Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen? | 1, 2 >> 6142 besök totalt |
Jag har en VW Polo R WRC som jag använder främst för bankörning. Hittills har jag gjort följande modifieringar:
- Wagner IC - BMC luftfilter - H&R sänkfjädrar - R-däck - Carbotech bromsbelägg - Stålomspunna slangar - Wiechers 6punkt skruvbur - Sparco Evo II stolar - Schroth Profi II ASM 4-punkt - Rensad inredning för viktbesparing Saker jag planerar göra härnäst: - Coilovers - Avgassystem - Mekanisk diff - Bromskylning - Kolfiberhuv - Lättviktsbatteri - Etc. Det jag undrar nu är om det är möjligt att besikta om bilen som ombyggt fordon med dessa modifieringar? Om inte, vad ska jag göra för att få den godkänd som ombyggt fordon? Har nämligen svårt att tro att den kommer gå igenom en vanlig besiktning nu när rullburen och stolarna är monterade. Tanken från början var att demontera buren samt sätta tillbaka orginalstolarna när det väl blir dags för besiktning men har nu insett att det blir alldeles för jobbigt att göra det inför varje besiktning. Vet inte vad jag tänkte med Uppskattar all hjälp jag kan få! _________________ VW Polo R WRC -14 NS: 29 varv |
||||
Mina åsikter
- Wagner IC - Borde gå igenom - BMC luftfilter - Borde gå igenom - H&R sänkfjädrar - Borde gå igenom - R-däck - Borde gå igenom om dem är E-märkta och tillräckligt mönsterdjup - Carbotech bromsbelägg - Borde gå igenom - Stålomspunna slangar - Borde gå igenom - Wiechers 6punkt skruvbur - Kräver reggning men ska inte vara så svårt - Sparco Evo II stolar - Borde gå igenom - Schroth Profi II ASM 4-punkt - Du måste ha original 3-punkt i bilen också - Rensad inredning för viktbesparing - Borde gå igenom så långe det inte finns några vassa kanter - Coilovers - Borde gå igenom men se till att ha den tillräckligt hög för att komma upp på lyften - Avgassystem - Beror ju på hu du tänkt bygga - Mekanisk diff - Borde gå igenom - Bromskylning - Borde gå igenom - Kolfiberhuv - Kan gå igenom, lacka den i bilens färg för säkerhets skull - Lättviktsbatteri - Borde gå igenom |
||||
Kom på en grej; Om den är reggad med fler än 1 passagerare tror jag dock det kan blir problem med skalstolar och rensat baksäte.
|
||||
Tänk dock på att det är skillnad på vad som kan slinka igenom och vad som är tillåtet.
Din bil är helbilsgodkänd och får därför inte ändras alls från hur den lämnade fabriken. Bromsbeläggen är väl den punkt du skulle kunna slippa undan. Får du en nitisk besiktningsman/kvinna och dom hittar nånting som är ändrat så är risken att du får en lång arbetsorder. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
1500kr bot
Låg densitet av trafikpoliser Kör som folk Naturligtvis påställt och försäkrat. Men det är bara hörsägen... |
||||
Dragkrok och "Skyddsbur" finns det ett flertal exempel på. Men vi varje ändring så skall allt annat (det som inte är specat som ändrat) vara original. Byta av bälten från trepunkt till nåt okänt kan bli jobbigt. Standardrallybil kanske kan passa? För ombyggt saknas väl bara ett byta av drivlinan för att passa in. Det måste väl finnas nåt annat intressant motorpaket i VAG-familjen? |
||||
För att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon behöver du bygga om mycket mer. Det finns mängder av trådar och svar med hela definitionen men enkelt uttryckt, finns några alternativ som jag bedömer rimligt möjliga;
1. Byt motor, växellåda/slutväxel och hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo 2. Byt styrväxel och rattaxel, samt hela bromssystemet, till delar som inte fanns i Polo Alternativ två kan vara attraktivt om du vill behålla original motor/drivlina men kräver att man hittar en styrväxel som är annorlunda men ändå ger rätt geometri, det kan vara knepigt. Även som ombyggt fordon kommer du behöva fixa fungerande trepunktsbälten, och burkonstruktionen ser inte klockren ut heller (höga dörrsträvor, främre sträva vid A-stolpe som hindrar insteg och sikt). Vill du försöka ta den som ändrat fordon måste till exempel stolar och stolsinfästningar vara tygodkända för gatbruk, det brukar vara svårt att fixa, speciellt i helfordonsgodkända bilar. Men det är besiktningsorganen som har avgörandet i sin hand. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Läs på vad alla andra gjort för att få igenom sina bilar tillämpa det och rulla sen in och försök regbesikta med buren. Se det lite som en chansning att du får rätt besiktningsman. Ombyggt fordon skulle jag inte tro är aktuellt för dig. Men innan innan du ändrar bilen mer försök få igenom den med bur och sen det övriga "brukar" rulla igenom på den årliga besiktningen utan åsikter.
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
Regbesiktiga bilen med buren och stolarna. Se till att alla andra modifieringar ser orginallika ut så kan den gå igenom. Annars kör obesiktigat men påställd och försäkrad och ta böterna om och när de konmer. Böterna är inget problem och du kan inte bli av med körkortet. Det knepiga är att du inte får köra ifrån platsen för då kan poliserna stoppa dig igen och ge dig 1500kr till i böter. Men oftast har de bättre saker för sig än att vakta en modifierad bil.
Kommer inte gå att regga den som ombyggt fordon utan ytterligare modifieringar. Finns ett område mellan besiktningsbar nära orginalbil och ombyggt fordon där det är knepigt att ha en besiktigad bil. Det får man lite ha i åtanke när man bygger bilen. Förstår att man bygger den bil man vill ha men det betyder inte nödvändigtvis att den kommer att gå att besiktiga i alla stadium av modifiering. När man väl har bilen som ombyggt fordon och alla modifieringar inskrivna i papprerna är livet härligt och besiktning enkel _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Kan absolut vara ett alternativ då huvudsyftet är att använda bilen på bana. Undrar dock om det ok att köra med en obesiktigad bil men påställd och försäkrad på bana? Har för mig att vid TF körning på Nordslingan samt vissa trackdays på svenska banor krävs att bilen är gatlegal (rätta mig om jag har fel). _________________ VW Polo R WRC -14 NS: 29 varv |
||||
Gällande alternativ 2: räknas det som bytt bromssystem om jag byter till exempelvis Movit-big brake kit med större ok och skivor eller krävs det ännu mer? _________________ VW Polo R WRC -14 NS: 29 varv |
||||
Så länge du byter hela bromssystemet (skivor/ok runtom samt huvudcylinder) till saker som är annorlunda (och bättre...) än original så uppfyller det definitionen. Men då behöver du som sagt även byta styrväxel och rattaxel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Minsta arbetsinsatsen kanske är att avregga bilen och ta den på släp till banträffarna?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Buren går ju att regbesiktiga med men andra stolar tror jag är omöjligt, du måste ha intyg på krockprov etc. för stolarna ihop med den bilen var hittar du det intyget?? Finns stolarna som extrautrustning för bilen är det en annan sak.
_________________ Roger Risberg |
||||
|
||||
Tack Gustaf för informationen. Ska fundera vidare på det alternativet.
Mats Karlsson: har faktiskt ganska nyligen införskaffat ett släp så det skulle kunna funka men frågan är då om det går att köra på Nordslingan med bilen? Samt på vanliga svenska trackdays (syftar på tex Track monday på Manyotp)? _________________ VW Polo R WRC -14 NS: 29 varv |
||||
Ringen vet jag inget om. Men på svenska trackdays står det ju alltid att de ska vara besiktad gatbil. Utom på gelleråsen när jag körde där. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Träffar med GRC kan du köra med också, de kräver inte att det ska vara besiktad gatbil EDIT: är flera som man kan köra med, vissa kräver vagnbok utfärdad av SBF men de här kan du köra med utan vagnbok om jag minns rätt: Drivers Club Ljungbyhed, Drivers Club (är två olika arrangörer...), Tracklife, troligtvis TimeattackNU's trackdays också. Ja det var lite vad jag hittade för trackdays som tillåter "racebilar": https://rejsa.nu/bankalender.asp?bil _________________ Magnus Thomé |
||||
Har samma problem så blir intressant att se vad du kommer fram till
En fråga angående buren, hur mycket hjälper en sån bur då den är kraftigt bockad vid instrumentpanelen? Samt att den endast är skruvad ihop? Är inte godkänt att tävla med skruvbur iaf. _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||
Det går finfint att plocka ut SBF Vagnbok med bultad bur med kopplingar, men inte vad som helst. Sen kan du säkert kalla det "tävla" vid resultatbaserad körning för organisationer som kräver mindre än SBF gör vid vagnboksbesiktning för Racing. Men buren på bilden verkar vara fokuserad på enkelhet att montera utan att skada inredning. Så antalet skruvtimmar till besktningsläge (bara bur, stolar, bälten) borde ligga långt under 8 med planering och träning. Men om det inte planerats för återbygge så är ju det jobbigare. Det är lite jobbigt när bredden är så stor att det inte längre finns nån sanning utan bara en hel hög med "beror på" |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen? | 1, 2 >> 6142 besök totalt |