Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lastning av Kart i bil
2 besök senaste veckan (1173 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Lastning av Kart i bil

Köpte mig en kart igår. Behövde verkligen få tummen ur någonstans. Och visst är det trevligt med något som ryms i kofferten efter lite demontering? Men jag skulle behöva idéer om lösningar för lastning och lossning. Bakhjulen måste plockas av både för att få plats i kofferten och för att komma in genom altandörren (förvara racerbilen på den vinterbonade altanen känns inte heller fel 😅). Jag tänker ngn sorts ramper och stödklossar vid bakaxeln. Mekvagnen är väl bra för mekande men att komma upp på och ner från den är inte ett enmansjobb i dagsläget, plus att den lär bli stönig att lasta i kofferten 😅 så, idéer om smidiga lösningar mottages 🙂

Kristoffersson Engineering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lastning av Kart i bil

PerKr skrev:
Köpte mig en kart igår. Behövde verkligen få tummen ur någonstans. Och visst är det trevligt med något som ryms i kofferten efter lite demontering? Men jag skulle behöva idéer om lösningar för lastning och lossning. Bakhjulen måste plockas av både för att få plats i kofferten och för att komma in genom altandörren (förvara racerbilen på den vinterbonade altanen känns inte heller fel 😅). Jag tänker ngn sorts ramper och stödklossar vid bakaxeln. Mekvagnen är väl bra för mekande men att komma upp på och ner från den är inte ett enmansjobb i dagsläget, plus att den lär bli stönig att lasta i kofferten 😅 så, idéer om smidiga lösningar mottages 🙂

Kanske kan 'navvända' ett par framhjul så du kan ha hjul bak men att den inte blir så bred? Underlättar rullning.

Linköping
Här sen Jul 2018

Alla, coola miata killar har ju extra uppsättning däck på rails baktill.. Kan man inte ha, en kart på taket?

Här sen Apr 2004

Re:

BFRC.Awatar skrev:
Alla, coola miata killar har ju extra uppsättning däck på rails baktill.. Kan man inte ha, en kart på taket?
Kart på takräcket är inget ovanligt, men det kräver lite att få upp den dit själv, utan hjälp.

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re: Lastning av Kart i bil

Rolle Scirocco skrev:
PerKr skrev:

Kanske kan 'navvända' ett par framhjul så du kan ha hjul bak men att den inte blir så bred? Underlättar rullning.

Tog en till titt på grejerna jag fick med och det ser ju ut som att jag har ett par extra framhjul som jag kan montera på bakaxeln. Har också en låda udda-fälgar som fick mig att tro att naven var integrerade i fälgarna fram...

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Kul att du skaffat kart! Jag hade en vanlig mekvagn först, men kröp sedan till korset och skaffade en Stone tippbar vagn, vilket jag inte ångrade, då det är stökigt att hela tiden be om lyfthjälp. Men hur du ska få in den i bilen är förstås frågan. Släp är förstås att föredra, men du har kanske inte plats för ett sådant. Det räcker med ganska små släp om man kan acceptera att ha karten ovanpå.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag använder min pickup (nissan navara) då rullar man den från/till mekvagnen på egen hand utan behöva lyfta karten. tar 10min från garaget till man är klar att åka. mekvagnen och verktyg stoppar jag i baksätet på pickupen. bra lösningen för träningsåkare som mig.

Många använder ett obromsat släp från tex k-rauta för 8000:- . med några ramper kan man köra direkt från mekvagnen till släpet.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Lyckades ta mig från altanen till mekvagnen de var ungefär lika i höjd, altanen aningen lägre.
För en stund sen gav jag mig på att rulla karten från vagnen till bilen nivåskillnaden var påtaglig kan ju vara så att jag parkerade i en grop iofs, får se hur det ser ut på lite bättre underlag under veckan men just nu ser det ut att bli svårt att få ur den ur bilen på egen hand Kanske att Jula eller Biltema har ramper som gör jobbet enklare får se om det går att göra ett par lyfthandtag också eftersom bumpern inte kan sitta på plats vid lastning/lossning

Vagn tänkte jag att det kan ju inte vara svårt att hitta något vettigt. Men blocket är tomt på halvslitna släp och nya släp med mer än 140cm bredd invändigt växte visst inte på träd

Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007

Jag har också precis köpt en kart.
Jag kortade ner benen på mekvagnen så den är lite lägre, och nu kan jag enklare flytta karten från vagn till släp. Genom att tippa vagnen och lyfta karten i nosen kan jag också få upp karten från marken till vagnen och tillbaka utan hjälp.

vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007

Når min sonn kjorte gokart så fant jeg fort ut at telt og slikt var noe dritt. Derfor brukte jeg en Igor Williams tilhenger til transport og som verksted. Innredet med arbeidsbenk, lys og varme [/img]

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Skruva banåkabil
Lastning av Kart i bil
2 besök senaste veckan (1173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande