Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3,0 -94 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (30603 totalt) |
Körde på transmax Z oljan. Verkade fungera bra, och inget som var svårväxlat. Det är nämligen föreskrivet ATF olja i den lådan.[/code] _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Jag kom över Pagid RS belägg fram, till väldigt bra pris. Kollade på pfc 11 men 3600kr tycker jagvär mycket pengar när jag inte ens vet om jag ska köra på dom oken senare. Bak kör jag xp8 med bra resultat _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Så ser fjädrarna ut. 70n/mm och 170mm långa om jag förstår det rätt Sen sittter en hjälpfjäder på 20n/mm oxå. Jocke du får gärna kolla upp vad ni kör med. Även längd på fjädrar fram och bak. _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Mtf LT II är en oljespec som ligger väldigt nära oljor av ATF-typ , men används av BMW när det skall vara "livstidsfyllning" i manuell låda, vilket inte godkänns med "normal" ATF-olja. Knappast ett problem på våra bilar som får lite mer uppmärksamhet. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Ok. Nu har jag börjar leta runt lite efter olika fjädrar att köra med. Men att hitta något där dom dessutom specar hårdheten verkar ju svårt?! Står oftast bara vad axelvikten för org. Bil är
Rallyshop verkar dock ha lösa fjädrar som passar coilsen fram, upp till 600lbs/107kg däremot verkar det ju svårt att hitta fjädrar bak, då detta är som en org. Fjäder fast med fjäderjustering. Jag får väl plocka av bakfjädrarna och mäta så jag vet vilken diameter jag ska leta efter oxå. Vill ju inte betala hur mycket som helst för att få på nya fjädrar, och tyckte rallyshop var bra i pris, 295kr fjädern upp till 107kg sen kosta dom 595 om man vill ha hårdare.[/img] _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Kom att tänka på denna. Osäker på när den senast uppdaterades dock:
http://hoftware.com/erally/index.php _________________ Kristofer Åhlin |
||||
Den hittade kag oxå. En bra lathund/sammanställning, men tyvärr fanns där inget som var tillräckligt hårt för att passa på banbilen _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Fram 140 långa 60 diameter och 120 hårda hjälp fjäder kan du ta vad som helst nästan
Bak 100 långa 60 diameter 160 hårda , hjälp fjäder som ovan _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
Men hur ser bakfjädrarna ut? Har du möjlighet att ta en bild? Den behöver väl vara större för att sitta i org position bak? Tackar för infon _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Fick ett ryck att provningens en av mina nya fälgar ja köpt. Var lite tveksam till om det passar, och är fortfarande. Men många verkar få plats med större fälgar än mina 8,5 et15 med 225/45-17 däck.
Efter att jag monterat en fälg så inser jag att bilen kommer ta i där bak om jag inte höjer upp den. Däckskanten ligger ca 10-15mm utanför skärmen. Jaja, detta ska väl gå att lösa detta med valsning, så en vals införskaffades idag. Men frågan är vilken höjd ni andra kör med bak resp fram. Med 7,5 fälgarna ET 38 har jag haft en höjd frän fälgkanten (undersidan) till skärmen på 550mm runt om. Den nya fälgen måste jag nog ha 570mm för att den inte ska ta i, iaf innan jag valsat. Är detta ok? Tycker det känns högt men måste ju samtidig ha någon fjädringsväg. Fälgarna gör sig dock jäkligt bra på bilen _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Nu är skärmarna bak valsade. Fick tillräckligt med utrymme för att få plats med fälgarna.
Däremot måste jag ha hårdare fjädrar, det tar i lite för lätt annars. Fungerar det att åka på 2,25" (innerdiameter 58mm) fjädrar bak på org placering? Hittat fjädrar som då är 150 långa och 160N/mm för 450kr/st. Är detta ett bra pris eller ej? Frågan är bara om jag får en bra höjd med dom fjädrarna _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Jaha, var ska man nu börja
Har hänt en hel del här sen senaste uppdateringen. Har byggt ny bur, uppdaterat chassiet och gjort vid bakvagnen. Jag lägger in bilder och sen får ni väl fråga om det är något ni undrar över. Här har jag börjat rensa bilen invändigt för att kunna bygga bur. Nu är burbyggandet igång. Bestämde mig för att boxa upp den i framänden. Då fick jag mer plats att röra framdelen när jag skulle svetsa. _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Fortsätter väl med bilderna och små notiser om vad som mer hänt.
Här har kag iaf börjat riva ner bakvagnen. Nya bussningar, hjullager osv. Monteras. Nu har diffhuset blivit blästrat och målat. _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Sen var det ju dax för skärmbreddning. Beställde ett par från Fartfabriken då passform och utseende verkade bra, och jag har inget att klaga på
Klicka för större bilder! Provkapade även lite i framskärmen här. Gillar utseendet och ska försöka få till båda skärmarna under året. Sen beställdes nya coils ifrån GAZ. Ett Gold set med rekommenderade fjädrar. Än verkar allt funka bra iaf, och väldigt nöjd med supporten och priserna _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Nu jobbas det all ledig tid man kan få ihop i garaget.
Siktet är inställt på att kunna köra någon tävling i Cupen Eftersom jag använder bilen som trackday bil oxå, var jag ju tvungen att fixa mina dåliga avgasvärden. Nya kattar handlades på Biltema. Avgassystemet verkar vara ett riktigt hopplock av vad man hittat Men nu är nya kattar på plats och bilen snart redo för ett besök hos sbp. Sen ska den besiktigas för vagnbok den 27/4 på knutan om planen går i lås. Vidare måste jag införskaffa all personlig utrustning oxå. Detta har ju aldrig varit ett problem vid vanliga bandagar, men nu behövs ju overall och hela baletten om man ens ska köra ihop med gatbilarna om jag förstått rätt. Så har ni tips på var man lämpligast skaffar sig detta utan att det kostar multum är det välkommet. _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Det är inte den info jag fått. Men om man kör med rejskattar behöver dom vara fia godkända, det är skillnad. _________________ Alexander Rasmussen |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 3,0 -94 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (30603 totalt) |