Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11376 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



poh99 skrev:
modell AC Cobra eller liknande.


Skriv adrssen....så skickar jag ett chassi, mot postförskott...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Då blir dom glada på posten
Jag återkommer den dagen det börjar närma sig.

Åter till motorsnacket, är den bra eller inte?
Åtminstone ett inlägg här talar till dess nackdel.

Ska man satsa på standard stötis i alla fall?
Trist med klapprande stänger, även om risken för dylikt förmodligen är ganska liten.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Fredrik olsson skrev:
Jag har prövat en liknande operation fast med en 3,8l kompressormatad V6'a från en Pontiac Grand Prix GTP 1999 som numera finns i min Fiero GT.
Kolla gärna min hemsida. www.vindkraft.com/fiero

Motorn är ganska skrymmande/ bred över ventilkåporna.

Fredrik


Trevlig bil thumbs up

Är det Buicks kompressormatade 3800V6 som Pontiac använde i Grand Prix?..skrymmande är den väl isf för den har 90 grader mellan cylinderraderna.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



om det nu skulle stämma att alla GMs FWD-modeller har samma sprängkåpa så kan man alltså i teorins underbara värld skruva fast en låda från omega 2,0i bak på V8an och knöka ner härligheten i en mörklblå, toksänkt tysk familjesedan...
Vilken knepig modellbeteckning det skulle bli, Opel omega 4600 32 V...
Nä, det är bäst att slå såna tankar ur hågen och fila vidare på Rekorden istället!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



poh99 skrev:
Då blir dom glada på posten
Jag återkommer den dagen det börjar närma sig.

Åter till motorsnacket, är den bra eller inte?
Åtminstone ett inlägg här talar till dess nackdel.

Ska man satsa på standard stötis i alla fall?
Trist med klapprande stänger, även om risken för dylikt förmodligen är ganska liten.


Bra är den definitivt! Modern konstruktion och bla bla bla...'
Haken är väl att det inte finns mycket trimdelar till den jämfört med vanliga stötismotorer (tex cheva small block ) och om du vill ha lite mer effekt så kan det ju bli problem (=dyrt).. (beror ju förstås på, du kan alltid turbo eller kompressormata den )
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Anders Larsson skrev:
Fredrik olsson skrev:
Jag har prövat en liknande operation fast med en 3,8l kompressormatad V6'a från en Pontiac Grand Prix GTP 1999 som numera finns i min Fiero GT.
Kolla gärna min hemsida. www.vindkraft.com/fiero

Motorn är ganska skrymmande/ bred över ventilkåporna.

Fredrik


Trevlig bil thumbs up

Är det Buicks kompressormatade 3800V6 som Pontiac använde i Grand Prix?..skrymmande är den väl isf för den har 90 grader mellan cylinderraderna.


Tack!

Fast det blev ju lite tokigt,
Jag syftade på att Northstarmotorn var skrymmande, framför allt på bredden.

Kompressormotorn jag lagt i Fieron är faktiskt mindre skrymmande än orginal 2,8l 6:an.
Denna motor finns som option i Pontiac Grand Prix samt någon Buick modell.
Motorn heter L67 och är den 2:a generationen av GM's 3,8l kompressormatade V6,a tillverkad mellan 1996 och 2003. Den lämnar orginal 240hk och 390Nm men är aningen tyngre än både Fierons orginal 6:a och Northstar motorn. Där emot så finns det en uppsjö av "trimdelar" till denna motor.
Ljudet från kompressorn är i sig anledning nog att välja denna motor före någon annan.

Fredrik
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155



poh99 skrev:
Då blir dom glada på posten
Jag återkommer den dagen det börjar närma sig.

Åter till motorsnacket, är den bra eller inte?
Åtminstone ett inlägg här talar till dess nackdel.

Ska man satsa på standard stötis i alla fall?
Trist med klapprande stänger, även om risken för dylikt förmodligen är ganska liten.



Med tanke på vad GM:s Corvetter gör med resen av racingvärlden just nu (se http://www.corvetteracing.com och gå in på 2004 Race Results) men sina "klapprande" stötstänger så tycker jag diskussionen verkar tämligen överflödig. Fördelen du får om du kör utan överliggande kammar o.d är en sänkning av tyngdpunkten. Nu utgår jag naturligtvis från att du använder aluminium-toppar på Smallblocket. Dessutom är prestanda per krona helt överlägsen. Vill man dessutom få ner vikten 45kg till köper man ett Aluminiumblock från Dart och sedan blir det åka av... Men det är klart, om målet är att testa något ovanligt är det ju bara att gå för Northstar-motorn.

/ Michael Karpers

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30



SpeedLab skrev:
Men det är klart, om målet är att testa något ovanligt är det ju bara att gå för Northstar-motorn.


För de som vill fortsätta den här diskussionen med rent praktiska tester så finns det en Northstar på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/3289085.htm

Tyvärr är den nog lite för våldsam för mitt locostbygge ...


(Hm. En Locost med 300 hästar måste väga närmare 1500 kilo. Undrar om det blir godkänt om jag bygger två bilar, och låter en vara motorlös )

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



s-o skrev:

För de som vill fortsätta den här diskussionen med rent praktiska tester så finns det en Northstar på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/3289085.htm



För er som vill ha en sådan motor.........KÖP GENAST DENNA........billigare kan det aldrig bli....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17866



Jag såg i Hot Rod att en Northstar ny i kartong kostar $4300. Låter inte så farligt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Lennart Mäkinen skrev:
Jag såg i Hot Rod att en Northstar ny i kartong kostar $4300. Låter inte så farligt.


Motorer i kartong, brukar vara helt "rena".......eller är priset för en komplett ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17866



ButterflyRacing skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag såg i Hot Rod att en Northstar ny i kartong kostar $4300. Låter inte så farligt.


Motorer i kartong, brukar vara helt "rena".......eller är priset för en komplett ??
Den var inte helt komplett.
Se här: http://www.gmpartsdepot.com/product1.aspx?UserID=155271&SessionID= . . . .

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6672



Anders Karlsson skrev:
om det nu skulle stämma att alla GMs FWD-modeller har samma sprängkåpa så kan man alltså i teorins underbara värld skruva fast en låda från omega 2,0i bak på V8an och knöka ner härligheten i en mörklblå, toksänkt tysk familjesedan...


Hmmm.
Jag råkar faktiskt ha en mörkblå tysk familjesedan, inte toksänkt, men väl med 17":are o lite sånt... ska vi låta min bruksbil spåra ur något sjukt?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



om du pröjsar för bitarna så är jag gärna med och skruvar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11376 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande