Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 111, 112, 113 >> 225 besök idag (473599 totalt) |
Re:
Intressant. 0,25 totalt är väl liksom inga jättemängder heller egentligen. _________________ ![]() |
||||
Re:
![]() Snott foto, är inte framme riktigt än men strax _________________ ![]() |
||||
Väldigt spännandel att höra vad du tycker om körupplevelsen. Ser rätt undermotoriserat ut i dom incar filmerna man sett, iaf för dom klistriga däcken som dom valt att köra på. Men konceptet är ju annars kanon.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Provsatte lite kort i depån. Fick plats
![]() Såg att man kör med Yokohamas vanliga 048'or rdäck. Blir intressant att köra bana med koppling igen, inga paddlar, ingen abs, ingen klima-anläggning eller elfönsterhissar (jo, naturellvarianten ![]() _________________ ![]() |
||||
_________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
_________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Racechronofilmen tar en evighet så här ett kort klipp på andra som kör
![]() Sitter en liten Toyotamotor i dom, någonstans 80-90 hästar. Bilen är väldigt lätt men det blir mycket fokus på att hålla uppe kurvhastigheterna. Efter den första chocken och vinglande över banan med den extremt högutväxlade och direkta styrningen jämfört med gatbilar så var bilen lätt att bli hemmastadd i. I turn in och mid corner gick den över i lätt överstyrning om man behandlade den för att få det och på väldigt tajta Sturup så kunde den understyra om jag pushade lite för hårt. Någon power oversteer behövde man liksom inte oroa sig för på torr bana ![]() Borskämd från gatbilar med ABS och tydliga signaler när bromsgreppet är maxat så hade jag lite svårt att känna om jag låste upp precis bara lite på något hjul eller om jag över- eller underbromsade faktiskt. Den jättefina jämna asfalten som var kanon att köra på hjälpte inte till att tydliggöra, hade det varit lite ojämnt så hade jag nog känt lite mer info. Jag tittade i backspeglarna ibland efter någon vit puff med rök ![]() ![]() Sturup har några kluriga ställen, det var lite kul att det var samma ställen jag hade svårt att känna mig nöjd med igår i Aquilan som jag tyckte exakt samma sak om i CSL'en när jag var på Sturup senast för herrejösses massa år sen. Ingången till vändningen allra längst ner på banan med sin första högerknix och skarpa påföljande vänster. Jag har inte kommit så långt att jag trailbrakear mig förbi höger apex. Inte denna gång heller... Så det är broms sen lite rull med blip-o-växling o sen broms igen. Långt från det optimala sättet för den kombinationen misstänker jag. Vad som är optimalt ut på startrakan känns inte heller uppenbart, det är något klurigt hu man ska positionera sig på kortrakan innan vid turn in för att gå förbi åskådarläktaren helt blint. Skitkul helt enkelt att testa och klura på ![]() Hur fick jag plats då i denna lille lille bil? Utan problem! Skyddsbågen är tilräckligt hög vilket inte är givet med min längd. Inga problem att glida i och ur på gängse sätt och pedalerna på helt okej avstånd. Jag är 196cm. Jag satt lite krummad men när jag tänkte på det senare var det dumt, jag skulle satt mig rakt, med rumpan aningen längre bak dikt an bakåt i stolen. Som jag satt igår så hamnade jag lite närmare pedalerna än nödvändigt med lite onödigt böjda ben som då låg nära panelen där ratt osv sitter. Inga problem ändå att lyfta foten från kopplingspedalen osv. Kommer in car film senare där jag kör ikapp en..... Citroen Saxo! ![]() _________________ ![]() |
||||
Jamensådärja, Racechrono in car uppladdad och klar äntligen.
Andra varvet i filmen är det snabbaste under dagen. Körningen blev bättre under dagen men jag hade fått veta att just denna bilen (som inte skulle tävlas med denna helg) hade ett problem att den tappade effekt efter en stund. Vilket den gjorde. Men det var lika kul att köra ändå ![]() ![]() Någon som undrar något? Fråga på i tråden! Någon som tycker något? Tyck på i tråden ![]() _________________ ![]() |
||||
Hur var själva bilen mer detaljerat, gick den att rotera, kändes den för trött, att det blev mest fullgas hela tiden? Var den snäll på gränsen? Osv
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Det blir subjektivt förstås, bland annat utifrån vad man är van att köra, så ta med det i bakhuvet. Jag beskriver den lite utifrån beteendet den hade utifrån hur jag rattade i de olika kurvorna på Sturup. Jag börjar varvet allra längst ner vid vändningen. Ut ur vändningen och ut på gamla startrakan så är farten relativt låg men varvtalet på tvåan stämmer ganska bra så det puttar på ganska bra men ingen raket där man kan skita i hur man tar sig genom och ut ur kurvan. Allt hänger på bra spår och bra fart ut. I mina försök att ha bra fart mid corner och förbi andra apex så klantade jag bort och kunde inte alltid hålla in bilen, dvs greppet fram räckte inte för att komma in till apex i utgångskurvan och jag hammade ofta onödigt långt ut till höger ut på rakan. Inget fel på bilen utan bara att som jag körde så skulle jag hamma i understyrning och jag var tvungen att låta bilen ta ett vidare spår. Upp för gamla startrakan, pruttar på helt okej, känns absolut inte undermotoriserat men som sagt, ingen raket ![]() Inför vänstern ska man ta sig svängande över tillbaka ut åt höger en del för att sen direkt växla över till den skarpa vänstern. Som ett litet S eller mini-Scandinavian flick. Här kände jag i inbromsningenn att bilen "levde" och gärna roterade, med lite mjukhet i styrandet så gjorde bilen det den skulle men här kunde man nog utnyttja det hela för att komma in i vänstern lite snabbare. Hade behövt nöta flera varv för att vara hemma i bilen nog för att sätta det konsekvent. Så jag var mjuk istället. Ut ur den tajta hårnålen så satte greppet fram helt klart gränsen så jag hamnade ordentligt ut åt höger på den efterföljande korta rakan. Det vill säga jag satte nog inte kurvan helt hundra när jag i princip är på styrstoppet och känner att det inte går att gasa mer för då blir det bara ploga. Här gick det också så långsamt så att varvet är lite lågt på tvåan, det enda ställe jag tydligt saknade mer puff i maskin. Men hade jag satt kurvan mer rätt så hade jag kanske fått bättre utgång, vet inte... Över till vänstersidan för att försöka lista ut i vilken vinkel och med vilket spår jag skulle passera första apex, högerkurvan runt åskådarläktaren är ju 100% blind. Inga problem att styra in tajt. Exakt vilken fart och exakt när jag slutligen kan lägga fullt var lite svårt att känna tycker jag eftersom det är blint initialt. När man väl passerat "hörnet" så är frågan hur ballongigt ut till vänster man hamnar. Precis förbi hörnet kändes rumpan släppa lite beroende på hur mjuk jag var, å ena sidan bra med rotation men samtidigt just här något att vara försiktig med, det kändes som den kunde sticka ordentligt precis när man passerade hörnet. Men sen gick det över till en ren framgreppsfråga genom resten av kurvan. Full gas och håll nere och se om man ändå kunde låta bli att låta bilen gå hela vägen ut till vänsterkant halvägs i den snabba delen av kurvan. Efter några enstaka varv insåg jag att power oversteer var helt onödigt att vara beredd på att hantera hahaha. Kan vara annorlunda i blött förstås. Helt okej fart nerför startrakan. Jag hade lite svårt att känna hur hårt jag skulle gå på bromsarna, har tyvärr inte en blekaste aning om hur mycket jag eventuellt låste nåt/nåra hjul, eller inte, vilket kändes lite märkligt. Så var det överallt där jag bromsade från lite högre fart, speciellt även i nerförsbacken direkt efter krönet. Men oberoende att jag var lite av ett frågetecken om hur jag egentligen använde bromsarna så var det jättehärligt att bromsa in i den vida långa 180-gradaren där det var extremt extremt viktigt att ha bra fart uppför backen ut ur kurvan för den långa påföljande fullfartsbiten. Var härlig balans i bilen genom hela kurvan med balansering mellan under och överstyrning. Man ser inte track out och sista biten ut ur kurvan med fullgas så är det understyrning som sätter gränsen och lika spännande varje varv om jag tänkt rätt och om asfalten skulle räcka till precis. Och trots att det är blint och det är uteslutet att justera gasen ens en tusendel från fullt spett (uppförsbacke ut till längsta rakan) så hamnade jag utan några speciella problem precis längs ytterkanten faktiskt. Mycket tack vare att bilen var så fin att balansera den långa mid corner-biten och därmed smidig att placera i det spår jag tänkt mig ![]() ![]() Efter rakan kommer en för just denna bil en fullfartsvänster. Det tog några varv till att hålla helt fullt hela vägen igenom och jag kände att det gällde att vara lite mjuk och verkligen placera sig rätt för att asfalten skulle räcka. Ett varv kom jag ikapp en långsammare bil och tog ett lite lite tajtare spår och då kröp rumpan ut och eftersom jag just där och då inte hade en tanke på överstyrning dumt nog så reagerade jag inte i tid så jag vände faktiskt runt. Oj, du läste ända hit, wooow! Nu ger jag mig, det är några kurvor kvar men inga beteenden som jag inte redan beskrivit ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Efter att ha funderat i flera år så slog jag till slut till och köpte en Gopro, det blev en Hero 7 Black. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 111, 112, 113 >> 225 besök idag (473599 totalt) |