Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |
Alla som vill tävla på riktigt. Och för att göra det så behöver man få ihop regler som avgränsar bilarna på ett bra sätt. Och det gör Locost reglementet tycker jag........ men förstår att många hellre vill åka nån gång med sin befintliga bil men eftersom det är svårt att jämka så är det bättre att dom enstaka bilarna i dagsläget åker Roadsport tills det blir tillräckligt många för att göra en egen klass för dom som funkar. |
||||
Man kan se det som att det fins två vägar att gå, antingen byger man direkt för race och slipper sbp och massa nödvändiga grejor, eller så bygger man först en gatseven/roadsportseven som sedan med helbur+någon mod blir en riktig racer naär ägaren/byggaren känner sig mogen efter ett antal trackdays/roadsporttävlingar. Så är åtminstonde ambitionen för vårat bygge, just nu så käns den inte rejspreppad tillräckligt (motor, växellåda etc) men det kommer, och med det helbu. Och då hade det varit perfekt att inte vara utelåst från locostserien p.g.a. att vi byggt ALLT själv. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jeg sitter nå å jobber frem et forslag til NLCC generalforsamling neste helg. Jeg trenger i den forbindelse litt assistanse når det gjelder opplysninger rundt andre rammer/biler.
Det jeg tenker på er å åpne klassen for "alle" seven biler, som klasser inn i regelverket på motorsiden slik det er i dag. Dette er veldig vanskelig fordi det er så mange varianter. Det dere må huske på er at det ikke er de som har en bil å vil kjore med den som er probleme. Det vi må passe oss for er å lage regelveket slik at en som har midlene og vil vinne kan komme med noe som går fra alt og dermed odelegger klassen. La oss ta en bil som er bygd etter boken, men med teninger som er forstorret, jeg vet at det er mange som er bygd i noe de kaller +7. De er så vidt jeg har forstått 10cm bredere i rammen enn bilene våre, dette vil være ok så lenge man overholder maks bredden som vil forbli 166cm. Men hvordan slår det ut på akselavstanden? Hvordan er en Vestfild ramme i utforming og matrial sett i forhold til boka? Hva er rammebredde og akselavstand på Ester og Dala7? _________________ Rune Næss |
||||
För mig känns målgruppen för de som vill hitta en inkörsport till mer avancerat tävlande för oss som inte har haft en go-kart som första bilbarnstol.
![]() Just nu hittar jag ingen bra inkörsport för oss som känner att vi har bra bilar för bana men själva saknar kunskapen eller tiden att vilja tävla som huvudhobby. Det är möjligt att den önskan är helt orealistisk eftersom det kräver banutrymme och massa frivilligtid från arrangörer som hellre sysslar med riktig racing. Fullt begripligt - jag skulle själv känna likadant som arrangör. Min bil (Clover 7) var i grunden byggd för roadsport av en göteborgare men med min begränsade racerkunskap skulle jag inte våga göra bort mig i en roadsportklass. Och det är där jag tror problemet ligger. Var och hur ska man börja våga tävla i vuxen ålder? Utan att nu bygga en ny Locost... Jag har själv stått flera gånger på strippen i Tullinge (vila i frid) med min Mustang, med tidtagning, bil i andra spåret, publik på läktaren och hjälm på skallen. Och deltagit i rattlåsracingens motsvarighet till den klass som man önskar fanns för rundbanegrönisar. Kanske någon gång i framtiden...... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Det låter som ett bra förslag med maxbredd+min/max spårvidd. Kan vi hjälpa Rune att samla in data så kan man ju se om det är görbart/vettigt . Minimivikt är inte heller fel, det är ju alltid lätt att barlasta. Vår ram är t.ex. byggd väldigt nära en Caterham/Lotus original med vissa modifieringar för motor drivlina etc. Egentligen räcker det väl om de "ej homologerade" bilarna inte slår ut de "homologerade chassien". Man kan t.ex. ange max däcksbredd, restriktorkrav, viktkrav. Då spelar det nästan ingen roll med hjulupphägningar, ramtyp etc. Man hinner ändå inte i kapp en "homologerad bil", även om man har annan spårbredd. På så sätt kan man köra två klasser utan att oroa sig för att den egentliga ettan kom in efter ettan i andra klassen. Idén om annnan färg på nummmert är inte heller fel. ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Dere to har jo tydlighvis biler dere kunne tenkt dere å bruke. Kan dere gå inn på SLC-klasser-locost-regelverk og lese noye gjennom dette. Kom så tilbake med de tingene som gjor at bilen deres ikke kasser inn så ser vi på dette i kveld.
_________________ Rune Næss |
||||
Rune, du efterlyste lite mått.
Det här är vad jag hittat i måttväg, rätta mig gärna någon om jag har fel uppgifter: Esther: Ramen är 1000 mm bred. Med 8-tums fälgar är totalbredden ca 1650- 1700 mm. Dala7: ramen är ca 16 cm bredare och 12 cm längre än en Esther Totalbredden på en Dala7 ligger på 182 till 184 cm. Spårvidden på en av de hittills byggda 159 cm. Min sjua: Hjulbas: 2250 mm Spårvidd: 1260 mm fram, 1370 mm bak Längd: 3125 mm Bredd: 1600 mm _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
1. Tävlingsbil.
Som tävlingsbil godkännes bilar byggda på ett godkänt fabriksbyggt chassi enligt boken (Ja, detta behöver inte kommenteras) Chassinummret består av fabrikens kännetecken, tre (3) siffror och förkortningen för Sverige. Ex. MK 200 SVE. Siffrorna i chassinummret är också bilens startnummer. (Vi har naturligtvis cahssienummer enl SBP papperna) 5. Hjul och hjulupphängning. 5.1. Stötdämpare skall vara AVo Pro Race eller GAZ Gp 1,5" B12, (Här råkar vi köra med Koni, ej justerbara, olje/gas dämpare) 7. Bensintank. Bensintanken måste monteras så att det blir en öppen deformationszon på minimum 20 cm mellan tank och bakplattan (Här har vi lotus/caterham originaltank, originalmonterad) Som sagt, det är allt som skiljer sig i reglementet.. För vår bil (som är mycket lik en original Lotus) Sedan kanman ju diskutera kapitlet om chassieförstärkningar och hur detta påverkar. Axelavstånd: original lotus serie3 Bredd: 167cm fram (med spacers) och 195 däck _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Dette ser jo bra ut. En Esther er altså smalere enn våre rammer og Dala7 som da er 10cm bredere enn våre er heller ikke noe problem. Hvordan en Dala7 som bare er 10cm bredere enn våre som er 166 med brede skjermer, skal ha en totalbredde på 184 er jo litt rart. Men det må jo da være med noen veldige brede skjermer. Alt dette er overkomlige justeringer for en som vil delta. Begge deres biler vil være mulig å få innenfor regelverket hvis vi gjor de forandringer som vi tenker. Som stotdempere vil det kunne brukes andre mot et vekttilegg, og ser man da senere at man kan henge med mot å få vekk litt vekt så kan man bytte da. Dermed kan man komme igang og se hvordan det utvikler seg.
||||
Dax Rush: DIMENSIONS: Length - 3310mm (or 3385mm in extended wheelbase form) Width - 1855mm, with wide rear wheels Width - 1795mm, with narrower rear wheel option Height - 1020mm Wheelbase - 2310mm (or 2385mm in extended wheelbase form) Front Track - wheel centreline to wheel centreline - 1496mm Rear Track - wheel centreline to wheel centreline 1530mm (with 9"wide x 16"dia. wheels) Rear Track - 1511mm (with 8.5"wide x 16"dia. wheels) _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Her er det nye forslaget til prg.1 i regelverket. Er dette noe de fleste kommer seg innenfor? og bare for å ha sagt det så må dere ikke regne med at det passer hundre prosent men hvis interessen er til stede så skal veien å gå ikke være sålang.
1. Konkurransebil. Som Konkurransebil godkjennes alle Super Seven biler som oppfyller dette reglemang, og er innfort på klassens infoliste. For å komme på infolisten må ikke bilen på noen områder, som kan medfore konkuransemessige fordeler, avvike fra tegningene i boken. Interne mål på rammen kan avvikes så lenge den totale bredden overholdes og akselavstanden er mellom 2250 og 2365. Biler bygd etter Svensk og Dansk regelverk kan benyttes. Rammenummerne er bestående av fabrikkens kjennetegn tre siffer og forkortelse for Norge, eks. MK 12 NOR. Sifferne i rammenummerne utgjor startnummeret på bilen, Norge har nummerserie fra 0-100. Rammenummer/startnummer fordeles av NBF/NLCC. Orginalbiler får tildelt startnummer i hvert enkelt tilfelle. For å få vognlisens forste gang må bilen fremstilles til utvidet årskontroll hos en godkjent besiktingsmann. 1.1 Hjemmebygde rammer I Norge er det ikke noe system for slik godkjenning, så en hjemmebygd ramme må minimum ha vært gjennom 1.godkjenning hos SFRo i Sverige for å kunne brukes. Dette er hvordan det blir i den Norske utgaven, men reglene blir jo lik. _________________ Rune Næss |
||||
Det många befintliga bilar faller på idag, tror jag, är kravet på helbur!
Har inte sett många gatregistrerade Sevens som har det! om jag förstått det rätt, så skulle jag t ex kunna klassa in Lådbilen redan i dagens Locost-reglemente om jag hade helbur. Jag vet att det är fåfängt och dumt ![]() ![]() Får en helbur vara bultad i ramen, så att man relativt lätt kan byta ut den mot en vanlig enklare burbåge? I så fall skulle jag kunna tänka mig en sådan variant! Jag har annars en vagnbok till min bil, så att jag kan köra i roadsport-serien med den, med befintlig burbåge. Vem vet, någon gång kanske man halkar in på ett race eller två. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
du kan alltid låta ngn burtillverkare certifiera din bur som du vill ha den, så vida den inte blir farlig.
då kan du ha en bultad framdel till din halvbur. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Buret på de Danske bilene er skrudd. Dette leveres av Stuart Taylor og kan tas helt vekk når du ikke skal kjore lop.
Det meste av de tingene dere ser som problem kan loses på en enkel måte, men det dere må huske er at de fleste av disse tingene er der for deres egen sikkerhet. En ting som jeg regner med de fleste må gjore noe med er plasseringen av bensintanken. I boken er denne passert helt nede bak mot bakplaten, mens hos oss må denne henges opp i toppen av veggen mellom bakrom og cabin. Dette fordi vi skal unngå at den blir odelagt ved en påkjorsel bakfra. Dette ser dere kanskje som et stort problem sånn med det samme, men er egentlig en enkel opprasjon. _________________ Rune Næss |
||||
Men nästan omöjlig om man inte byter tank. En variant är att skriva att det bakom tank måste vara minst 20cm deformationszon. Denna kan utgöras av en sluten låda byggd av 20mm tjock aluminium eller glasfiber honeycomb som är limmad samt popnitad och fastsatt i ramen med minst 4st m6 bult. Craschstrukturen skall täcka tankens utsträckning i både breddled och höjdledd. Denna crashboxräknas inte in bilens totala längd Dvs regler som för formelbilars främre crashbox. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jeg vet ikke vilken tank du har, men den tanken som er beskrevet i boken er bare å rotere 180 grader og feste på toppen av skilleveggen mellom forer og bakrom. I Danmark går det en original Chateram og den har tanken ittende som originalt. Den skal ikke det, me dette hadde vi ikke fanget opp for den gikk baklengs inn i railen på Artic Circle Raceway. Det var ikke store skaden den fikk, men den ble stående i en stor dam med bensin. Han flytter nå sin tank med glede. Selv for dere som bruker bilen på veien er dette en tanke.
||||
De forandringer jeg har foreslått for å gjore det enklere for mange av de Svenske Locost eierne , er nå vedtatt i forste innstans som var den Norske forerforeningen. Det skal også gjennom det Norske forbundet, men de har fulgt prosessen på nært hold og har så langt ingen motforestillinger. Det har dog ikke vært vurdert offesielt. Og til slutt skal det vedtas i Danmark. Som dere ser så er det et stort apparat vi har og det forer også til at det ikke blir vedtatt noe som kun vil gavne noen få.
I mine gjennomganger av forskellige biler til serien, så trenger jeg et mål på Dala 7, hvor stor er bredden foran når dere tar av hjulene og måler kun med bremseskiver på? De målene som jeg tidligere har fått oppgitt er jo stort sett med 8-9"felger og 16" hjul. I serien kjorer vi med 205/60-13 på 7- 8" felger, så med et tilpasset innpress på felgene så er det ikke sikkert at Dala 7 er for bred foran. _________________ Rune Næss |
||||
Delad bakaxel
Hej Jag har en Caterham Superlight chassi med Ford Sierra delad bakaxel. Ford Cortina GT motor 86 hkr Vikt 560kg tom bil Kan jag gå in i Locost reglementet?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Delad bakaxel
Hej Igen Varför går det icke med delt bakaxel?? > ![]() Alla nya Caterhams har detta!! ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (15867 totalt) |