Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 36, 37, 38 >> 11 besök idag (218969 totalt) |
Ok, så Lördag, kvaldag. Men först lite fredag eftermiddag, jag höll nämligen på att missa lite av det essentiella i SSM-Roadsportande, depåhänget!
Haldex depån bestod i år av, Dag längst bort med sjua, Sebastian med Miata och mig med Lotus. Andreas var förpassad till nedre depå med sin Modsportbil. Men kanske viktigast av allt är kaffet borta hos Leif och Tor, där det också finns skugga, eller regnskydd om vädret är mindre angenämt. En SSM-helg vore omöjlig att genomlida utan denna heliga plats. Fredag eftermiddag något åkte jag som vanligt hem, handlade lite matvaror då vi hade gäster. Någon gång ska jag ordna ett boende och stanna på Knutstorp över helgen, men så inte heller detta år. På lördag morgon var det dags för kval, vädret var inte toppen och kvalet kan summeras med en bild: En silvrig miata i grusfållan på slutet av rakan på första varvet, så vi fick köra bakom safetycar 6-7 varv, sedan tid för två varv, där jag nog kunde pushat lite mer, men minnet var ännu fyllt av KM1's snurr-ut-på-rakan och liknande farliga beteende. Nu med medium däck runt om gick det köra rätt bra, men jag blev fast tillsammans med Kullman bakom en annan silvrig miata som inte har backspeglar. Jag satte således en riktigt urusel tid, och fick 28e startruta. Från ruta 28 ser man inte startlamporna i en låg bil. Det gör starten lite långsammare än önskat, Sebastian stod 3 rutor fram och honom skulle jag minsann slå i alla fall. I sprayen på rakan ser man verkligen ingenting och regeln om regn-ljus (typ dimbakljus) är jättebra. Jag ska nog skaffa mig ett starkare. Efter ett par varv fick Stefan W lite sladd i idioten och blev stående med nosen rakt in mot curbs, Sebastian och Kullman slank förbi, jag lyckas undvika att torpedera Stefans dörr med ett par cm marginal och Hans D undvek mig med en liknande marginal. Väldigt glad för det, snyggt av alla inblandade att undvika kontakt Men mina ärkerivaler från MSCC slank iväg, nåja, jag var rätt glad oavsett för bilen var högst körbar i vätan och jag hade schysst slagläge på dem till söndagen! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Bara Race 2 kvar på agendan. Torrt väder var utlovat och torrt väder blev det, ställde trycken till 1.6 bak och 1.65 fram och väntade.
Startruta 25: Hydraullyftarna börjar slamra efter ett par varv när det blir varmt, en oljekylare kan nog behövas. Ruggigt bra racing från alla inblandade, fastnar man bakom Leif t.ex. så blir man omkörd av både Sebastian och Tor i ett najs. Inga rena spår någonstans utan bara försöka hitta luckor överallt samtidigt som man får hålla utkik bakåt. I slutändan en mycket snygg manöver av Kullman som börjar side by side över bäcken och avslutas i utgång på första sväng. När jag kommer in i depån sen blir jag pekad åt sidan och det påstås att jag tjuvstartat. Givetvis är det svårt att se, men en bra start är inte en tjuvstart nåja, hade det vart om en pallplats hade det kanske vart något att bråka om. Tävlingsledningen lyssnade på mig sen stod sig nog beslutet. Moraliskt rätt kan jag tycka videon ger mig. Vi hade riktigt kul och så vitt jag vet ingen kontakt någonstans i hela fältet i race 2?! Ruggigt imponerande med 34 så jämna bilar om så är fallet, och fy fasen, SPVM/MX5Cup gänget har steppat upp nivån och blivit riktigt snabba över hela fältet. Det behövs fler ingenjörslösningar _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Härlig rapport!
Gött att kullman körde om dig (får ju hejja på halmstabon såklart ) Jag tycker efter ha kört början av filmen på helskärm och i 0,25x slow Ingen tjuvstart, men jävligt bra start. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Asså race 2 var ju en underbart underhållande actionrulle
Tycker resultatlistorna är lite orättvisa mot dig Pontus med sån fin körning _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Ser riktigt kul ut. Rackarns jämt och du får jobba rejält med bilen. Kanske där du skall jobba. Dvs få bilen mindre dramatisk i svåra situationer. Sladd är sällan snabbaste vägen. Prova laborera med hjulvinklar och olika set up för olika banor, dvs jobba mer professionellt.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Ja det var en bra snygg omkörning av honom med, låg och jagade tätt tätt länge, sedan sticka in nosen sådär och stressa in dåligt spår för mig i slutet av rakan. Välförtjänt!
Jag håller med, var riktigt hektiskt Resultatet (som i 16e plats) var inte så pjåkigt med tanke på hur bra fältet kör, särskilt top 10 är väldigt snabba allihop. Men visst med ett bättre kval så kunde jag kanske stångats med dem också.
Jag har hittat ett par hål, samt studerat ett par lösningar. En sån här kanske man skulle ha t.ex.
Det är det onekligen! Här fick jag jobba klart hårdare än jag brukar. Kör man "för sig själv" är den rätt odramatisk, kanske liite för understyrd nu på de smalare framdäcken. Sladd är klart inte snabbt, men det var väldigt kul, sen får man provocera fram dem rätt ordentligt, men det vore klart bra att "jämna ut" och försöka få den mer neutral. Att byta setup för olika banor låter dock lite o-roadsportigt. Jag tror jag ska börja med att titta närmre på däcktryck igen, nu hamnade jag nog lite högt, men var för uppe i allt för att titta efter race2. Hade ingen "mekaniker" med mig, lånade Micke vid ett tillfälle och justerade lite efter det. Sedan ska jag prova mjuka upp krängningshämmaren ett hack och möjligen lite mer camber fram, slitaget på de avlagda soft-däcken sade lite mycket ytterkantslitage än. Tror det blir en rätt bra början, ska se till att mäta lite däcktemp och logga tryck igen. Speedstern i Roadsport B som kördes av en trevlig herre vid namn Rickard hade någon extern TPMS-lösning, det kunde kanske vara något att fundera på? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Kul racerapport, fina filmer - och bra kört!
Själv upplevde jag race 2 som en aning stressigt eftersom lådan ett par ggr per varv vägrade acceptera nedväxling till 3:an, så jag hade mer nöje av att nu se mig själv på film än av körningen när det begav sig. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Detsamma, du får ta och skaffa en gopro eller liknande om vi ska hålla på såhär Fyller på med lite lånade bilder från Ronny och SebastianO: _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Först lite nya prylar, främst behövdes nya frambelägg. Men även ventilslamret från SSM fick mig att vilja ta kontroll på oljetemperatur, utan att veta vad den råkar vara för jag har inte skrämt liv i min givare än.
Monterade de nya beläggen och förundrades lite över hur schyssta bromsoken är ännu en gång. Fredag strax före lunch fick jag ett överraskande Kivra-meddelande om att Lotusen fått körförbud, så jag tog en lång lunch, hämtade bilen och åkte förbi Besikta Landskrona. Där hade de hunnit sätta upp en skylt som sade att dropin var stängt för dagen, men precis när jag var påväg därifrån tittade Roy ut ur porten! Han hade lite svårt att ta sig i och ur så jag fick assistera med avgasmätningen Efter en liten extravända för att få upp temperaturen så var även avgasmätaren nöjd och bilen godkänd, woopwoop! På väg till Minnesberg stötte jag på en stillastående konkurrent som tydligen hade tappat en remskiva. Den gick inte riktigt att hitta, så tyvärr kunde jag inte göra mycket för att hjälpa till mer än att erbjuda min varningstriangel. Så till själva KMet. Trevligt som vanligt nere i byn. Körningen gick bra för mig, bättrade på mina tider varje runda och mina tider dök upp i live-timingen till skillnad från många. Det såg bra ut, tyvärr var Mads och Bjarne snabba men en tredjeplats borde kunna gå att knipa ändå. Tredje rundan var en tiondel bakom Bjarne och kändes lite livad genom sista chikan med viss slipvinkel över mållinjen. Tiden fanns att hitta i nedersta chikanen. Så på min fjärde runda tog jag i lite mer i nedre chikan, hamnade på varvstopp på 2an mitt i vänsterböjen, vilket annars brukade komma i utgången, här gick det fort. Knappt ett gaslyft genom andra och bra speed i sista. Min logger, som inte visade riktigt exakt rätt tider sade att detta var 7 tiondelar snabbare än min förra runda, wow! Men en förbenad kon i nedersta Chikanen gav en tid på 31.744, inklusive konen. Vilket hade varit snabbare än Bjarnes vinnartid om jag bara missat den där konen, lugnt jag fixar det på nästa runda! Men icke, det blev bara 4 rundor och sedan var tävlingen slut Dessutom rann tiderna in, Sebastian var snabb, Tor var snabb, så både jag och Mads trillade utanför pallplats! Det är hård konkurrens i Roadsport C upp för Minnesbergsbacken. Jag drog snabbt som attan därifrån med svansen mellan benen. På vägen hem från en middag den kvällen var vädret ytterst angenämt och det var väldigt trevligt att åka gatbil. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Vilken spänning , 4 åk var lite i klenaste laget kan jag tycka . Man får väl trösta sig med att det är lika för alla .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
En oroväckande värderleksrapport, följd av en fuktig morgon på Sturup fann jag lite hopp i att banan ändå till synes kunde torka upp. I alla fall till kval 2 och efterföljande race? Banan var inte hiskeligt blöt på utvarvet i den mycket angenäma fria träningen, mer än ner för backen mot BMW-kurvan. Jag tog det högst varligt med många slumpmässiga styr och bromsinputs för att se hur mycket grepp som fanns. Resultatet var att det fanns en hel del grepp. Resultatet om man vill kalla det resultat, var en 1.16 tid, inget att hänga i någon gran och 6e plats i roadsport C. Andreas frågade något i stil med "varför kör du så långsamt?" varpå jag svarade att det gick att köra 2.5 sek snabbare, inga problem! När kval 1 väl kom igång fann jag mig relativt snabbt bakom Tor och Sebastian som bråkade om vem som kunde köra snabbast. Det gjorde att ingen av oss körde värst snabbt alls och jag började bli lite orolig. Men tillslut dök Sebastian in i någon kurva och snart kunde jag köra om båda två. Resultatet blev en reko 1.10.7 tid, slagen med 0.1 sek av Mads och säkerligen minst en minut av Oskar. Inför kval 2 bad jag Simon planera sabotage av Oskars bil till racet. Till detta kval var banan helt torr och jag matade på vad jag tyckte var en hel hög riktigt schyssta varv. Resultatet blev någon hundradel långsammare än i kval 1. Mot slutet stod Mads bil på en gräsplätt efter start-mål parabolen och såg ledsen ut. När han senare rullades in depån på flakbärgare blev jag... både lättad och orolig Det visade sig att hans motor nypt. Jävligt trist att tappa en medtävlande till racet, men givetvis bra för mina chanser. Bjarne hade bekymmer han med, drivaxelsplinen på höger sida hade gett upp: Även om han inte hade kvalat så bra så är han alltid startsnabb och farlig i race. Ytterligare en konkurrent på sidlinjen?! Väl till racet då, egentligen allt att förlora och en "garanterad" andraplats att säkra? Den här bilden av Göran Larsson för att illustrerar det hela väldigt väl: En bra start av mig, dyker innanför Oskar in i första kurvan. Han kör helt sonika om på utsidan som han brukar, jag försökte hänga på i ett eller två varv men sedan försvann han förbi "horisonten" och jag slog av lite på tempot, sparade på materialet till den otroligt spännande finalen på Knutstorp i början av oktober och säkrade min första 2aplatsbuckla! _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
kan någon förklara på svenska vad det står är nedanför på svenska?
Vad blir det i dimension i diameter på en K hämmare i rör ungefär? Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||
Jag vill minnas att fulings siffror på kränghämmare är "riktigt monsterstabbiga" från kebabspeedstern. Kan det vart ~30 mm OD kanske 2 mm vägg eller så fram? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Jag kom på att jag glömt skriva rapport på KM5 och iom året snart är slut är det minsann dags.
Det var torrt vill jag tro, och kul att se två trevliga B-bilar på plats: Kvalet gick bra och jag hittade tillbaks under 1.10, men bara precis: Kullman hack i häl som vanligt, Mads med riktigt bra flås i nya bilen för säsongen, Bjarne i god form och Oskar kör som han brukar De där ingenjörslösningarna jag hade planerade hade suttit fint, om bara meklusten hade infunnit sig under året Nåja, jag lärde känna en Lotus-ingenjör på en konferens i somras så helt tomt på idéer är det inte, ska bara ska bara... skrämma liv i bruksbilen först? När det var dags för race hade Mads motor skurit? eller var det på Sturup? Något med växellådan? Tyvärr mycket problem för honom, han kom inte till start i alla fall Hoppas på bättring till nästa år Starten gick bra, var upp jämnsides med både Oskar och Bjarne, men de kör bra på kalla däck. Justja, på utvaret till ett av racen snurrade jag över krönet medan jag värmde däck det var rätt pinsamt. Men jag fick behålla min startruta i alla fall, tror inte reglerna säger något om det. Med racet väl igång så hade jag Kullman hack i häl! Försökte jaga ikapp Bjarne men tvingades till diverse defensiva spår, sen vips var han försvunnen! Enligt Victor på flaggpostering körde han med raka rör (eller hål vid grenrörsflänsen) och blev således svartflaggad. Så jag seglade i mål på en reko tredjeplats, utan att kunna sätta något emot varken framåt eller bakåt. När jag var nära garaget ville bilen inte längre behålla sitt vänster framhjul, och jag fick spänna hjullagerskruven 3 gånger den sista kilometern. Borde ta tag i det där vilken dag som helst nu _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 36, 37, 38 >> 11 besök idag (218969 totalt) |