Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hämta bruksbil och åka på Ringen i samma resa!?
1838 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hämta bruksbil och åka på Ringen i samma resa!?

Min mor vill ha en bruksbil som inte finns så många av i landet (Toyota RAV4 av den korte gamle modellen), så hon har faktiskt tittat en del på mobile.de och börjat antyda att hon vill ha hjälp att få hem en sådan.

Jah känner mig igentligen inte sådär väldans sugen på att åka på en sån resa nu i vår..... MEN om det kunde kombineras med ett Ringen-besök så kommer ju saken i ett annat läge . Så då skulle man ju åka ner i en ringe-lämpligt bil och ha med sig en Beifarher eller själv följa med som sådan!

Här borde det väl vara lätt att få någon att nappa på det, eller hur...

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Hhmm.....
Vill du göra det med tanke på försäkringen? Det går lite olika historier om hur försäkringen fungerar efter att man fått en tysk exportplåt.....?
Jag vet inte riktigt hur det är själv, bara att det är svajigt.

När jag hämtade min var den helförsäkrad i tyskland men så fort vi rullade över svenska gränsen vart den bara trafikförsäkrad (vilket inte svenska blåvitt håller med om men ven f-n bryr sig?). Så min snälla far agerade murbräcka med sin bil upp genom älg-täta småland.

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Re: Hämta bruksbil och åka på Ringen i samma resa!?

Pär Hylander skrev:


Så då skulle man ju åka ner i en ringe-lämpligt bil och ha med sig en Beifarher eller själv följa med som sådan!


Tror han menar att köra med den andra bilen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag tror också han menar att köra med den andra bilen på ringen!
En Toyota RAV4 kanske inte är världens roligaste bil på ringen!

Sen har vi ju diskuterat tidigare angående det här med vad som är "röda skyltar" och inte. Eftersom det är förbjudet att köra med sådana på ringen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Stämmer bra!

Inga ambitioner att åka på ringen i en nyinhandlad jeep!

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



ok....guuu så dum jag är då?!?!



Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10563



Peeter skrev:
Jag tror också han menar att köra med den andra bilen på ringen!
En Toyota RAV4 kanske inte är världens roligaste bil på ringen!

Sen har vi ju diskuterat tidigare angående det här med vad som är "röda skyltar" och inte. Eftersom det är förbjudet att köra med sådana på ringen.


Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd.. Men jag körde med temporära/exportskyltar på ringen i april och det var ingen funktionär som hindrade mig. Har även sett andra bilar med sådana skyltar på ringen.

Vad är det som gäller egentligen?

_________________
Anders Hansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



sweanders skrev:
Vad är det som gäller egentligen?

Man kanske kan anta att det är ok då? För när du nu skriver det kan jag dra mig till minnes fotografier av bilar med Exp-plåt. Så himla dålig koll har de ju inte i utsläppet...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
sweanders skrev:
Vad är det som gäller egentligen?

Man kanske kan anta att det är ok då? För när du nu skriver det kan jag dra mig till minnes fotografier av bilar med Exp-plåt. Så himla dålig koll har de ju inte i utsläppet...


Förut stod det en skylt vid påsläppet att bilar med "röda skyltar" inte fick köra.
Men man kanske har ändrat på det?!?

En annan aspekt som man kanske bör ha i åtanke, är om den nyinförskaffade bilen är helförsäkrad eller ej.
Nu var det så länge sen jag själv köpte en bil i Tyskland.
Men någonstans i bakhuvudet är det något som säger mig, att jag bara fick trafikförsäkra bilen i Tyskland och att den svenska försäkringen började gälla först när man kom till Sverige med bilen.
Men här är jag som sagt ute på mycket svag is...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Det är för bud mot de tyska röda export skyltarna. Det är även förbud mot gula inlands skyltar samt tyska handlarskyltar.
De gula inlandsskyltarna är oxå just Tyska inlandsskyltar och är därmed ej tillåtna att lämna landet och åka i tex Sverige. Ändock ses de i Sverige hela tiden trots förbud, har man otur och blir stoppad med gula i Sverige tas de av (oftast). Självklart är man ej trafikförsäkrad genom de gula utom i Tyskland. Med röda har man trafik både i Sverige och Tyskland enligt datum.

Det är oxå förbjudet att gå mot röd gubbe i Sverige men folk går ändock.
Självklar kommer en del bilar ut på banan ändå. Resurser finns inte att kolla alla bilar som kör ut på ringen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Peeter skrev:

Förut stod det en skylt vid påsläppet att bilar med "röda skyltar" inte fick köra.
Men man kanske har ändrat på det?!?


Nja alltså "rote nummer", dvs röda skyltar, har absolut ingenting att göra med export-skyltar.
"Rote nummer" är dom skyltar som bilhandlare får slänga på en bil när en kund vill provköra och bilen inte e gatreggad(vilket i Tyskland bilen aldrig är hos en bilhandlare).

Detta betyder alltså att dessa skyltar inte har en försäkring som är kopplad till bilen och det e anledningen till att N-GmbH förbjuder sådana på Ringen.
Export-skyltar har ändock en försäkring specifik för den bilen även om giltigheten är mellan 3 o 10 dagar(datumet stämplat på skylten e sista giltighetsdag), vet ej vilken policy som gäller för dessa men antar att dom är tillåtna på Ringen.

Sen finns det även "historisches kennzeichen" vilket betyder skyltar för klassiska bilar, dessa är oxo röda vilket kan förvirra ibland syftet med dom är speciella regler för gamla bilar vad gäller modifikationer, bilprovning, katalysatorer(dvs avsaknaden av dem) o lite annat skräp. Det har varit diskussioner om att även historiska skyltar kan bli förbjudna på Ringen vilket kommer "få bort" dom mesta bilar äldre än 20-25 år.

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



christers_mille skrev:

Nja alltså "rote nummer", dvs röda skyltar, har absolut ingenting att göra med export-skyltar.
"Rote nummer" är dom skyltar som bilhandlare får slänga på en bil när en kund vill provköra och bilen inte e gatreggad(vilket i Tyskland bilen aldrig är hos en bilhandlare).

Detta betyder alltså att dessa skyltar inte har en försäkring som är kopplad till bilen och det e anledningen till att N-GmbH förbjuder sådana på Ringen.
Export-skyltar har ändock en försäkring specifik för den bilen även om giltigheten är mellan 3 o 10 dagar(datumet stämplat på skylten e sista giltighetsdag), vet ej vilken policy som gäller för dessa men antar att dom är tillåtna på Ringen.

Sen finns det även "historisches kennzeichen" vilket betyder skyltar för klassiska bilar, dessa är oxo röda vilket kan förvirra ibland syftet med dom är speciella regler för gamla bilar vad gäller modifikationer, bilprovning, katalysatorer(dvs avsaknaden av dem) o lite annat skräp. Det har varit diskussioner om att även historiska skyltar kan bli förbjudna på Ringen vilket kommer "få bort" dom mesta bilar äldre än 20-25 år.

Tack för infon, Christer!
Vilken tur att banan var avstängd pga dimma, när jag precis hade köpt min gamla Audi diesel och "råkade" passera ringen. Annars hade jag väl grämt mig än idag, för att jag inte åkte ut på banan innan hemfärd.

Christer, är du på ringen helgen 16-20/9? Då kanske vi ses!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



christers_mille skrev:
Peeter skrev:

Förut stod det en skylt vid påsläppet att bilar med "röda skyltar" inte fick köra.
Men man kanske har ändrat på det?!?


Nja alltså "rote nummer", dvs röda skyltar, har absolut ingenting att göra med export-skyltar.
"Rote nummer" är dom skyltar som bilhandlare får slänga på en bil när en kund vill provköra och bilen inte e gatreggad(vilket i Tyskland bilen aldrig är hos en bilhandlare).

Detta betyder alltså att dessa skyltar inte har en försäkring som är kopplad till bilen och det e anledningen till att N-GmbH förbjuder sådana på Ringen.
Export-skyltar har ändock en försäkring specifik för den bilen även om giltigheten är mellan 3 o 10 dagar(datumet stämplat på skylten e sista giltighetsdag), vet ej vilken policy som gäller för dessa men antar att dom är tillåtna på Ringen.

Sen finns det även "historisches kennzeichen" vilket betyder skyltar för klassiska bilar, dessa är oxo röda vilket kan förvirra ibland syftet med dom är speciella regler för gamla bilar vad gäller modifikationer, bilprovning, katalysatorer(dvs avsaknaden av dem) o lite annat skräp. Det har varit diskussioner om att även historiska skyltar kan bli förbjudna på Ringen vilket kommer "få bort" dom mesta bilar äldre än 20-25 år.


Som jag sa tidigare så är tyska handlarskyltar och tyska röda export skyltar samt tyska gula inlandsskyltar är ej tillåtna på ringen!

Även fast gula samt röda har trafikförsäkring kopplad direkt till bilen! För övrigt kan gilltigheten på röda exportskyltar vara 20 dagar om man vill betala för det.

Historiska skyltar vet jag inget om.

Mvh/ Göte Sjögren

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Hämta bruksbil och åka på Ringen i samma resa!?
1838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande