Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen idag 6/9 20:00
<<   1, 2, 3, 4   >>
6196 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

SciroccOMats skrev:
Vi får väl inse att MJ inte bara görs för oss *klipp-klipp*

Nä och hur kul skulle ett sånt program vara... Regäl blandning och roliga reportage tycker jag är rätt melodi om man vill ha ett program som överlever thumbs up
Skulle iofs vilja ha en varant på Top Gears test med The Stig.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Daniel Ekström skrev:

thumbs up thumbs up
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Tycker det var en rätt ok säsongspremiär, mycket pga RS-reportaget. Där lyckades Peter förmedla sina känslor för bilarna på ett föredömligt sätt. thumbs up

"Duellen" mellan RX8an och 350Z tycker jag därmot var menlös. På nått känns det som att jag inte riktigt fattade poängen med den.

Brukar gilla Joppe, men PT-Cruiserreportaget kan jag inte säga så mycket om då jag somnade under det. I det här fallet finns det ju dock utrymme för att klaga på materialfel... PT cruiser är iaf i mina ögon inte en speciellt rolig bil på något sätt.
Hade varit roligare att se Joppe i nya Hemin...

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Daniel Ekström skrev:

Ja! Med Magnus Thomé som The Stig!

/Mangan

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Magnus Karlsson skrev:
Daniel Ekström skrev:

Ja! Med Magnus Thomé som The Stig!

/Mangan

Var är Sundfeldt?? Nu när vi har så bra idéer till programmet thumbs up
Lite mer galla borde tilldelas SUV:arna tycker jag... det började ju så bra med Joppes reportage... men dom kanske fick lite skäll av bilfabrikanterna...

ps.
Någon som kan prata med chrysler? Inte tusan är PT Cruisern en GT heller!

Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Jag tyckte att Escaladeinslaget var skoj. Kanske för att jag har jobbat och bott ihop med engelsmän och vet vad de anser om amerikanska bilar och amerikanare i allmänhet.

Undra om man är bling om man dricker te i sin Escalade? För det hade en engelsman gjort.

Joppe thumbs up
PT-tantbilen thumbs down

Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Anderstorpsvarvet gav helt klart pluspoäng till programmet! thumbs up

Anderstorpsvarvet kan man se på deras hemsida. www.kanal5.se eller direkt på http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=7861
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Någon som kan prata med chrysler? Inte tusan är PT Cruisern en GT heller!

Nä, en GT har ju bara två dörrar. Men vänta... det hade ju denna!

Skämt åsido, jag tycker reportaget om PT var utmärkt. D.v.s. slutsatsen var ju att det var en tramsbil som inte är värd att köpa. Och det är ju bra konsumentinfo.

Samma om den där monsterjipen. Slutsatsen där var ju att den köptes av unga män som inte fattade nåt om bilar och som fortfarande bodde hemma där mamma skötte tvätten.

RX8 / 350Z VAR mycket prat utan något egentligt innehåll. Räkna förekomsten av en viss bokstav kan jag göra själv, den programtiden kunde använts till att visa undanmanöverprov eller något annat vettigt.

Anderstorpvarvet var föredömligt, inget prat och ingen tramsig musik.

Porschereportaget på ringen likaså utmärkt.

På det hela kan ett bilprogram knappast bli så mycket bättre. Alltså thumbs up thumbs up thumbs up

Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Visst, jag tittar in ibland, och hoppas verkligen att ingen hämmas av det. Det är väl snarare en fördel att ni får möjlighet att tycka och få svar direkt. I den mån jag har tid att sitta vid datorn och surfa på Rejsa.nu, vill säga.
Att gå i svaromål för ett program -där jag står för fortåkeriet- i ett forum med en svinsnäv syn om vad som är bilunderhållning, är som att förklara för veterantraktorsamlaren varför fart berusar.

Kunden, beställaren, Kanal 5 har ett önskemål om programmets ton, innehåll och målgruppsattraktion. Att det sedan inte, som någon här så vaket noterade, alltid håller banåkarbögens fana högst beror på faktorer som till exempel beställarens krav. Vi har en beställning på ett program som ska tillfredsställa kunden och målgruppen.
Undertecknad tävlar i banacing, kör helst tävlingsfordon i programmet och kan lätt defineras som banåkarbög, men... förstår ändå beställarens krav och vill dessutom ha harmoni i programmet.

Biltesterna är resultat av denna beställning, "dra ned på det trista Trafikmagasins-undanmanövrarna och visa lite glädje istället", har till exempel varit ett önskemål. Fräcka bilar i fräcka dueller är ett annat...
I exemplet RX8 vs 350Z var det ingen pubertal "shootout" som skulle genomföras. Båda bilarna har singelvis figurerat hos oss och nu var det önskmålet "fräck duell" som skulle tillfredställas. Jag fick två dagar på mig och skulle inte vara på någon bana. Klart att två röda sportvagnar blir till läckra bär i mina ögon då.
Två bilar mot varandra är inspelningsmässigt, praktiskt och mentalt jobbigt att genomföra, och även den mest hängivna Rejsanörden skulle gäspa efter ett par dagar i den glamourösa TV-världen där "ni bara kör och har kul"...
Vem var det som skrev att vi lätt skulle kunna göra ett bättre program?

Ett erbjudande:
om Magnus T håller i det organisatoriska bjuder jag gärna in till en kväll på redaktionen där vi kan kika på inslag, berätta och diskutera om hur programarbetet går till samt gå runt i hus och garage. Medvetenheten om varför programmet ser ut som det gör kan därvidlag ges mer förståelse. Även om vi självklart vill och kan utveckla oss till det bättre. Bättre i den bemärkelsen att göra bred men ändå smal och kunnig bilunderhållning. Kanal 5- Roligare TV!
Jag har haft motorklubbar på liknande arrangemang och är ni runt 50 personer är det genomförbart. Geografiska hinder är nog det största problemet.
Ring mig, Magnus.

Nog så, nu måste jag avsluta mitt manus till BMW 116i, en 115-hästarsbil som också måste få plats i det mångfacetterade medium vi kallar Motorjournalen.

Anderstorpvarvet är för övrigt från 2000 när jag körde Tord Linneruds Opel Vectra i ett par STCC-race.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Tyckte det var ett ypperligt bra program igår med en bra blandning! thumbs up
En sak som jag funderat en del över, är filminslagen från ringen,
som aldrig kan bli för många eller för långa.
Får ni lätt dispens från filmförbudet på ringen?
En rejsa-afton på redaktionen vore kul!!! thumbs up

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Peter Sundfeldt skrev:
...svinsnäv syn om vad som är bilunderhållning, är som att förklara för veterantraktorsamlaren varför fart berusar.

Svinsnäv? Vi? Näääää...

Peter Sundfeldt skrev:
Ett erbjudande:
om Magnus T håller i det organisatoriska bjuder jag gärna in till en kväll på redaktionen där vi kan kika på inslag, berätta och diskutera om hur programarbetet går till samt gå runt i hus och garage. Medvetenheten om varför programmet ser ut som det gör kan därvidlag ges mer förståelse. Även om vi självklart vill och kan utveckla oss till det bättre. Bättre i den bemärkelsen att göra bred men ändå smal och kunnig bilunderhållning. Kanal 5- Roligare TV!
Jag har haft motorklubbar på liknande arrangemang och är ni runt 50 personer är det genomförbart. Geografiska hinder är nog det största problemet.
Ring mig, Magnus.

Klockrent! Det gör vi gärna! Jag återkommer mycket snart efter en intressekoll!

EDIT: Skulle det vara på redaktionen hos Kanal 5 i Sthlm eller söderöver där jag vet att du befinner dig normalt?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Peter Sundfeldt skrev:
Biltesterna är resultat av denna beställning, "dra ned på det trista Trafikmagasins-undanmanövrarna och visa lite glädje istället", har till exempel varit ett önskemål.

Lyckas ni bra med thumbs up thumbs up

Peter Sundfeldt skrev:
I exemplet RX8 vs 350Z var det ingen pubertal "shootout" som skulle genomföras.

Pubertala shootouts är superkul Därför stillar jag det behovet med den mycket "mogne" Clarkson

edit:
Redaktionskväll! ja ja ja ja

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Glömde tillägga att testet av 350 Z, är extra intressant eftersom man kan hyra en sådan hos Budget i Tyskland...

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Peter,
Vill du ha fler reflektioner på gårdagens program (specifikt inslaget 350Z vs RX-8) kan du kan kika in på forum.wankelregistret.net under "fritt forum". Där kan man tydligt se några av de reflektioner som speglar en märkesklubbs funderingar när den "egna" bilen testas.

Det är alltid svårt att tillfredställa alla. Jag har haft förmånen att vara med på ett av de föredrag som du hållit om programmet (på Caran i Gbg förra hösten) och fick därigenom ett hum om hur det går till att komma från idé till färdigt inslag. Det är en balansgång.
Personligen tycker jag att ni gör ett ganska bra jobb även om jag också sällar mig till dem som skulle vilja ha lite mera fakta om bilarna. Fast samtidigt skulle jag inte vilja se programmet utan att ni delar med er av era känslor för bilarna (eller vad nu inslaget handlar om). Kan ju konstatera att jag aldrig orkar tittar på konkurrerande program istället så ni gör ju uppenbarligen rätt!

....och så tycker jag att ni har missat helt att göra inslag om sportvagnsracing på hobbynivå i Sverige. Se till att komma till Knutstorp för "Sportvagnsmeeting" nästa år och gör ett reportage. Både SPVM och RHK på samma bana och massor av vackra vagnar. Kan inte gå fel....

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

[quote="Magnus Thomé[/quote]

EDIT: Skulle det vara på redaktionen hos Kanal 5 i Sthlm eller söderöver där jag vet att du befinner dig normalt?[/quote]

En sån träff vore juh kanonroligt

Göteborg, göteborg, göteborg...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

SciroccOMats skrev:
Magnus Thomé skrev:

EDIT: Skulle det vara på redaktionen hos Kanal 5 i Sthlm eller söderöver där jag vet att du befinner dig normalt?

En sån träff vore juh kanonroligt

Göteborg, göteborg, göteborg...

Se separat tråd

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Biltesterna är resultat av denna beställning, "dra ned på det trista Trafikmagasins-undanmanövrarna och visa lite glädje istället", har till exempel varit ett önskemål.

och

Citat:
Jag fick två dagar på mig och skulle inte vara på någon bana.

okej.

om man skulle anta att det perfekta bilprogrammet skulle vara 100% (d.v.s. gjort precis som jag vill se det) så är Motorjournalen vanligtvis 80 - 90% och det är ju mycket bra. Speciellt jämfört med ovan nämnda Trafikmagasin och för att inte tala om det bedrövliga oktan på 3:an (när Gunde hade det, det blev faktiskt mycket bättre när Flash tog över, men då var det för sent).

Förresten, Peter, ligger du bakom att inslagen med "lokal, för oss total okänd, kändis intervjuas i soffan och får sedan göra bort sej på banan i löjlig bil" numera är bortklippta ur TopGear när det visas i femman? I så fall hur många thumbs up thumbs up thumbs up som helst för det.

Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Apropå diverse bärtyper!
Jag är ju stenhårt insnöad på wankel, å andra sidan säljer familjeföretaget sedan ett antal år Nissan och har 350Z för beskådande. Känner att jag slits mellan lojaliteter.

Åt he----e med familjeföretaget! Wankel SKA det vara!

Kul att RX-8 inte sågades, tyvärr var den inte av den karaktären bär som Peter föredrar.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Peter Sundfeldt skrev:
Vem var det som skrev att vi lätt skulle kunna göra ett bättre program?.

Det var jag...

Vad jag menade var nog snarare ett med en något annan sammansättning, men fortfarande samma bredd skulle det lätt kunna bli ett i mina ögon bättre program. Kände bara att berömmet var så väldigt ohämmat här och även om jag skulle använda sådana superlativ på programserien i allmänhet så tyckte jag inte att detta gällde höstens premiäravsnitt, men jag betvivlar inte det minsta att det kommer komma ett programm som jag kommer gilla betydligt bättre.

Men smaken är ju som sagt som baken...

Gillar annars programmet även om jag som dom flesta andra här hellre skulle se ett större inslag av banracing. Även om det inte verkade som det så har jag faktiskt förståelse för att ni har ett program som faktiskt måste möta kraven från en betydligt bredare målgrupp än vad som finns här.

Edit: Kul för övrigt att du tar dig tid att titta in här och kommentera våra åsikter, det uppskattar även en surkart som jag. thumbs up

Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev så här:
"Vill du ha fler reflektioner på gårdagens program (specifikt inslaget 350Z vs RX-8) kan du kan kika in på forum.wankelregistret.net under "fritt forum". Där kan man tydligt se några av de reflektioner som speglar en märkesklubbs funderingar när den "egna" bilen testas".

Posta det här till dem, Mr Wankelsport.

Wankelvänner!

En journalist tycker, granskar och ger uttryck för personliga åsikter med yttrandefriheten bakom sig. Märkestrogna må därvid bli trampade på sina tår, så väl Porschetår som Mazdatår.
Jag skulle för övrigt gärna köra den Le Mans-vinnade racerwankeln, berusas av ljudet och av upplevelsen!
Ett citat ur mitt manus säger väl egentligen allt.
"Egentligen borde Mazdas mod och envishet med rotationskolvsmotorn belönas med försäljningssuccé, oavsett övriga kvaliteter."

Mölndal
Här sen Feb 2004

Jag tycker utan tvekan att Motorjournalen är det bästa motorprogrammet på TV! Finns väl bara Teknikmagasinet och jag har faktiskt inte ens koll på om de fortfarande sänder...så otroligt skitkass!

Topgear klippen kan jag leva utan på Motorjournalen. Tycker bara att det är lekstuga där och de verkar inte ha mycket vett i skallen. Skriker jämt och ständigt att varenda bil de provar är den bästa i världen! och: Woooow, wooooooooww, vad rolig den här bilen är...tål knappt Topgear > Kollar ändå för det kan vara värt att höra lite fräna motorljud och se bilarna i rörelse.. Inslaget om Escaladen (stavning?) var riktigt riktigt USEL! Men nåja, det kanske fanns någon som gillade den?

I Motorjournalen så är det Joppe som är favoriten, en Alfa älskare som har stil Sedan är han rolig också, han är charmerande på något vis

Sedan så tycker jag att Peter Sundfeldts inslag också är roliga, för de handlar ju oftast om racing och bankörning

Jag missade tyvärr halva inslaget av premiären..

I övrigt tycker jag att Motorjournalen är väldigt bra! Även ( vad hette han nu, killen som brukar göra begagnat reportagen) kan ha sina ljusa stunder!

thumbs up

Motorjournalen idag 6/9 20:00
<<   1, 2, 3, 4   >>
6196 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande