| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grenrörsdimensioner. (Ska bygga egna)
|
601 besök totalt |
|
Sitter med fingret på avtryckaren men tvekar på dimensionerna lite.. Jag har 35mm rör från flänsen på originalgrenrören (utvändigt), dessa tänkte jag sätta 38x1,5mm direkt på. En bit därefter kommer jag kliva upp till 40mm. Men sen är frågan om jag ska köra 42 eller 45mm.. Collecktorn bygger jag med 4st muffade 15 graders böjar till en merge collector som jag tänkte låta gå ihop till 2" för att sen kona upp till 2,5". Grenrören i sig blir långa eftersom jag vill göra 180 graders rör. Hur långa vet jag inte men ca 80cm som kortast, mot 1m som längst (kommer i mån av utrymme göra alla lika långa men vad de slutar på exakt vet jag inte förrän jag är klar). Jag vill samtidigt varva rätt mycke vilket är anledningen till att jag tänker köra en steppad design. Samtidigt vet jag inte vilka kamvärden jag har så jag kan inte räkna på det, jag får chansa och hoppas att jag inte lyckas göra en setup som får direkt motsatt effekt mot vad de är tänkt. Optimalt blir de ändå aldrig, däremot lär de bli bättre än original nästan hur än jag gör
Frågan är bara om jag ska hålla mig till 42mm på sista steget, eller gå upp till 45 för att få ännu mer utrymme och mindre mottryck? Någon som vågar uttala sig? Prisskillnaden är typ 250 spänn på materialet så där spelar de ingen större roll. Möjligheten finns också att köra 38-42-45, det blir då ett större steg första gången istället vilket av någon anledning inte känns "rätt". _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re: Grenrörsdimensioner. (Ska bygga egna)
Ju mer trimmad motorn är ju smalare är området där det är rätt och ger effekt. Ett exempel Golf III Kit Car 2 liters motor som har kring 220 hk drivhjulen När man tittade på grenröret så var det lite olika längder på primär samt sekundär rören typ 1 cm kortare primär och något längre sekundär men totallängden var rätt så lika utan att mäta alltför noggrant och sen var ljuddämparen inte placerad på samma ställe.
Den lägre kurvan var när vi mappat färdigt och Stefan tyckte det saknades effekt.... Sen bytte hela avgassystemet ut och det plockades från en annan Golf som tyvärr blev skrot efter att träffats i sidan av en attackbjörk
Sen blev det lite mappning och det hittades en del effekt
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Nä de är verkligen inte nått man gör på ett försök..
De jag främst är ute efter i nuläget är att göra något som fungerar, toppeffekten har aldrig varit viktigast för mig, men för att få en 3.7 liters motor att varva 8000 med 1m långa primärer (4-1) kan jag inte dra allt i 35mm rör, då får jag nog motsatt effekt
Så jag får chansa lite och hoppas på det bästa, mitt hopp här var att någon med erfarenhet kunde uttala sig över om de sista steget på primärerna är smartare att göra större eller mindre (45 eller 42 i detta fall). Sen när motorn i övrigt är färdig kan man börja se på om man ska bygga om det igen eller om de fungerar tillräckligt bra Jag kommer beräkna allt så gott jag kan, men målet just nu är "bara" att de inte ska strypa motorn alltför mycket så den fortfarande orkar till 7500+ när väl allt annat som krävs för de kommer på plats.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Svarar mig själv
Jag hittade en formel som säger Peak Torque RPM = (Primary Pipe Area * 88200)/(1 cyl. displacement) Peak torgue inträffar generellt vid vmax för avgaserna, i detta fall v max för en specifik rördimension. 38mm primärer ger peak torque vid 5500rpm, 40mm vid 6200 rpm etc för min motor. Eftersom jag vill kunna dra den upp mot 8000 rpm i framtiden behöver jag alltså ett grenrör som inte bromsar avgaserna för mycket innan dess, eftersom jag då inte kommer få något flås uppe i registret som i sin tur gör de fullkomligt onödigt att varva så mycket. Nu ska jag dessutom bygga stepped headers, så även om 40mm rör bromsar efter 6200rpm är den biten relativt kort. Därefter kliver jag två gånger upp i storlek för att hålla i farten och förhoppningsvis motståndet nere. Rätt eller fel, något lär man lära sig på vägen De borde i alla fall inte strypa ihjäl motorstackarn
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
601 besök totalt |