Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställbara coilovers, fjädringsväg?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7205 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Ställbara coilovers, fjädringsväg?

Hej!

Har köpt Maxpeedingrod coilovers till min e91.

De är ställbara i höjd på två sätt vilket gör att man kan ställa in lagom infjädring och utfjädring.
Tyckte det verkade bra och så.
Försökte leta upp något om vilka mått man kan börja sikta på men hittar inte riktigt.
På dessa dämpare är det 10cm mellan max infjädring och max infjädring.
Jag tänkte ställa dem i mitten på önskad ride height. Dvs. 5cm in och 5cm utfjädring

Frågan är om det är rätt tänkt? Rent generellt alltså utan att gå in superdjupt på ämnet...

Mvh
Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Svarar mig själv. Sökte runt lite och kom in på en säljsida som det dök upp en dialogruta som undrade om jag hade något jag behövde hjälp med. Så jag frågade där trots att jag inte köpt där...
Fick svaret 2/3 delar skulle vara infjädring.

Sen hur det går ihop med förspänningen på fjädern får vi se. Enligt samma säljares video på hemsidan skulle man förspänna deras motsvarande coilovers fjäder 4mm.
Låter lite, men som sagt återstår att se. Är la olika beroende på 1000 saker

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Hur hårda är fjädrarna?
Vad har du för Motion Ratio i bak?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Ställbara coilovers, fjädringsväg?

bmw_ixen skrev:
Hej!

Har köpt Maxpeedingrod coilovers till min e91.

De är ställbara i höjd på två sätt vilket gör att man kan ställa in lagom infjädring och utfjädring.
Tyckte det verkade bra och så.
Försökte leta upp något om vilka mått man kan börja sikta på men hittar inte riktigt.
På dessa dämpare är det 10cm mellan max infjädring och max infjädring.
Jag tänkte ställa dem i mitten på önskad ride height. Dvs. 5cm in och 5cm utfjädring

Frågan är om det är rätt tänkt? Rent generellt alltså utan att gå in superdjupt på ämnet...

Mvh
Stefan


1/3 utfjädring och 2/3 infjädring är en bra början. Tyngre motorstarkare fordon kan du behöva ha mer utfjädring på gentemot lättare motorsvagare.

_________________
Roland Johansson
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Hur hårda är fjädrarna?
Vad har du för Motion Ratio i bak?


Motion Ratio??? Uppgíften jag har är att den är 10kg fram och 8kg bak på fjädrarna
fram 10kg/mm(560 lbs/in)
bak 8 kg/mm (448 lbs/in)

Men enligt deras hemsida så är det 8kg runt om.
https://www.maxpeedingrods.com/For-06-11-BMW-3-Series-E90-E92-Twin-Tub . . . .

Jag fick inte de justerbara camberjusterbara topmount dock. Men tor det går att fräsa upp och byta skruv bara.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Re:

bmw_ixen skrev:
ice skrev:
Hur hårda är fjädrarna?
Vad har du för Motion Ratio i bak?


Motion Ratio??? Uppgíften jag har är att den är 10kg fram och 8kg bak på fjädrarna
fram 10kg/mm(560 lbs/in)
bak 8 kg/mm (448 lbs/in)

Men enligt deras hemsida så är det 8kg runt om.
https://www.maxpeedingrods.com/For-06-11-BMW-3-Series-E90-E92-Twin-Tub . . . .

Jag fick inte de justerbara camberjusterbara topmount dock. Men tor det går att fräsa upp och byta skruv bara.


Mätte in så att de blev 2/3 in fjädring och sen förspänd jag fjädrarna 4mm som jag hade uppgift om. Den ena främre benet hade jag inte pillat itu och där va det ungefär 4mm förspänd fjäder så å tänkte jag att det är nog bra, men vid snabb koll igår när den kom ner på backen så verkar det som att i brincip inte fjädrar in någon ting. Kanke 2 cm, men ska kolla senare idag och mäta på det.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Såhär ser de ut på plats.


Kan även tilllägga att röret som ska in i spindeln va 48mm och spindeln är 50mm. Så jag fick "valsa" en 1mm bit plåt som distans.

Funkade fint och syns inte...
Fick inte dit stagen i motorrummet heller. Dämpkolven och muttern sticker upp för mycket och en av skruvarna till topplagringen är för lång. Skruven är bara att kapa av och så sätter jag en distans på tornet till staget.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Motion Ratio??? (MR)

Utväxling kan vi kalla det för.
Hur mycket fjäder rör sig i förhållande till hjulet.
På ett Mac Person ben så är ca ca ca MR=0,94

e91 har väll Mac P fram, eller?
Bak har jag ingen gissning.

En sak jag skulle kolla är att inte hjulet tar i tex hjulhuset vid max infjädring.
Är inåt slaget mer än 2/3 av slaget så är vi hemma typ.
Fram är det bra att även hjulen vrids en del, typ kurva.
Max vriding behövs ej kollas då sannolikheten för max rattutslag och max infjädring är samtidigt är liten.


Hmm sen gillar jag inte riktig att prata slag i mm.
Detta för att det är beronde av bilens fjädade vikt och fjäderkontantet.

Anta 300kg fjädrad vikt, en fjäder kontant på 10kg/mm, och MR=1

Ger när vi ställer bilen på fjädern kommer den sjunka
300/10 -> 30mm
Det är vad man kan kalla 1g, detta är gravitaions kraften.

Tar vi nu en fjäderkonstan på 2kg/mm
300/2 ->150mm
Oj, eller?
Nu behöver vi jätte slag i dämparen eller förspänna fjäder.
Vi förspänner fjädern 120mm så ligger vi lika som med 10kg/mm fjädern.

Anta 90mm slag i dämparen.
1/3 ut med 10 och 2kg/mm fjäder

Hur blir det nu med 2/3 in?
10 fjäder ger en kraft på
60*10 -->600kg
(60 = 2/3 av 90mm)

2kg/mm fjäder
2*60 ->120kg

Gämnför vi nu kraften 2/3 infjädring med den fjädarde vikten
10 fjäder ger 600/300 ger 2g
2 fjäder ger 120/300 ger 0,4g

2g är ok enligt mig.
0,4g är riält snålt.
Men är 1/3 ut och 2/3 in

bmw_ixen, vart vad jag skriv någulunda begripligt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Motion Ratio??? (MR)

Utväxling kan vi kalla det för.
Hur mycket fjäder rör sig i förhållande till hjulet.
På ett Mac Person ben så är ca ca ca MR=0,94

e91 har väll Mac P fram, eller?
Bak har jag ingen gissning.

.......

bmw_ixen, vart vad jag skriv någulunda begripligt?


Hmm! Jag försöka få in dessa uträkningarna i skallen när man läser här på rejsa men det brukar gå sådär.
Men nu gäller det ju min bil så jag får väl försöka lite mer nu.
Jo mycket är väl beroende på bilens data. Detta är ju en 320 4 cyl. Motor. Det verkar som att den är väldigt mycket lättare än en bil med 6cyl. Motor.
Jag har inte forskat i varken den ena eller det andra angånde vikter på bilen. Försökte att bilda mig en uppfattning innan jag trycket på "köp". Försökte jämföra fjädrar på folks bilar här på rejsa och hitta data på andra coiloverkit och fick uppfattningen att dessa fjädrar skulle vara nått mellanting av orginal å värsta sortens...
Men nu när de sitter på och med lite jämförelse med andra coiloverförsedda E91/90 så tycker jag att den extremt styv.
Ska mäta bättre sen, men med lite slarvigt mätning så fjädrar den in bara 15-20mm.
Enl. Uppgift och även efter kontrollmätt mot lev. Inställning som enl. Tillverkaren skulle vara en bra default inställning så skulle fjädrarna förspännas 4mm. Detta släppte jag på nu under lunchrasten. Så nu är den inte förspänd alls och nu är det nog ½ in och ½ ut på dämparkolven.
Och nu är allt i botten i princip. Men ändå för hög fram. Två fingrar går in mellans skärmkant och däck. (Det va tre fingrar original)
Jag tror att man skulle kunna få det bra om man skruvar bort kränghämmarfästet och svetsar på ett öra på röret ner i spindeln istället. Då finns det 2-3 cm marginal till.
Men det hjälps ju inte riktigt om fjädern är för hård för bilens vikt...
Mellan tumme och pekfingret är det för hårda fjädrar för min bil?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Man kan väl inte förspänna en fjäder (så vida den inte är i topplaget) det bestäms ju av bilens vikt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
De kom ihopsatt. Den ena plockade jag isär för skojs skull och för att utan fjäder ställa ridehight med hjul på bilen. Sen sökte jag info hos en etablerad coiloversäljande firma här i Sverige och de sa som default mellan tummen å pekfingret kan man spänna ihop fjädern 4mm när topplagring osv. Sitter på plats.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

bmw_ixen skrev:
De kom ihopsatt. Den ena plockade jag isär för skojs skull och för att utan fjäder ställa ridehight med hjul på bilen. Sen sökte jag info hos en etablerad coiloversäljande firma här i Sverige och de sa som default mellan tummen å pekfingret kan man spänna ihop fjädern 4mm när topplagring osv. Sitter på plats.


Men då är du ju låst vid den höjden på bilen som det ger.

Dina fjäderkonstanter är relativt hårda (utan att räkna på det) beroende på hur tung din bil är och vilken utväxling du har mellan hjul och infästning av coilover.
Jag har 400/600 lbs på min bil som väger ca 440 / 660 kg och det funkar på en bil som ska gå bana till största delen, kanske lite för hårt tom ändå. Man bör nog ha riktigt bra dämpare (typ KW/Ölhins klass) till det som är anpassade till bilens vikt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Bilen är en relativt snålt utrustad 320i 4 cyl. I standardutförande. Alltså ingen lättning, mer än bottagna plastkåpor på å runt motorn. Men den är nog rätt lätt gissar jag iom. Motorn. Har inte vägt den...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Något får mig att tänka på att detta är i nybörjarforumet.
Det är rätt mycket som inte går att förstå som nybörjare.
Men man lär sig ju.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Re:

bmw_ixen skrev:
ice skrev:
Hur hårda är fjädrarna?
Vad har du för Motion Ratio i bak?


Motion Ratio??? Uppgíften jag har är att den är 10kg fram och 8kg bak på fjädrarna
fram 10kg/mm(560 lbs/in)
bak 8 kg/mm (448 lbs/in)

Men enligt deras hemsida så är det 8kg runt om.


För min E46 M3 med KWv3 gäller följande:

KW Variant 3
------------
Front - Progressive
338 lb/in
6 kg/mm

(ClubSport front spring is ~475lb/8,3kg linear, rear is progressive)

Rear - Progressive
392 lb/in
8.6 kg/mm

For reference, Stock is:
-----------------------
Front
162 lb/in
2.9 kg/mm

Rear
443 lb/in
7.9 kg/mm

Tänkte att det kunde vara kul med lite referenser på spring rate. Borde bli ganska hårt med 10kg fram.
Följer tråden med intresse

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1: Gå in här, kolla vad du har för tjänstevikt på bilen.
https://www.car.info/sv-se/
2: Googla på viktfördeingen på din bil
Jag GISSAR ca ca ca 55% fram och 45%
3: Googla bilder på din bils bakvagn.
4. Mac Person framvagn?

Citat:
Mellan tumme och pekfingret är det för hårda fjädrar för min bil?

Med datan åvan kan jag våg mig på en gissing.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
1: Gå in här, kolla vad du har för tjänstevikt på bilen. 1510kg
https://www.car.info/sv-se/
2: Googla på viktfördeingen på din bil
Jag GISSAR ca ca ca 55% fram och 45% vet inte riktigt, det är ju rejält tomt framför motorn eftersom den är 4cyl...
3: Googla bilder på din bils bakvagn. Rejsa är bästa bildbasen... https://rejsa.nu/im/user/83/2015-05-24-20-13-53_20150524_2.jpg
4. Mac Person framvagn? Japp

Citat:
Mellan tumme och pekfingret är det för hårda fjädrar för min bil?

Med datan åvan kan jag våg mig på en gissing.


Strukit under vad jag hittat ovan i din text. Hittar dock inte på rak arm någon viktfördelning

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852


Trådstartare
Re:

Dave79 skrev:
bmw_ixen skrev:
ice skrev:
Hur hårda är fjädrarna?
Vad har du för Motion Ratio i bak?


Motion Ratio??? Uppgíften jag har är att den är 10kg fram och 8kg bak på fjädrarna
fram 10kg/mm(560 lbs/in)
bak 8 kg/mm (448 lbs/in)

Men enligt deras hemsida så är det 8kg runt om.


För min E46 M3 med KWv3 gäller följande:

KW Variant 3
------------
Front - Progressive
338 lb/in
6 kg/mm

(ClubSport front spring is ~475lb/8,3kg linear, rear is progressive)

Rear - Progressive
392 lb/in
8.6 kg/mm

For reference, Stock is:
-----------------------
Front
162 lb/in
2.9 kg/mm

Rear
443 lb/in
7.9 kg/mm

Tänkte att det kunde vara kul med lite referenser på spring rate. Borde bli ganska hårt med 10kg fram.
Följer tråden med intresse


Ja det är verkligen bra med referens! Lite lurigt att du har hårdare fjädrar bak jämfört med mitt kit.
Vid en snabb tanke borde det inte vara orimligt att försöka få Maxpeedingrod att skicka mig 6kg/mm fjädrar till fram.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öhlins Road & Track-kit för E91 levereras enligt specarna med 60N/mm fram och 120N/mm bak.

_________________

Rice and shine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

bmw_ixen skrev:

Ja det är verkligen bra med referens! Lite lurigt att du har hårdare fjädrar bak jämfört med mitt kit.


Referenser är bra.... om man har koll på skillnaderna på bilarna.

e46 har en helt annan infästning av bakfjädrarna.
Så värdena bak, är inte jämförbara rakt av.

Jag tycker det ör en väldigt konstig setup, med så hårda fjädrar som är förspännda.

Det kan omöjligt bli någon utfjädring på det sättet.

Ska du ha urfjädring, måste su ha hjälpfjädrar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



60 nm fram.... är ju skitmjukt...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Ställbara coilovers, fjädringsväg?
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (7205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande