Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byta bil?
1, 2   >>
3391 besök totalt
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Byta bil?

Skulle vilja höra era åsikter.

Har precis flyttad in till stan och kommer inte att behöva bilen till och från jobbet längre, så jag funderar på att skaffa mig en mer "hobby" betonad bil, alt uppgradera väghållning och bromsar på Imprezan.

Eftersom bankörning och svänga ligger mig varmt om hjärtat så är det enda kravet på bilen mycket bra väghållning + lagom med effekt.

Jag vet inte hur Imprezan står sig i jämförelse med tex E30 M3 eller en billigare Porsche, någon här som har erfarenheter att dela med sig av?

Är en M3 så kul att köra att det lönar sig att byta bil eller ska jag fixa till Imprezan?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

oj, många frågor som handlar om tycke o smak

om vi börjar med en sak, M3 E36 finns inte några speciellt nya längre. Alla har en hel del mil på nacken även om det finns tokfina (och en hel del vrak...). Så en sak är om du kan tänka dig att byta ner dig i ålder på bilen så att säga. Om du nu inte tänker på en E46 M3 men då blir det mycket pengar emellan

Sen tanke nummer två som dyker upp i mitt huvud. En E36 M3 är en OTROLIGT stark bil på att vara en kompromiss mellan vardags o banbil. Få bilar klår den på att vara både och som den är, speciellt en fyrdörrars M3 med fällbart baksäte Men du funderar som du säger på att ha en mer hobbybetonad bil så kan du ju skippa kompromissen och köra på mer fullt ut... Om du inte behöver åka till Ikea med bilen så finns ju annat o välja på osså...

Återkommer med mera tankar....

NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Skall du ha en jäkligt rolig bil som inte kostar skjortan tycker jag du skall leta reda på en Scirocco GTi om det skall vara en MK I:a ?
Tyvärr är dessa väldigt svåra att få tag i som körbart gott skick men vill du ha en MK II:a tycker jag definitivt du skall söka efter en 16v GTX-vagn.
Det här är ju min personliga åsikt !!

Allt är ju i beroende på hur mycket du vill lägga ner i omkostnader på henne... Vare sig det är Subaru, BMW, Scirocco eller annat !!

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

oj, läste med egna-bilen-glasögonen på. Du skriver M3E30... Då säger jag provkör innan du lägger för mycket tid på att bara fundera!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Köper man en Scirocco så får man nog räkna med en massa skruva - bra att ha ett shysst garage typ.... Köper du en M3 E30 lite mindre. Och en fin E36 ännu mindre...

NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Köper man en Scirocco så får man nog räkna med en massa skruva - bra att ha ett shysst garage typ.... Köper du en M3 E30 lite mindre. Och en fin E36 ännu mindre...

Joo, det är sant !!! Jag "glömde" att lägga in det i omkostnadskalkylen !

Vad syftar du på då Magnus ?? Roland, mig och BC ??? Näe, det kan jag inte tänka mig !?!

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Eftersom du redan åkt Seven så vet du ju vad som gäller med en sån Är det för "mycket" kompromisslöshet? Porsche är ALDRIG fel Ser du till o köpa rätt bil så har du kanonandrahandsvärde o skitbillig entusiastförsäkring och ägandet blir billigare än det mesta faktiskt! (förutsatt att du köper en fin bil som inte rasar med det ena o det andra)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Som vädret är idag vill man inget hellre än att ha en Impreza!

Mvh /Micke

Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Framhjulsdrivet kommer långt ner på listan, har haft en polo G40 (850 kilo) med drygt 150 hk, problem med fästet hela tiden.

Ska jag ha Scirocco vill man ju inte hamna allt för långt efter Rolles...
och det vet man ju vad den kostar både i tid och pengar...

Är mest inne på M3 E30, lätt bil med kul motor och mycket fint chassi.

Någon som har några tider på svenska banor med en E30?

En sån med bur, stolar, ställbart chassi och moderat höjning av effekt borde gå rätt bra eller?

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Ett par bra alternativ är ju Porsche 924/44 eller M3E30 som förekommit i tidigare trådar. Genomgående tycker jag du bör tänka på att hålla vikten nere när du skaffar ban-bus-bil. Vikten är din stora fiende som ruinerar dig på däck, bromsar, bensin, bussningar mm.

om du köper en liten bil, som tex Opel Corsa, kan du använda Kadett 16v bromsar vilka funkar fint till den lätta bilen. Dessa är väldigt billiga eftersom Kadett-ägare byter till Calibra T-skivor...
Detsamma gäller säkert om du skaffar en liten VW.

Skaffar man en stor, tung bil som M3E36, och behöver uppgradera bromsar får man vända sig till Movit eller tillverka egna Porsche-kit (dyrt).

BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Som Magnus säger, har man åkt Seven så...
Men riktigt så kompromistlöst kan jag inte bli än.
Men jag vet vikten av att ha en lätt bil.

Farsans vägde ca 550 kilo och motorn lämmnade 220 häst upp till varvstoppet vid 9000 varv
Roligare än så blir det inte...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kolla lite i trådarna om M3 E30 vs 944 (den diskussioen dyker upp i alla möjliga trådar... hehe!!)

och försök komma till att provköra en M3 E30 så fort som möjligt!

Föresten tänkte du rensa inredningen på vad-det-nu-blir-för-bil eller ha den mer gatvänlig?

Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Beror på vilken bil det blir. Om det blir BMW eller Porsche åker allt ut och endast ett par lätta stolar får hitta in igen.

om jag behåller Imprezan sattsar jag bara på väghållningen

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ju finare o nyare bil desto tristare o riva...

Laholm
Här sen Nov 2002

Aah, en förlorad själ som är på väg hem

Har en bekant som bytt från en GT till just en M3 E30, skicka PM så får du hans adress.

När vi körde på bana på Ljungbyheds flygfält så åkte en original M3E30 (min)med endast "sänkningssats" och Bilstein jämnt med en Impreza GT (vet inte om det var före eller efter att han monterat sina sänkningsfjädrar).

GT:n är en kul bil, men den jag provade var lite inkonsekvent i sitt uppträdande, kändes som ett lotteri varje gång man svängde in i kurvan. Ena varvet så var det understyrt, nästa gång så var det överstyrt.. Kul var det dock hela tiden

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Johan f.k.a M3E30 skrev:
....GT:n är en kul bil, men den jag provade var lite inkonsekvent i sitt uppträdande, kändes som ett lotteri varje gång man svängde in i kurvan. Ena varvet så var det understyrt, nästa gång så var det överstyrt.. Kul var det dock hela tiden .....

Lite halvt offtopic men VR6 syncron jag hade tyckte jag var kanonkonsekvent.... Vad för typ av mellandiff är det på Imprezan? Jag har iof kört en men det var ett tag sen o aldrig på

Här sen Nov 2002

Det finns ju massor (ehh..några iaf) av roliga bilar där ute. Lagom gammal Porsche, Lotus Elise, M3 e30, super7.
Eftersom det är en typ banbil du eftersträvar så känns det som M3 e36 är lite off. (Sorry boys), beroende på hur långt du kan tänka gå (läs pengar).
M3 e30 kan ju va nåt men Elisen är nog ännu roligare (sorry Esa, Johan m.fl)

Mitt råd: bestäm dig vad det får kosta, leta där efter alternativ till Subban.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

GT:n är en kul bil, men den jag provade var lite inkonsekvent i sitt uppträdande, kändes som ett lotteri varje gång man svängde in i kurvan. Ena varvet så var det understyrt, nästa gång så var det överstyrt.. Kul var det dock hela tiden.

Har inte kört Imprezan själv på bana, men de är ju vanliga på japanbilträffar och dom ser ut att gå precis som du säger. thumbs up eller thumbs down vad vet jag. Det var faktiskt så att jag funderade på att skaffa en för några år sen, men sen såg jag några på Kinnekulle. Det fick bli en Honda Acord type R istället...

E30 M3 känns mer banbil, tycker jag.

JohanR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Elise ligger väl på sådär en 240' o uppåt o en M3 E30 på en tredjedel lite grovt sådär? Lr? Porschar finns det i ALLA prisklasser

Elisen är ju en kanonhärlig ide!!

Laholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
M3 e30 kan ju va nåt men Elisen är nog ännu roligare (sorry Esa, Johan m.fl)

Jag håller med dig, faktiskt

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

jag skulle ju definitivt rekommendera dig en "ur m3a:a" thumbs up

sen kanske inte jag ser detta ur den mest objektiva synvinkeln

men för en rätt liten peng får du en kul bil som definitivt trivs när det svänger
Citera
Allmänt banåkaforum
Byta bil?
1, 2   >>
3391 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande