Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Löst: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?
962 besök totalt
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Löst: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Var och körde bana i lördags och som vanligt så går det ju fortare ju mer man kör 8) . Upptäckte tidigt att när jag råkade varva till varvstoppet så gick motorn illa någon sekund efter jag fått i nästa växel. Försökte då naturligtvis att undvika detta .

Men vips så råkade jag Varva till stoppet igen och motorn bara tvärdog! Gick ut på escapen och bilen vägrade att starta, den bluddrar till men ingen start. Fick bli skamkärra till depån men den bluddrar bara till. Konstaterade även att gnistan är jävulskt klen, bara nån tunn liten tråd mellan elektroderna. Har volvo vitmotor COP spolar (på en G13b sugis) som jag testade i morsans bil och de funkar finfint. Ett av de gamla stiften hade spruckit men hade två nya stift men motorn bluddrar bara till (tycker den borde gå på två burkar iallafall).

Nån som har varit med om nåt liknande när man går i varvstoppet och någon ide vad det kan bero på.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5288



Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

schnyggve skrev:
Var och körde bana i lördags och som vanligt så går det ju fortare ju mer man kör 8) . Upptäckte tidigt att när jag råkade varva till varvstoppet så gick motorn illa någon sekund efter jag fått i nästa växel. Försökte då naturligtvis att undvika detta .

Men vips så råkade jag Varva till stoppet igen och motorn bara tvärdog! Gick ut på escapen och bilen vägrade att starta, den bluddrar till men ingen start. Fick bli skamkärra till depån men den bluddrar bara till. Konstaterade även att gnistan är jävulskt klen, bara nån tunn liten tråd mellan elektroderna. Har volvo vitmotor COP spolar (på en G13b sugis) som jag testade i morsans bil och de funkar finfint. Ett av de gamla stiften hade spruckit men hade två nya stift men motorn bluddrar bara till (tycker den borde gå på två burkar iallafall).

Nån som har varit med om nåt liknande när man går i varvstoppet och någon ide vad det kan bero på.


varvstopp är ju ingen garanti för att slippa skador vid övervarvning...

Är väl läge att göra komptest och se om du har vettigt kompressionstryck på alla cylindrar, sätta i hela tändstift och kolla att det kommer bränsle fram.

_________________
Roland Johansson
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Re: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?

Rolle Scirocco skrev:


varvstopp är ju ingen garanti för att slippa skador vid övervarvning...

Är väl läge att göra komptest och se om du har vettigt kompressionstryck på alla cylindrar, sätta i hela tändstift och kolla att det kommer bränsle fram.


Komptestat och det var 12.5 bar på alla burkar. Köpte nya stift och får en fin gnista. Stiften blir fuktiga när man försöker starta... men startar gör den inte

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Hoppad kamrem?
Bränsle och gnista är ju bra, men tändning och ventiler ska ha rätt timing också.

Eller nåt annat som ändrat på sig vid studs mot stopp?
Tex ventilshims som flyttat på sig så några ventiler inte öppnar (komp blir det ju).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Hoppad kamrem?
Bränsle och gnista är ju bra, men tändning och ventiler ska ha rätt timing också.

Eller nåt annat som ändrat på sig vid studs mot stopp?
Tex ventilshims som flyttat på sig så några ventiler inte öppnar (komp blir det ju).


Drog ner grabben i pyjamas till garaget och kollade tändningen som står där den ska vara. Kollade även kammarna och de har inte hoppat.

Tycker det borde slamra om nåt shims hoppat (har mer lyft än shimsen är höga), men värt att dubbelkolla.

Verkar som det skulle kunna vara nåt med soppan ändå

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Vad har du för tändspolar ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Vad har du för tändspolar ?


Volvo 9125601 COP från 2.5l motorn.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

schnyggve skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad har du för tändspolar ?


Volvo 9125601 COP från 2.5l motorn.


Hoppas dom är bättre än VAG.

Har du provat med andra ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
schnyggve skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad har du för tändspolar ?


Volvo 9125601 COP från 2.5l motorn.


Hoppas dom är bättre än VAG.

Har du provat med andra ?


Provade att stoppa in dem i mammas bil och de funkar utmärkt.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Du får koppla upp dej mot en dator som kan felsöka

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Problemet är löst. Det var jordkabeln till MAP/MAT sensorn som vibrerat/sträckts av. Motorn trodde det var 2 bars övertryck och -40 grader ute... den gick väl jävligt fett så att säga...

Eftersom motorn gav upp på ett ställe däck jag gått i varvstoppet tidigare och det hela betedde sig som det var varvstoppet som gick i antog jag att det hade med problemet att göra

Hur som tack för hjälpen

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



Re:

ButterflyRacing skrev:
schnyggve skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad har du för tändspolar ?


Volvo 9125601 COP från 2.5l motorn.


Hoppas dom är bättre än VAG.

Har du provat med andra ?


Är väl 10 år sen vag spolarna var dåliga

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

Mange K skrev:
ButterflyRacing skrev:
schnyggve skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vad har du för tändspolar ?


Volvo 9125601 COP från 2.5l motorn.


Hoppas dom är bättre än VAG.

Har du provat med andra ?


Är väl 10 år sen vag spolarna var dåliga


Ja, inget fel på dem nu. Inte på NA i alla fall...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

schnyggve skrev:
var jordkabeln till MAP/MAT sensorn :

Jordknas kan vara lurigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Magnus Thomé skrev:
schnyggve skrev:
var jordkabeln till MAP/MAT sensorn :

Jordknas kan vara lurigt


Lite svårgissat... bara....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Löst: Motorn dog när jag slog i varvstoppet?!?
962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande