| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Enklaste och smartaste viktbesparingarna BMW e46
|
3 besök senaste veckan (2048 totalt) |
|
Enklaste och smartaste viktbesparingarna BMW e46
Någon som kan ge lite tips hur man på ett smidigt sätt reducerar vikten på en e46 (325ti Compact)? _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
||||
|
Re: Enklaste och smartaste viktbesparingarna BMW e46
Inte riktigt svar på din fråga men ett litet tips, tänk på viktbalansen. Det kan många gånger vara bättre att behålla viss vikt men omfördela vikten så balansen blir bra än maxlätta. Kanske ger lite ideer och tankar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tänkte just föreslå det här. Ut med allt som är 'löst' / går lätt att ta väck. Reservhjul, verktyg, inredning i skuffen, lösa mattor.. många bäckar små. _________________ Fredrik van Lienden |
||||
|
Beror ju på hur långt man är villig att gå.
Min 325Ti är lättad f.n. 77 kg enligt listan. Sen tillkom halvburen och den väger ju en del. Tyvärr sitter det mesta baktill, det är svårare att lätta den fram. Blir till att gjuta en lätt motorhuv... //Uffe
_________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
|
|
||||
|
Det som du kan få ur en 325TI utan att sätta kapen i den hittar du i min byggtråd. I vinter ska jag kapa ur det som går plus byta ut en del stål saker mot alu.
Vill du köpa kaross saker och tjäna vikt har acm ganska bra utbud till compacten. https://www.acm.se/category/e46-comp Lycka till! _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
|
Re:
Lattjo att de inte skriver vikt på delarna? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Haha aldrig reflekterat över det, man får väl utgå ifrån att det är avsevärt lättare bara
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
|
Roligt med en compakt, när allt ovan är gjort så är nästa steg baklucka och dörrar i plast. där finns massor av kilo att hämta.
min Compakt nedan har jag det mesta i plast förutom bakskärmarna, väger ca 1100kg torr med en tung s54 i.
|
||||
|
Jag har en byggtråd kvar här (tror jag) sedan mitt compakt bygge som blev ganska bra.
ACM gjorde glasfiber dito från min bil. All el väger 47kg, det du behöver ca 3kg så ordentlig besparing. Höger bak behöver du vikt, så behåll org placering och batteri. En lätt bil går inte fortare runt banan för att den är lättast. Den är framtung, så riv ur allt som har med AC att göra. Sen är det ganska enkelt att med hjälp av andra motor kuddar få motorn bak & höger för balansens skull. _________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Enklaste och smartaste viktbesparingarna BMW e46
|
3 besök senaste veckan (2048 totalt) |

