|
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747
Moderator

06 Sep 2004 13:33
Gustav Sundberg skrev: |
Allt går!!
Stirra dig inte blind på växellådor som passar "bolt on".
Det är ju ändå inte hela värden att bygga en adapter till typ en ford-låda eller likn. |
Själv har jag en 55 kilos 170-hästars Swiftmotor bultat på Mazda 323 låda kopplat till en Cortina GT bakaxel i min sjua så allt är möjligt....
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337

06 Sep 2004 14:14
Superswift skrev: | Gustav Sundberg skrev: |
Allt går!!
Stirra dig inte blind på växellådor som passar "bolt on".
Det är ju ändå inte hela värden att bygga en adapter till typ en ford-låda eller likn. |
Själv har jag en 55 kilos 170-hästars Swiftmotor bultat på Mazda 323 låda kopplat till en Cortina GT bakaxel i min sjua så allt är möjligt.... |
Väger den bara 55kg? Vad inkluderar det? turbon också? Hmmm...
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747
Moderator

06 Sep 2004 14:28
Westfield skrev: |
Väger den bara 55kg? Vad inkluderar det? turbon också? Hmmm... |
Nä, turbon och insprut kommer till...
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
trabant
Östersund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 16

06 Sep 2004 14:33
Låter kul med wankel men billig? Var hittar man dessa? Har bara kollat lite snabt men billig är inte det jag tänker på när prislappen är 40.000kr!!
_________________ Tony Eriksson
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337

06 Sep 2004 15:18
Superswift skrev: | Westfield skrev: |
Väger den bara 55kg? Vad inkluderar det? turbon också? Hmmm... |
Nä, turbon och insprut kommer till... |
ok. 55kg ex svänghjul också? Men med tanke på min motor väger in vid ca 120kg med svänghjul och insug osv så är vore ju 40kgs viktbesparing välkommet. Inte för att jag märker eller tänker på det, men ändå.
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084

06 Sep 2004 16:39
Superswift skrev: |
Själv har jag en 55 kilos 170-hästars Swiftmotor bultat på Mazda 323 låda kopplat till en Cortina GT bakaxel i min sjua så allt är möjligt.... |
Vad är det för prisbild på sådana motorer och är det redan över 100hk/liter i den konfigurationen?
Mer fakta tack för 55 kilo är väldigt lätt i mitt framtida projekt.
_________________ Kör cheva numer.
|
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30
Trådstartare

06 Sep 2004 20:13
DJ skrev: | En golfmotor kanske inte skulle vara så dumt heller. Finns en del rallymotorer begagnade. De väger inte så värst mycket heller, fast de har gjutjärnsblock. Exakt vikt vet jag inte men en gång bar jag ensam en komplett bottendel med svänghjul och koppling. Visserligen var det TUNGT och bara 20 meter, jag är inte nån muskelknutte direkt.
Men då måste du nog fixa adapterplatta mot nån lämplig växellåda. Eller kanske passar lådorna från VW LT-lastbilarna? | En golfmotor skulle vara mycket trevligt. Det är en motor som jag har stort förtroende för, och en locost med lämplig gti-snurra skulle nog bli underhållande. Dessutom finns det ju en hel del annat roligt i hyllorna hos 1.8-literskoncernen.
om LT-bitarna passar så skulle det med andra ord också funka med kopplingskåpan från en Volvo dieselsexa och en volvolåda till golfmotorn. Någon som vet mer exakt, innan jag börjar hoppas för mycket?
_________________ Sven-Olof Johansson
|
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30
Trådstartare

06 Sep 2004 20:34
Superswift skrev: | Själv har jag en 55 kilos 170-hästars Swiftmotor bultat på Mazda 323 låda kopplat till en Cortina GT bakaxel i min sjua så allt är möjligt.... | Cortina GT? oj, vilka minnen det väcker. Min GT saknade panhardstaget så bakaxeln satt bara i bladfjädrarna. Den bilen var det inte svårt att sladda med. Jag beundrar min farbror Kristian som använde den bilen dagligen i tio års tid.
55 kilo? Jämfört med den B21:a jag provlyfte i dag så borde swiftmotorn nästan gå att skicka med normalporto.
Behövs det mycket trixande för att få ihop den med mazdalådan?
_________________ Sven-Olof Johansson
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

06 Sep 2004 23:27
s-o skrev: | DJ skrev: | En golfmotor kanske inte skulle vara så dumt heller. Finns en del rallymotorer begagnade. De väger inte så värst mycket heller, fast de har gjutjärnsblock. Exakt vikt vet jag inte men en gång bar jag ensam en komplett bottendel med svänghjul och koppling. Visserligen var det TUNGT och bara 20 meter, jag är inte nån muskelknutte direkt.
Men då måste du nog fixa adapterplatta mot nån lämplig växellåda. Eller kanske passar lådorna från VW LT-lastbilarna? | En golfmotor skulle vara mycket trevligt. Det är en motor som jag har stort förtroende för, och en locost med lämplig gti-snurra skulle nog bli underhållande. Dessutom finns det ju en hel del annat roligt i hyllorna hos 1.8-literskoncernen.
om LT-bitarna passar så skulle det med andra ord också funka med kopplingskåpan från en Volvo dieselsexa och en volvolåda till golfmotorn. Någon som vet mer exakt, innan jag börjar hoppas för mycket? |
Kopplingskåpan från en volvo med d24 (alla varianter, turbo ic..) passar!
Men sen exakt vilket svänghjul, vilken lamell och så, det har jag ingen aning om
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295

07 Sep 2004 08:58
Jag bara måste måste säga "som är redan sagt" att en MC motor är det absolut optimala!!
För ca 12000-17000 får du nästan vilken motor du vill mellan 900-1200cc med effekter mellan 120- 165hk INKL sekvensiell växellåda= ren hightech rakt igenom! Snacka om oslagbart pris för finfin prestanda och massor med racekänsla. Min turbokonvertering har kostat ca 11000kr totalt inkl bränslesystem, insug och grenrör mm. anpassat för detta= ca 280hk och 190nm.....
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201

07 Sep 2004 09:01
Citat: | s-o skrev:
DJ skrev:
En golfmotor kanske inte skulle vara så dumt heller. Finns en del rallymotorer begagnade. De väger inte så värst mycket heller, fast de har gjutjärnsblock. Exakt vikt vet jag inte men en gång bar jag ensam en komplett bottendel med svänghjul och koppling. Visserligen var det TUNGT och bara 20 meter, jag är inte nån muskelknutte direkt.
Men då måste du nog fixa adapterplatta mot nån lämplig växellåda. Eller kanske passar lådorna från VW LT-lastbilarna?
En golfmotor skulle vara mycket trevligt. Det är en motor som jag har stort förtroende för, och en locost med lämplig gti-snurra skulle nog bli underhållande. Dessutom finns det ju en hel del annat roligt i hyllorna hos 1.8-literskoncernen.
om LT-bitarna passar så skulle det med andra ord också funka med kopplingskåpan från en Volvo dieselsexa och en volvolåda till golfmotorn. Någon som vet mer exakt, innan jag börjar hoppas för mycket?
Kopplingskåpan från en volvo med d24 (alla varianter, turbo ic..) passar!
Men sen exakt vilket svänghjul, vilken lamell och så, det har jag ingen aning om |
Det rullar några Esthers med VW-motorer. De har tagit fram kit med svep för olika lådor mm. Hör med dem!
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
|
|