| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem billyft/saxlyft
|
20 besök senaste veckan (5830 totalt) |
|
Problem billyft/saxlyft
Hoppas det är ok med denna fråga... Annars flytta tråden till mer lämplig forumdel. Min saxlyft krånglar, lyfter men sänker inte. Dvs. Ventilen som ska släppa på trycket fungerar inte. Följer man kablarna från "nerknappen" så går de till den inringade delen. Den sitter på en cylinder och är rörlig (går att rotera).
Min fråga är egentligen: Hur fungerar denna? Finns något smidigt sätt att manuellt släppa på trycket så att bilen sänks "lagom fort"? Har ett läckage från oljebehållaren och nivån är lite under MIN men för sänkningen kan inte detta spela någon roll... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Det ser ut som om du har en solenoidreglerad ventil. Lossa på kontakten och mät om du har kontinuitet på spolen och om du kan mäta spänning i kontakten när du försöker sänka via knappen.
Vad händer om du trycker/drar på cylindern på änden av ventilen? _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Re:
Tack för input, klockan var sen när jag upptäckte problemet igår så kom inte så långt med felsökningen. Ska mäta spänningen på kontakten ikväll och trycka/dra i cylinder 👍🏻 Återkommer 🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Re:
Svaret är att om lossar "hatten" och trycker på den lilla ventilen så släpper trycket och lyften sänker
Hade jag bara varit "lite" piggare igår så
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Om den sänker när du manuellt öppnar ventilen så är ju felet på styrsidan. Alltså magnetventilen rör sig men spolen eller kabeln dit är defekt. Mät upp spolens resistans men kontakten av. Kolla också vad det ska vara för styrsignal (vanligen 230VAC eller 24VDC) och se om det aktiveras i kontakten när du trycker på knappen. Efter detta har du troligen ringat in felet
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Om den sänker när du manuellt öppnar ventilen så är ju felet på styrsidan. Alltså magnetventilen rör sig men spolen eller kabeln dit är defekt. Mät upp spolens resistans men kontakten av. Kolla också vad det ska vara för styrsignal (vanligen 230VAC eller 24VDC) och se om det aktiveras i kontakten när du trycker på knappen. Efter detta har du troligen ringat in felet
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Re:
Det behöver inte vara så..... På lyften jag har så strulade sänkningen ibland och man fick öppna ventilen mekaniskt inte riktigt samma typ som den på bilden utan man gängade ut typ en bult lite grann så sänkte den. Efter att jag plockat lös sänkventilen och rengjort den samt ventilblocket så har det fungerat //NIsse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem billyft/saxlyft
|
20 besök senaste veckan (5830 totalt) |