Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6506 besök totalt |
Bromsskivor Bromsslangar bussnigar bussningar bussningar repsatser ok gummislangar gummislangar gummislangar packboxar packboxar packboxar packningar packningar packninga slangklämmor skruvar skruvar skruvar skruvar sopparör kylare bärarmar bak växellänkage bussningar generator kablar repplåt och svets (rost eter tidigare dålig lagning) 1 st motorrenovering 1 st bättre begagnad motor etc. etc. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Att lägga halva slanten på inköp av bil brukar vara rätt lagom.
50 000 tycker jag är rätt lagom pengar att börja med. Är vad jag rekommenderar kompisar som börjar tävla. Det är lite smärtgränsen för vad man har råd att krascha och det är ändå så mycket så att det blir lönt att laga. En billig bil som Christian säger kostar oxå att laga. Kanske tom lika mycket som du gav för den. Kunna mecka med bilen själv är lite av ett krav. Pengarna tar slut ändå. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Some recomandations to you
1 - Before you buy a car specifically for trackdays, take a track course somewhere. It doesn't matter where or what you drive but it will tell you right away if track driving is something for you or not. I have seen a lot of newbies that show up for a track day for the 1st time, drive 2 stints drive back home and never show up again. You never know it can be more scarry than you think ![]() 2 - Follow the general advice here. Buy a car you can afford to crash without destroying your economy. If you know you can afford to loose the car then you will drive without holding back and you will enjoy it much more and learn faster. 3 - Keep / build a buffer for maintenance and crash. Same here if you know you have enough secured you will just concentrate on driving and stop thinking about taking the "kvarn" bend at Kinekulle slowly just to save tires ![]() 4 - Be prepared for the worst ![]() ![]() ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Marginalen kanske inte alltid är lika stor som ambitionen... _________________ /Johan Kolmodin Porsche 964 RS 92 |
||||||
Nä det är ju sant. Har ju själv kraschat ett par gånger och landat på taket så jag vet. Som Vincent skriver så har man roligare om man har råd att köra fullt, men vet man med sig att man inte har råd med en smäll så får man backa av lite. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag håller med Vincent om att det nog är bra att testa att köra bana först så att man inte bara inbillat sig att man gillar att köra bana men risken är stor att man fastnar i banåkarträsket ![]() Min största utgift är nog däck och det är ju inte billig direkt men om man tänker på hur kul man har per krona så är det svårt att överträff om valet faller på en Porsche av något slag så kan du ju gå med i PCS som jag tycker är en fantastisk organisation och man känner sig säker på banmötena tack vare fantastiska instruktörer ![]() ![]() _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Du glömde olja ![]() |
||||||
Hej, egentligen så bör jag inte yttra mej då jag aldrig kört bana någon gång...ännu..
![]() Men jag tror att man kan ha ruskigt kul med en 911 så väl som en Fiat Uno 45 med urdubbade vinterdäck. Det är min tro iaf.. ![]() Bara man gillar att köra så.. ![]() _________________ Pontus Bergström |
||||||
Håller med till 100%! Det är bara nivån på hobbyn som ska väljas ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Gillar man att köra bil, så kan man ha kul med vad som helst!
OK, det bör väl vara hyffsat fräscht mekaniskt, så att sk-ten håller ihop. Nu så här 20 efteråt är det väl preskriberat, men jag började min banåkar karriär med "rent a wreck". Det kostade ett par hundra och jag vill minnas att jag nämnde något om att bromsarna lät konstigt när jag lämnade tillbaks bilen till hyrfirman. ![]() Beläggen tog nämligen helt slut på Mantorp och jag körde tillbaks till Stockholm, metall mot metall och det lät faktiskt lite skumt! ![]() Däremot rekomenderar jag att inte satsa 110 % över sin förmåga!!! Det räcker gott och väl med 99,9 %, så att man håller sig borta från räckena. Man har faktiskt roligare, när man kan åka hem från banträffen med ett leende på läpparna istället för ett stort hål i plånboken! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Jag verkar vara den enda här som är helt inne på 7-11:s linje. Köp drömbilen och kör med rätt marginaler. Om drömbilen dessutom har fantastisk väghållning så kommer du garanterat ha roligt och kunna köra fort även om du kör med goda marginaler.
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Du är inte ensam. Men när hjärnan är kokt är det lätt att marginalerna blir små (eller negativa). Då funderar man ett tag på varför man leker som man gör.
Sen kommer man på varför och lovar sig själv att skippa sista passet nästa gång. Teflonminnet och självförnekelsen fixar resten. |
||||||
Den stora tjusningen för mig är just att ligga på gränsen. Därför hellre på 2 hjul genom kurvorna i 150 000 än på alla 4 i 250 000 ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det är huvudtemat för mig i alla fall. Men om man känner att hornen växer (jag vacklar ibland kring detta), köp drömbilen, men i ett prisläge som gör att du har råd med något bra busobjekt också. Jag kan vara helt inne på en Escort, Cortina GT eller en Koja som banbil. Och det behöver inte vara dyrt, men samtidigt extremt skoj, och hanterbart om man bänder till en framskärm. Och så kan du åka finbil, bling-bling, de andra helgerna. Totalkostnaden behöver inte ligga mil ifrån. Okej då, garage, försäkring mm ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||||
Daniel -> ...men du kör 'la rally, och är således diskvalificerad pga brist på vad vi vanliga människor kallar "sunt förnuft".
![]() ![]() ![]() /J |
||||||
Har inte du passerat den.... ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Hjälmen på huvet och hjärnan i handskfacket ![]()
Man måste över för att veta var den är. http://www.motorsport4sale.com/bilde http://www.motorsport4sale.com/bilde Den är strax innan det där. Men plåt är till för att bytas, annars hade inte svetsen uppfunnits. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6506 besök totalt |