Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad får man modifiera om man ska regga om bilen?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6929 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Hur mycket får man lätta en bil vad får man å vad får man inte ta bort ENLIGT SBP om man ska regga om bilen med ny vikt och ändrat antal passagerar.. ?
Vilken form av omregistrering blir det?, ombyggtfordon?

Får man ta bort säkerhetsbältena om man reggar bilen för 2 pers? (dvs dom platser som man tagit bort)
Får man montera glasfiberbaklucka? (motorhuv måste man väl ha förstärkning i m.m?)
Får man ta bort ABS?

ni förstår vad jag vill göra..

Stockholm
Här sen Dec 2002

Säkerhetsbältena är ok att ta bort om man reggar om bilen så att den endast får ta 1 passagerare.

Baklucka vet jag inte. Problemet är om det är en nyare bil som är helbilsgodkänd.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Re: Vad får man modifiera om man ska regga om bilen?

Turbo² skrev:
Hur mycket får man lätta en bil vad får man å vad får man inte ta bort ENLIGT SBP om man ska regga om bilen med ny vikt och ändrat antal passagerar.. ?
Vilken form av omregistrering blir det?, ombyggtfordon?

Får man ta bort säkerhetsbältena om man reggar bilen för 2 pers? (dvs dom platser som man tagit bort)
Får man montera glasfiberbaklucka? (motorhuv måste man väl ha förstärkning i m.m?)
Får man ta bort ABS?

ni förstår vad jag vill göra..

Är det bilen i din signatur (Skodan) saken handlar om så kan det väl bli problem misstänker jag (är i samma sits själv på ett ungefär). Den är ju begåvad med ett sånt där nästan onödigt underbart helbilsgodkännande Jag ville typa in min lilla bil med båge mm när jag skulle göra den 1:a besiktningen på den för 2 år sedan, det blev till att åka hem och återställa skrället istället.

'therealpinto' vet nog mer om saken misstänker jag

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

finns visst något som heter ÄNDRINGSBESIKTIGA ..... ?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ändringbesiktiga finns det nog inget som heter...

Bilprovningen har tre nivåer på bilar som man på något sätt bygger om;
- Ändrat fordon, måste uppfylla alla grundkrav i VVFS etc.
- ombyggt fordon, måste uppfylla grundkraven men har ett gäng undantag i VVFS
- Amatörbyggt fordon, måste uppfylla grundkraven men har ett gäng undantag i VVFS och dessutom undantag i avgaskrav

Modifieringarna som föreslås ovan, faller under ändrat fordon. Att regga om med bur och färre passagerarplatser är normalt sett inga problem, men om man ändrar karossen kan det krävas krockprov (vilket man förstås inte kan genomföra), ändrar man bromssystemet krävs det bromsprov (ett tämligen komplicerat prov som egentligen bara VTI kan genomföra - dyrt).

Bur kan bli problem i ett helfordonsgodkänd fordon, mest för att det är en liten tankevurpa av Bilprovningen/Vägverket anser jag.

I det här läget är det lite paradoxalt så att bilen är för lite ändrad...skulle du bygga om mer, så den räknas som ombyggt fordon, är det helt plötsligt lättare. I FAQ-sektionen finns det en hyfsat lång tråd om vad det innebär.

/Gustaf

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
det handlar inte om skodan utan en bil från 1992 som inte är helbilsgodkänd

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jamen då så...lite enklare. Bur är ju inga problem, plastlucka bak lär knappast heller ställa till det. Att ta bort ABS kan vara känsligare...men man kanske inte behöver berätta att man gjort det?

/Gustaf

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
blir det "ändrat fordon"s reggning då?.. vad kostar det? vad gör dom när dom reggar/kollar bilen

vad jag tänkt göra är bur, ut med inredning å massa vikt, bort med abs (men det behöver dom ju inte veta) glasfiber baklucka..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ja, regbesiktning för ändring. Bilprovningen verkar inte vara konsekvent i om de tar 900:- ("fullständig regbes") eller 380:- (enstaka ändring), men däremellan rör det sig.

/Gustaf

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, har några frågor som delvis passar in här tror jag.
Jag tänkte regga min Astra gsi som ombyggtfordon, har bytt motor, växellåda, drivaxlar samt hela bromssystemet med undantag för bakbromsarna. Vill inte ha mer bromskraft bak än jag redan har nämligen.

Skulle det godkännas om jag monterar en glasfiberbaklucka, glasfiberskärmar samt huv i samma material?

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

För det första måste du byta hela bromssystemet för att den ska räknas som ombyggt fordon...men då bör det gå bra med karosspaneler i glasfiber också.

/Gustaf

Citera
Activa
Stockholm
Här sen Aug 2004

therealpinto skrev:
Hej

Bur kan bli problem i ett helfordonsgodkänd fordon, mest för att det är en liten tankevurpa av Bilprovningen/Vägverket anser jag.

/Gustaf

En annan konstig tankevurpa är att SBP inte gillar 4-punktsbälte och 6-punktsbälte. Vill man ha i sånt måste originalet OCKSÅ sitta kvar för det antal personer som bilen ska reggas för.
originalbältet är det enda som godkänns rent säkerhetsmässigt.

Varför ska du förresten lätta bilen bak och byta baklucka? Sitter även motorn bak? I de flesta moderna bilar så handlar det istället om att de är framtunga p g a motorplaceringen fram. Hade jag själv större budget så skulle jag lägga den på att flytta bak batteri, lätta motorhuven och skärmar fram, sänka tyngdpunkten etc snarare än lättviktsbaklucka.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

therealpinto skrev:
Hej

Ändringbesiktiga finns det nog inget som heter...
/Gustaf

oki Gustaf

hörde detta ang ändringar av helbilsgodkända bilar.

K

nicklas 205
Norrköping/Nyköping
Här sen Okt 2004

Jag har en fråga som handlar om samma sak. Har en peugeot 205gti, som det numera sitter en 16v i. Ej reggad med denna motor då det är tvär-nej att få ut papper på avgascertifikatet på biljäveln från generalagenten. Bilen är numera utrustad med bur, hela bromssystemet är bytt och motor/låda är bytt så en regbes som ombyggt fordon ligger inte så långt borta om det inte varit för Peugeots generalagent som tvärvägrar skriva ut mina papper.

Har varit i kontakt med sfro för att kolla vad som gäller och det enda som är kvar är papprena på motorn.

Men nu till min eg. fråga. Just nu skiter jag i att regga den med motorn/bromsar osv. men buren är ju lite svår att dölja vid en bes.

Så ja tänkte kolla med er som reggat med bur. hur mycket kollar dom extra om man bara reggar om den med buren, chassinumret lär de ju kolla, men hur är det med motornummer och så. Tänkte om de var extra hårda vid en regbes då de ska ändra i regbeviset.

Ska regga om den med bur och inget baksäte.

Vet att det kan bli jävligt mycket skit om nåt skulle hända och de kom på att allt inte är riktigt som det ska. Men när det är byråkrrati som sätter stopp så blir man så jälva less. Bilen är ju klar bara jag får papper på det. Men det går ju som sagt inte.

Men frågan lyder alltså: Kollar de extra noga på allt vid en regbes med bur?

/ Nicklas

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Dem kollar bara dina ändringar samt däcksdimention tror jag. så var det när jag var inne på regbes med bur. Dem var hårda i västberga där jag besiktade på att man skulle ha avbärare. En avbärare är, om du ine vet det redan, en plåtbit som leder huvudet under det rör som sitter längs vindrutans överkant. Jag svetsade plåten i röret och sen popnitade jag det i takluckans framkant. Givetvis satte jag stoppning på alla delar som kan kan nudda från förarplatsen och lite till. Han sa inget alls kring buren utan det var ok direkt då.

Motorn är nog lugnt med om den inte har sånt som skriker utbytt lång väg. Första gången jag var inne på besiktningen såg de inte skillnad på en 16v topp och en 8v topp. Dem är väldigt olika i utseendet för er som inte sett dem.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
nicklas 205
Norrköping/Nyköping
Här sen Okt 2004

Jonas Jonsson skrev:
Dem kollar bara dina ändringar samt däcksdimention tror jag. så var det när jag var inne på regbes med bur. Dem var hårda i västberga där jag besiktade på att man skulle ha avbärare. En avbärare är, om du ine vet det redan, en plåtbit som leder huvudet under det rör som sitter längs vindrutans överkant. Jag svetsade plåten i röret och sen popnitade jag det i takluckans framkant. Givetvis satte jag stoppning på alla delar som kan kan nudda från förarplatsen och lite till. Han sa inget alls kring buren utan det var ok direkt då.

Motorn är nog lugnt med om den inte har sånt som skriker utbytt lång väg. Första gången jag var inne på besiktningen såg de inte skillnad på en 16v topp och en 8v topp. Dem är väldigt olika i utseendet för er som inte sett dem.

nej jag har ju bes med den snurran innan och då såg dom ju inget...

Men ok... får fixa en avbärare också... buren är redan vadderad så allt det är klart... måste bara komma på nåt vettigt med avbäraren... hur vadderade du den då?

/ Nicklas

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Den skulle man inte vaddera sa dem. Den skulle vara hård och leda huvudet nedåt så att pannan inte skulle slå rakt in i röret som sitter ovanför vindrutan.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003

Gustaf

Är det ändrat fordon om jag bygger om bilen till fyrhjulsdrift?
Allt på bilen är orginal förutom bakre bärarmarna och tillägger an fördelningslåda och drivaxlar bak.

MVH
Eric Lycke

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Erik, ja, det skulle man nog räkna som ändrat fordon. Det är ett problem bland annat eftersom inga av undantagen för ombyggt fordon gäller. Ska man vara petig behöver du också intyg från tillverkaren av bilen på att motorn är avgascertifierad med fyrhjulsdrift (årsmodell 1976 och nyare). Just den saken vet jag att Bilprovningen ibland ser genom fingrarna med dock.

/Gustaf

Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003

Hej
Intreresant svar.
Hur resonerar bilprovningen då?
Hur påverkas motorns avgascertifiering om man byter transmission?
På alla avgasintyg jag har läst så finns det ingenting med om transmissonen.
Dessutom så godkänns ju en avgascertifierad motor i en annan bil?

Nyfiken på svaren

MVH
Eric Lycke

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Grejen är att transmissionen är en del som egentligen ingår i motorns avgascertifiering, totalutväxlingen bestämmer ju vilket varvtal motorn har vid en viss hastighet så ändrar man utväxlingen ändras förutsättningarna för körcykeln.

För bilar äldre än 1989 bortser man från det kravet vid motorbyte, men för nyare bilar finns det kvar. Det förekommer ändå att man ser genom fingrarna med den saken...även för nyare bilar.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (6929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande