Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

7-11 skrev:
Despite 917/30 being banned from Can-Am in '74...

jag tror man införde bränslerestrektioner vilket gjorde den omöjligt...jänkarna ville ju vinna själva

som kuriosa så hade åtminstånde nån av dom senare modellerna 917/xx ramen byggd i magnesium-legering, lätt och dyrt

Brian föresten... undrar om man kan adoptera honom...som extra-farfar...?

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
superMOG skrev:
Brian föresten... undrar om man kan adoptera honom...som extra-farfar...?

En bra idé. Speciellt som du i så fall får en Chevron B19, en GT 40, en T70 och lite annat godis att "ärva"...

Börja brevväxla

Tyresö
Här sen Feb 2003

Brian Redman som extra farfar och Derek Bell som extra morfar.
Endurance-gudar bägge två. Bättre kan det inte bli!

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

7-11 skrev:
Börja brevväxla

man får nog sluta gå i depån och sparka på däck och lukta på R-olja isåfall...dvs 'inga kompromisser' gäller för att impa på honom....

japp nu har jag bestämt mig!!! varvtiderna skall ner nästa år, oavsett om bilen blir fulare

hur många Chevron hade han sa du???

Michael Stadig --BBDB--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
superMOG skrev:
hur många Chevron hade han sa du???

Currently races a 1973 Lola T330 F5000, 1971 Chevron B19, 1968 Lola T70 Mk III & Ford GT40 in vintage/historic events.

Skulle räcka för mig...

Avesta
Här sen Jul 2004

Konstigt att den där övermotoriserade och okörbara Porschen vann ett gäng CanAm-lopp på rad.

Men vad vet jag, ingenjörerna kanske modifierade och hittade inställningar som placerade väghållningen i paritet med effekten.

Intressant diskussion detta, bara för att ha en åsikt säger jag skaffa mer effekt och fixa väghållningen när du tycker det börjar bli obehagligt/har råd.

mvh Martin

Bromma
Här sen Feb 2003

Någon som vet vari problemet med 917/30 bestod? Det var ju en tidig turbobil, kan motorns funktion varit konstig snarare än effekten som sådan. 1100 hkr på 850kg tom bil är ju inte mer än en F-1 i dag.
Det var ju rätt baktung 67%.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Någon som vet vari problemet med 917/30 bestod? Det var ju en tidig turbobil, kan motorns funktion varit konstig snarare än effekten som sådan. 1100 hkr på 850kg tom bil är ju inte mer än en F-1 i dag.
Det var ju rätt baktung 67%.
Göran Malmberg

Dels tror jag att effektkurva mm var av det "lynnigare" slaget. Sedan vill jag minnas att förarna ansåg den riktningsinstabil (vilket inte helt bör kopplas till effekt) men jag är osäker. Om man söker noga på nätet finns nog en mer detaljerad story att hitta. EDIT: Sedan tror jag inte det var 917/30 som var problemet. Det var väl den allra första 917/XX (vet ej vad den hette) som var orsaken till ryktet.

Brämhult
Här sen Aug 2004

Martin_Ö skrev:
...övermotoriserade...

nja, Porsche's tekniker tyckte iallafall inte det, dom hade en variant i bänken som enligt uppgift gav 1500 bhp...den behövdes kanske inte eller om det var bränslerestrektionerna som var orsaken till att den inte sattes i en bil?

Så här tyckte en förare:
Vic Elford raced this car in '73 whilst its was still officially a test car. The Can-Am race held at Hockenheim was low on numbers as the cost had escalated, so Ed Peter (Porsche Export Sales Manager) persuaded Porsche to let the car race with Jagermeister sponsorship. They "turned up the screw" on the car before the race to give 1,2000 Bhp. Vic comments on what a wonderful car it was, unlimited power enabled huge rear wings & front air-dam giving massive downforce & one very fast race car

Själv hade man nog om inte ski-it på sig men iallafall fått fjärilar i magen med plattan i mattan...en sån här kanske vore bättre

kan inte sluta gotta mig åt detaljer på denna fantastiska bil, i specen på 917/10 så framgår följande:
Frame weight : 45Kg (mag) vs 63Kg (aluminum)

-Undrar vad dessa 18kg kostade?

Michael Stadig --BBDB--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Göran Malmberg skrev:
Någon som vet vari problemet med 917/30 bestod?

verkar som den var lite svårtyglad i början:

1969 - March/April
Le Mans test weekend. Stommelen was the first out in a 917 & clocked 216mph down the straight ! Best average lap speed was 143mph compared to 139mph in the long-tail 908. But the drivers were not happy, complaining it was difficult to handle

1969 - June 14-15
Le Mans - 3 Cars entered. The Rolf Stommelen & Kurt Ahrens car started from pole (with an average speed of 148mph) & went all out to win the race. But within 1.5 hours they were slowed with clutch problems. Vic Elford & Richard Attwood qualified 2nd (av. 147mph) and agreed to take it easy and utilise the 917s 30mph straight line speed advantage. They led until early Sunday morning when the same clutch problems took them out aswell. Privateers John Woolfe & Herbert Linge took the 3rd car (chassis 917.005). Woolfe made a great start until a tricky high speed corner where he lost control & hit the armco. The highly fuelled car exploed & killed the driver.

http://www.cknet.org.uk/html/evolution.asp

dom verkar dock fått ordning på balans, stabilitet senare

dock grävde utvecklingen av bilen djupa hål i Porsches racingbudget plus att reglementet ändrades (=amerikanska tillverkare ville också vinna)

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

917 K var på 630 hkr och 917-10, 650 - 950 hkr utan o med turbo på 850 tom kilo.
Efter vad jag sett på nätet. Men dom tog väl i ordenterligt och det tog sin tid att få ordning på
besten.
Jag kommer ihåg när vi satt på fiket och snackade om 917 när den kom och alla blev mörkrädda.
och det var för 35 år sedan. Det skräms nästan fortfarande.
Göran Malmberg

Tyresö
Här sen Feb 2003

Var det inte så att den 917 Langheck som man tog fram för LM för att få lägre drag på mulsane i gengäld gav hiskeliga lyftkrafter i bakvagnen? Därav ryktet med okörbara bilar. Hur som helst var väl den korta versionen den som hade störtst framgångar?
Can Am 917 minns jag annars som "Audi+Porsche" i sitt första utförande.
De utmärkta engelska tidskriften Motorsport hade ett stort reportage om dessa Can Am Porschar för något år sedan. Ska leta i hyllan och återkomma med vilket nr.
(bör gå att beställa fråm förlaget för de som är intresserade)

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det var Piech som beordrade fram 917. Det teknikerna hade att jobba med var tre saker: Låg vikt, stor motor och inga vingar. Den skulle nämligen gå så fort som möjligt på Le Mans. Att sen förarna tyckte den var okörbar ignorerades helt av chefen. Ända till den dagen de mycket handfast visade honom att t.o.m. med lite påtejpade plåtark på baken gick bilen fortare på varvet. Då fick man börja jobba med downforce...

Mario Andretti kommenterade förresten en fråga om 917/30 var snabb nog med: Nog? Det är ALDRIG nog!

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

P.P. skrev:
Mario Andretti kommenterade förresten en fråga om 917/30 var snabb nog med: Nog? Det är ALDRIG nog!

Var det inte någon som också var av åsikten att om en bil inte kan spinna loss på högsta växeln så har den för lite effekt?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
P.P. skrev:

Var det inte någon som också var av åsikten att om en bil inte kan spinna loss på högsta växeln så har den för lite effekt?

Kan ju vara för lite traction eller downforce också
ger mig fasen på att kommentaren kommer från hamburgarnas förlovade land

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Jag kommer på mig själv med att sitta och småflina bara för att min ratt just har informerat mig om att det fanns en längsgående spricka i asfalten där jag just åkte.
Varvtider? Näe, bara jag blir glad av att köra så spelar tiden ingen roll.

Hej Lennart
-Har du nån slags radar som kollar av asfalten? Hittar den till apex?

-Apropå det där med varvtider osv...när man har riktigt roligt så verkar ju tiden stå stilla... typ när man får till ett riktigt kanonvarv eller så.

-Undrar om klockan måste gå fort för att tiden skall stå still?

Michael Stadig --BBDB--
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

sk. övermotoriserat = perfekt. Styra kan alla, låta bilen dansa kan få....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

superMOG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag kommer på mig själv med att sitta och småflina bara för att min ratt just har informerat mig om att det fanns en längsgående spricka i asfalten där jag just åkte.

Hej Lennart
Näe, jag åker för övrigt sportbil och inte racebil så jag behöver inte hitta apex i varje kurva.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Lennart Mäkinen skrev:
superMOG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Hej Lennart
Näe, jag åker för övrigt sportbil och inte racebil så jag behöver inte hitta apex i varje kurva.

Jag tror snarare att lennart syftar på den underbara feedbacken man får via ratten i Speedstern, ordet vägkänsla får en helt annan innebörd än tidigare... Det kan dock bli lite tröttsamt under riktigt långa landsvägsturer...

Men du (superMOG) borde väl ha rätt bra känsla i din lilla räser också...

Angående debatten här så har jag väl klart och tydligt visat med vilken bil jag kör vad jag tycker i frågan...

Tyresö
Här sen Feb 2003

Pratade med en presumtiv hyrchaffis i någon av våra SLC bilar.
Han hade provat på både att köra undermotorsierat och övermotoriserat.
(race rörams Camaro med 600 + hk motor)
Han hade som relativ nybörjare i racing uppfattningen att det var betydligt lättare att köra övermotoriserat.
Då kan man fyra av på rakorna och ta det lungt i kurvorna.

Så jag är trots allt benägen att istället säga: gasa kan alla, styra kan få.
Har f.ö. märkt att merparten av de racerförare jag känner som är inkörda på effektstarka
bilar oftast är förvånansvärt långsamma i motosvaga racerbilar, vad det nu kan bero på?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Bosse L skrev:

Så jag är trots allt benägen att istället säga: gasa kan alla, styra kan få.
Har f.ö. märkt att merparten av de racerförare jag känner som är inkörda på effektstarka
bilar oftast är förvånansvärt långsamma i motosvaga racerbilar, vad det nu kan bero på?

Tja, det är väl så när det gäller racing att man ska vinna. Med alla tillbuds stående medel. (Utom fusk).
Det är svårt att köra bra, men även att få till effektuttaget. Och även så måste man få till greppet, i vart fall ur kurvorna. Det visade sig att Carapi (Bonnewill)åkte fortare på Mantorp flygraka med stillastående start vid chikanen än flygande start ut ur den som start. Stod inte bilen rakt var det svårt att utnyttja effekten. Allt har sina sidor.

Jag är ju ingen överdådig förare, så jag skulle definitivt anväda mig av bilkvaliteter i en tävlingssituation.
Göran Malmberg

Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande