Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 219, 220, 221 >> 84 besök idag (1115990 totalt) |
Influenser? Snarare Unfluencer - pallbocksprojekt kan väl inte vara något andra vill ta efter...
|
||||
Inget bilskruvande än, men behövde fixa svarven för att kunna tillverka lite prylar.
Y-axeln har varit svårjobbad sedan inköp. Lite för tight spel mellan veven och fästet gör att man fastnar lite någon gång per varv. Extremt irriterande, särskilt när man ska veva 25 varv på den. Har nu satt rullager på båda sidorna och fräst ur urtag för dessa och nu blev det riktigt bra känsla i veven. Lite trilskande handtag på veven, som får smörjas upp men annars funkar den riktigt bra som sagt. Sen att veven är extremt pluttig förhöjer inte känslan direkt - kan ändå bli aktuellt att tillverka en ny vev i framtiden... Så, nu kan jag i alla fall börja tillverka bildelar. |
||||
Eller så köper du en...
https://www.wiberger.se/templates/rattar.htm https://www.wiberger.se/templates/vevar.htm _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kompisen har låtit montera en T5 låda i sin Camaro 75:a, jag körde en provtur igår kväll:
Trimmad 327:a under huven = riktigt kul, jäklar vad den varvade. Manuell låda = ( automat borde vara förbjudet ) Manlig koppling: minimalt svänghjul, sinterlamell, wire till pedalen = tuungt ( några stopp blev det ) R-däck och andra fälgar ligger och väntar i garaget. Och ja, det är rätt stora bilar..förstår att ditt garage känns trångt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag tycker mig känna igen den där camaron. Har han ägt den länge?
Undrar var jag känner igen den ifrån i så fall, för jag har då inte varit på några gräsmatteträffar de senaste 15 åren...
Nja, vill ju ha en med rätt skala, och behöver ändå modifiera en jag köper. Dessutom vill jag att den påminner om originalstil. Det är relativt enkelt att slänga upp en klump i fräsen... |
||||
|
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Bra jobbat...
Det är ett skitjobb att fixa dåliga plastgjutningar .. du får väl göra en form på delarna sedan, och gjuta formexakta kopior... Typ för ev... behov .. Om om man skulle köra med bilen ...och det händer något.. Blir säkerligen jättebra, när du hittat ut ur styren/spackel dimman längre fram... _________________ Michael Thulesius |
||||
Tack!
Jovars, det är ju inte mitt favoritmaterial direkt... Men med lite tips från några här så har det ändå gått någorlunda bra.
Tack!
Work in progress. Där är massor att göra på karosspassformen och plåten behöver också masseras mot fronten då den inte riktigt stämmer mot huven. Det har ganska lågprio just eftersom det finns mycket funktion att reda ut innan det är dags för slutfinish. |
||||
Du kommer inte gilla mina positionsljus hör jag... Jag drar kabel för neon och stroboskop i dagsläget, men installerar nog inte just nu. Prio är att få klart baslåda och stereobygge innan det är dags för ljussättning. |
||||
Jag förespråkar att du sätter dit allt som väger mycket, en fräsig baslåda av grov mdf med draperad fleecefilt ordentligt indränkt i epoxi och sedan ett gäng slutsteg. Hoppas på att se din bil i verkligheten någon gång och att jag då är klar med cobran och då blir vikt/effekt en kritisk faktor. Attans nu försade jag mig.
Har faktiskt lite funderingar på belysning. På min mustang var lamporna hopplöst värdelösa så bakomvarande missade när jag bromsade och blinkade och helljusen var lika kraftfulla som moderna halvljus. På cobran blir det annat, har kollat lite på LED för H4 insats. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Firebirden har samma problem som du har angående belysning. Bakljusen är obefintliga i solljus och halvljuset slutar lysa precis framför kofångaren.
Jag har ingen doktorsexamen i det hela, men att stoppa LED H4 i vanliga reflektorer blir inte den förbättringen som det hade kunnat bli. Då är det bättre med xenon. Anledningen är att LED har en väldigt riktad ljuskälla som helt enkelt inte kan fylla ut en reflektor. Vill man ha LED är det bättre att satsa på en projektionsinsats. Välj xenon istället, även om det anses vara old school idag. Själv kommer jag köra xenon av ovanstående avledning, tillsammans med DRL på dagtid. Bakljusen blir LED, men jag måste bara se att jag får rätt på ljusstyrkan också. Har köpt de fetaste Kina-listerna jag kunde hitta och sen reglerar jag styrkan med ett motstånd. Då kan man enkelt få bromsljus genom att koppla förbi motståndet. Just det ja. Du har ett pallbocksprojekt också, där hastigheten är ännu närmare noll än mitt! Kasta nu inte sten i glashus... Vi kan väl ses på Wheels n Wings i Varberg när vi är klara? |
||||
Sedan minst 5 år håller WnW till på Falkenbergsbanan, vore ju synd om du körde fel.. Jag tar med bord och stolar, Klingan tar du kaffe så kan Jeppsson ta med fikabrö Tänkte också montera led i bakljusen, effekterna är löjligt små så det går att pruta bra på kabelarean och spara något hekto. Nu kvittar det väl för dig med allt dunka dunka du ska montera, men för oss andra är ett sparat gram en källa till stor glädje _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
OK, får göra en djupare studie av LED/xenon när det närmar sig. Det behövs ju även E-märkning till besiktningen, det hade inte varit dumt om SFRO fick igenom sitt förslag med ändrade krav på belysning. Ja, det är otroligt lågt tempo på mitt projekt men jag har helt enkelt bestämt mig för att hela ladan skall vara helt klar innan jag börja bygga igen. Däremot går det inte att förhindra att jag bygger i huvudet och hittar inspiration. Skulle jag bara satsa på att göra den körbar är det bara kylare, bränsletank och coilovers som saknas. Wheels n wings låter som en bra idé, vi kan väl låta datumet vara lite flytande... _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 219, 220, 221 >> 84 besök idag (1115990 totalt) |