Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Räkna krängningshämmare | 1 besök senaste veckan (2459 totalt) |
Hej hej
Finns det nått sätt att ta fram spring rate på krängare till min pushrod fjädring på lotusen? Tänkte om jag kunde bygga med rör och hävarmar för o hålla kostnaderna nere. Om ni är intresserade av o hjälpa kan jag lägga upp lite data på geometrin. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
As nice.
Men det jag ville ha hjälp med var att räkna ut hur mycket N/mm jag behöver ha. Nån som kan det? _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Beror väl mycke på hur hur hård du vill ha bilen i roll? Jänkare kör ofta riktigt hårda krängare (en del påstår att de är pga att deras chassien är mjuka), europeer brukar köra mjukare.
Minns jag inte helt fel rekommenderade Fuling mig något som var ungefär 50% av hårdheten på fjädrarna. Hans excelblad har även ett par fält där man får fram hur många procent av roll som tas av kränghämnaren, eller om de var nått i den stilen.. är bättre förklarat i excelbladet Står ganska långt ner på vänstersidan De går inte få fram vad liknande bilar har för kränghårdhet kontra fjädrar? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har ett hum hur man gör.
Men behöver MASSOR av bildata, vikter, spårvidd, fjäderkontanter, MR mm mm mm mm...... Återkommer med vad för data jag behöver om intresse finns. Men kanske läsvärt i ämnet. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Läst detta typ från länken åvan https://suspensionsecrets.co.uk/calc https://suspensionsecrets.co.uk/calc See https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Se sen länken i tråden _________________ Johan Sjölinder |
||
Tror måtten stämmer rätt bra från min Speedster (om det är en Exige av s2 generationen) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Min ser bara ut som en Lotus, allt är custom och jag har pushrod.
Fick lite tips här på jobbet så jag provar mig fram kommer bygga så jag lätt kan byta torsionsrör/stång. Tack iallafall för alla svar. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Kanske, kanske inte..... Men klarar man av att bygga bil borde man inte vara så lättskrämd, eller? Detta behöver jag. k för kräng kan man ju utelämna annars blir det momnet 22 _________________ Johan Sjölinder |
||
Tyvärr har jag ju inte all denna data än.
Så jag tror jag bygger krängarna och sedan får jag nog bygga om dem när möjlighet finns att mäta allt i slutändan. Trodde det fanns någon enkel tumregel som duger att börja med, typ 1/2 fjäderkonstanten i dämparn eller nått åt det hållet. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Racetech Räkna krängningshämmare | 1 besök senaste veckan (2459 totalt) |