få en MSnS-installation vara väldigt lik den K-jetronic-installation som idag sitter i 924an... Men tyvärr är mitt samvete av den mycket o-rymliga varianten så jag kör med 924an som den är och skrotar den till förmån för annan projektbil om en säsong eller så... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Eller så hänger du i en 944-motor.
![]()
Vilken operation är det som inte är ok, att lätta bilen så vikten inte överensstämmer med regbeviset? Själv är man så ärlig så brukssaaben skall regbesiktigas med högre effekt, bara för att man ska få ha IC- och magnetventilinstallationen ifred för nitiska besiktningsingenjörer. 900 S har inget sådant i originalutförande nämligen, om någon undrade. |
||||
Exakt. Finns inte att åka dit på detta IMHo. Bilen kommer dessutom antagligen gå bättre och spy ur sig mindre avgaser så det är en ren Win/Win situation. SÅ orymligt samvete finns ingen som åker hobbybil som har, inte ens Mangan. ![]() Har man en gammal bil (Pre 80-tal) kollar dom att det ser orginal ut vilket det gör med rätt MS-installation samt om den spyr ut massa skit. Om inte och samt att bromsar och däck är ok är dom nöjda. Mina ![]() |
||||
Efter 1972 el 1974 års modell finns regler för hur kupéutrymmet ska vara skyddat för åkande. Iaf enlgit det mycket matnyttiga studiebesöket på SBP i Linköping i våras. Gustaf kanske har bättre koll på det. Andreas << Jääääää, jag vet... ![]() ![]() Tackar för synpunkterna! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
||||
Nja, jo... men allt är ju relativt ![]() ![]()
![]() ![]() Nästa gång du åker förbi lund är du välkommen att komma förbi och slå mig på käften om du vill ![]() |
||||
![]() ![]() Nästa gång du åker förbi lund är du välkommen att komma förbi och slå mig på käften om du vill ![]() Kan ju vara en väldigt lång lista oxå ![]() ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Kan ju vara en väldigt lång lista oxå ![]() ![]() ![]() Tänkte inte så långt ![]() ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2046 besök totalt |