Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 111, 112, 113   >>
225 besök idag (473599 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jo... men då blir slitaget mycket mer utbrett över däcksbredden vad jag känner till. Inte bara de tre-fyra innersta centimetrarna och inget alls längre in på däcket. Dvs mer att man ser att det "tonar" ut sakta långt längre in över däcksbredden. Så långt jag känner till iaf. Eller är det fel uppfattat av mig kanske? Ingen vore lyckligare än jag om det vore det bara....


EDIT:
Toe in 0.25 grader totalt stod det på innan justeringen, nu satt till 0.15 grader totalt toe in.


Jag vill minnas att det var de innersta 3-4 cm som slets men det var länge sedan så jag kan minnas fel. Tror också att jag hade runt 0,25 eller lite mer och numera ligger på 0,10 total toe in (0,05 per sida).

Jag kanske har några gamla framdäck liggandes som jag kan kolla på vid tillfälle


Intressant. 0,25 totalt är väl liksom inga jättemängder heller egentligen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Re:

Magnus Thomé skrev:
På väg till Sturup Raceway, men för att köra något HELT annorlunda än M2


Där körs det väl bara drifting nuförtiden? Elbilsträff?

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Jesper Persson skrev:
Magnus Thomé skrev:
På väg till Sturup Raceway, men för att köra något HELT annorlunda än M2


Där körs det väl bara drifting nuförtiden? Elbilsträff?



Snott foto, är inte framme riktigt än men strax

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Blir det såhär när jag ska komma i bilen med mina 196cm



_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Väldigt spännandel att höra vad du tycker om körupplevelsen. Ser rätt undermotoriserat ut i dom incar filmerna man sett, iaf för dom klistriga däcken som dom valt att köra på. Men konceptet är ju annars kanon.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Provsatte lite kort i depån. Fick plats Utan problem faktiskt.


Såg att man kör med Yokohamas vanliga 048'or rdäck.


Blir intressant att köra bana med koppling igen, inga paddlar, ingen abs, ingen klima-anläggning eller elfönsterhissar (jo, naturellvarianten ) och ingen stereo!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
den här



_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



thumbs up

Tycker också dom verkar intresanta. hade tittat förbi om jag inte hade haft ett annat uppdrag att göra.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Magnus fick faktiskt plats! thumbs up


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Svettig och nöjd!



_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag pekar på Maja, hon var snabbare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu hemma igen efter en satans kul dag Har lite kul videos, ska bara fixa upp dom till tuben från kameran o köra racechrono-dataoverlay på någon

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Racechronofilmen tar en evighet så här ett kort klipp på andra som kör



Sitter en liten Toyotamotor i dom, någonstans 80-90 hästar. Bilen är väldigt lätt men det blir mycket fokus på att hålla uppe kurvhastigheterna. Efter den första chocken och vinglande över banan med den extremt högutväxlade och direkta styrningen jämfört med gatbilar så var bilen lätt att bli hemmastadd i. I turn in och mid corner gick den över i lätt överstyrning om man behandlade den för att få det och på väldigt tajta Sturup så kunde den understyra om jag pushade lite för hårt. Någon power oversteer behövde man liksom inte oroa sig för på torr bana

Borskämd från gatbilar med ABS och tydliga signaler när bromsgreppet är maxat så hade jag lite svårt att känna om jag låste upp precis bara lite på något hjul eller om jag över- eller underbromsade faktiskt. Den jättefina jämna asfalten som var kanon att köra på hjälpte inte till att tydliggöra, hade det varit lite ojämnt så hade jag nog känt lite mer info. Jag tittade i backspeglarna ibland efter någon vit puff med rök men såg inget. Nä, där sken min ovana igenom lite. Samtidigt kanske ett bra betyg för balansen bilen har, hur jag än bromsade så gick bilen stabilt. Förutom ett tillfälle in i den långsammaste hårnålen som är så långsam så att tvåan känns hög, där provade jag att ta i lite extra en gång och låste då tydligt upp alla fyra. När jag raskt släppte lite på bromsen så stod motorn still och så även bakhjulen förstås Piruett! Jag lyckades faktiskt vända runt två gånger under dagen.

Sturup har några kluriga ställen, det var lite kul att det var samma ställen jag hade svårt att känna mig nöjd med igår i Aquilan som jag tyckte exakt samma sak om i CSL'en när jag var på Sturup senast för herrejösses massa år sen. Ingången till vändningen allra längst ner på banan med sin första högerknix och skarpa påföljande vänster. Jag har inte kommit så långt att jag trailbrakear mig förbi höger apex. Inte denna gång heller... Så det är broms sen lite rull med blip-o-växling o sen broms igen. Långt från det optimala sättet för den kombinationen misstänker jag. Vad som är optimalt ut på startrakan känns inte heller uppenbart, det är något klurigt hu man ska positionera sig på kortrakan innan vid turn in för att gå förbi åskådarläktaren helt blint. Skitkul helt enkelt att testa och klura på Men där blev jag inte riktigt klok på heller.

Hur fick jag plats då i denna lille lille bil? Utan problem! Skyddsbågen är tilräckligt hög vilket inte är givet med min längd. Inga problem att glida i och ur på gängse sätt och pedalerna på helt okej avstånd. Jag är 196cm. Jag satt lite krummad men när jag tänkte på det senare var det dumt, jag skulle satt mig rakt, med rumpan aningen längre bak dikt an bakåt i stolen. Som jag satt igår så hamnade jag lite närmare pedalerna än nödvändigt med lite onödigt böjda ben som då låg nära panelen där ratt osv sitter. Inga problem ändå att lyfta foten från kopplingspedalen osv.

Kommer in car film senare där jag kör ikapp en..... Citroen Saxo!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jamensådärja, Racechrono in car uppladdad och klar äntligen.

Andra varvet i filmen är det snabbaste under dagen.




Körningen blev bättre under dagen men jag hade fått veta att just denna bilen (som inte skulle tävlas med denna helg) hade ett problem att den tappade effekt efter en stund. Vilket den gjorde. Men det var lika kul att köra ändå Men det var infernaliskt omöjligt att matcha toppfarterna i slutet på rakorna senare... http://racecardriverexcuses.com


Någon som undrar något? Fråga på i tråden! Någon som tycker något? Tyck på i tråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3243



Hur var själva bilen mer detaljerat, gick den att rotera, kändes den för trött, att det blev mest fullgas hela tiden? Var den snäll på gränsen? Osv kul med lite film!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
hubbbe
Borås, ungefär.
Här sen Maj 2016
Inlägg: 61



Orimligt bra kvalité på dina videos, vad filmar du med?

_________________
Carl Hubert William Jansson

Leon Cupra ST
-------------------------------
Ex M3e92
Ex Megane 3 RS Ringtool
Ex E36 323i Ringtool
Ex M5e34 Ringtool
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Hur var själva bilen mer detaljerat, gick den att rotera, kändes den för trött, att det blev mest fullgas hela tiden? Var den snäll på gränsen? Osv kul med lite film!


Det blir subjektivt förstås, bland annat utifrån vad man är van att köra, så ta med det i bakhuvet.

Jag beskriver den lite utifrån beteendet den hade utifrån hur jag rattade i de olika kurvorna på Sturup. Jag börjar varvet allra längst ner vid vändningen.

Ut ur vändningen och ut på gamla startrakan så är farten relativt låg men varvtalet på tvåan stämmer ganska bra så det puttar på ganska bra men ingen raket där man kan skita i hur man tar sig genom och ut ur kurvan. Allt hänger på bra spår och bra fart ut. I mina försök att ha bra fart mid corner och förbi andra apex så klantade jag bort och kunde inte alltid hålla in bilen, dvs greppet fram räckte inte för att komma in till apex i utgångskurvan och jag hammade ofta onödigt långt ut till höger ut på rakan. Inget fel på bilen utan bara att som jag körde så skulle jag hamma i understyrning och jag var tvungen att låta bilen ta ett vidare spår.

Upp för gamla startrakan, pruttar på helt okej, känns absolut inte undermotoriserat men som sagt, ingen raket In i den ganska vida 180-gradaren, på tvåan, gick det utmärkt att med gott om fäste fram att dyka in lite tidigt och spara massa meter köravstånd och ändå ta hela kurvan bra. Delvis för att när jag kom in mot höger så kom rumpan gärna en liten liten aning och det var supernajs att låta bilen följa högerkanten med bra fart och låta lite överstyrning rotera bilen om det behövdes. Greppade med bra känsla fram så inga problem att hålla in hela vägen runt och ut på den superkorta rakan upp mot den toklångsamma 180-vänstern.

Inför vänstern ska man ta sig svängande över tillbaka ut åt höger en del för att sen direkt växla över till den skarpa vänstern. Som ett litet S eller mini-Scandinavian flick. Här kände jag i inbromsningenn att bilen "levde" och gärna roterade, med lite mjukhet i styrandet så gjorde bilen det den skulle men här kunde man nog utnyttja det hela för att komma in i vänstern lite snabbare. Hade behövt nöta flera varv för att vara hemma i bilen nog för att sätta det konsekvent. Så jag var mjuk istället.

Ut ur den tajta hårnålen så satte greppet fram helt klart gränsen så jag hamnade ordentligt ut åt höger på den efterföljande korta rakan. Det vill säga jag satte nog inte kurvan helt hundra när jag i princip är på styrstoppet och känner att det inte går att gasa mer för då blir det bara ploga. Här gick det också så långsamt så att varvet är lite lågt på tvåan, det enda ställe jag tydligt saknade mer puff i maskin. Men hade jag satt kurvan mer rätt så hade jag kanske fått bättre utgång, vet inte...

Över till vänstersidan för att försöka lista ut i vilken vinkel och med vilket spår jag skulle passera första apex, högerkurvan runt åskådarläktaren är ju 100% blind. Inga problem att styra in tajt. Exakt vilken fart och exakt när jag slutligen kan lägga fullt var lite svårt att känna tycker jag eftersom det är blint initialt. När man väl passerat "hörnet" så är frågan hur ballongigt ut till vänster man hamnar. Precis förbi hörnet kändes rumpan släppa lite beroende på hur mjuk jag var, å ena sidan bra med rotation men samtidigt just här något att vara försiktig med, det kändes som den kunde sticka ordentligt precis när man passerade hörnet. Men sen gick det över till en ren framgreppsfråga genom resten av kurvan. Full gas och håll nere och se om man ändå kunde låta bli att låta bilen gå hela vägen ut till vänsterkant halvägs i den snabba delen av kurvan. Efter några enstaka varv insåg jag att power oversteer var helt onödigt att vara beredd på att hantera hahaha. Kan vara annorlunda i blött förstås.

Helt okej fart nerför startrakan. Jag hade lite svårt att känna hur hårt jag skulle gå på bromsarna, har tyvärr inte en blekaste aning om hur mycket jag eventuellt låste nåt/nåra hjul, eller inte, vilket kändes lite märkligt. Så var det överallt där jag bromsade från lite högre fart, speciellt även i nerförsbacken direkt efter krönet.

Men oberoende att jag var lite av ett frågetecken om hur jag egentligen använde bromsarna så var det jättehärligt att bromsa in i den vida långa 180-gradaren där det var extremt extremt viktigt att ha bra fart uppför backen ut ur kurvan för den långa påföljande fullfartsbiten. Var härlig balans i bilen genom hela kurvan med balansering mellan under och överstyrning. Man ser inte track out och sista biten ut ur kurvan med fullgas så är det understyrning som sätter gränsen och lika spännande varje varv om jag tänkt rätt och om asfalten skulle räcka till precis. Och trots att det är blint och det är uteslutet att justera gasen ens en tusendel från fullt spett (uppförsbacke ut till längsta rakan) så hamnade jag utan några speciella problem precis längs ytterkanten faktiskt. Mycket tack vare att bilen var så fin att balansera den långa mid corner-biten och därmed smidig att placera i det spår jag tänkt mig thumbs up Något som var extratydligt här var att det fanns absolut noll utrymme för att slarva med kurvan/utgången och kompensera med pulver ut på rakan. Om man tycker att bilen känns undermotoriserad för att man inte kan slarva så är det så. Men för egen del så var känslan "nu fäller jag fullt tidigt och må asfalten räcka till, ujujuj nu går det undan bort mot ytterkanten! Puuuuuuuh "

Efter rakan kommer en för just denna bil en fullfartsvänster. Det tog några varv till att hålla helt fullt hela vägen igenom och jag kände att det gällde att vara lite mjuk och verkligen placera sig rätt för att asfalten skulle räcka. Ett varv kom jag ikapp en långsammare bil och tog ett lite lite tajtare spår och då kröp rumpan ut och eftersom jag just där och då inte hade en tanke på överstyrning dumt nog så reagerade jag inte i tid så jag vände faktiskt runt. Oj, du läste ända hit, wooow!

Nu ger jag mig, det är några kurvor kvar men inga beteenden som jag inte redan beskrivit

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Hubbbe skrev:
Orimligt bra kvalité på dina videos, vad filmar du med?


Efter att ha funderat i flera år så slog jag till slut till och köpte en Gopro, det blev en Hero 7 Black.

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Såg ut som väldigt rolig och utmanande körning - även om den inte har 600 hk.
thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare
Trådstartare





Japp, vanliga 048'or







_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265



Riktigt kul!

Vad är kostnaderna för bilarna, anmälningsavgifter och driftkostnader? Antar det senare är bra lågt med tanke på låg vikt och relativa standardkomponenter!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 111, 112, 113   >>
225 besök idag (473599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande