Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11376 totalt) |
Skriv adrssen....så skickar jag ett chassi, mot postförskott... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då blir dom glada på posten
![]() Jag återkommer den dagen det börjar närma sig. Åter till motorsnacket, är den bra eller inte? Åtminstone ett inlägg här talar till dess nackdel. Ska man satsa på standard stötis i alla fall? Trist med klapprande stänger, även om risken för dylikt förmodligen är ganska liten. |
||||
Trevlig bil ![]() ![]() ![]() Är det Buicks kompressormatade 3800V6 som Pontiac använde i Grand Prix?..skrymmande är den väl isf för den har 90 grader mellan cylinderraderna. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
om det nu skulle stämma att alla GMs FWD-modeller har samma sprängkåpa så kan man alltså i teorins underbara värld skruva fast en låda från omega 2,0i bak på V8an och knöka ner härligheten i en mörklblå, toksänkt tysk familjesedan...
Vilken knepig modellbeteckning det skulle bli, Opel omega 4600 32 V... Nä, det är bäst att slå såna tankar ur hågen och fila vidare på Rekorden istället! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Bra är den definitivt! Modern konstruktion och bla bla bla...' Haken är väl att det inte finns mycket trimdelar till den jämfört med vanliga stötismotorer (tex cheva small block ![]() ![]() |
||||
Tack! Fast det blev ju lite tokigt, Jag syftade på att Northstarmotorn var skrymmande, framför allt på bredden. Kompressormotorn jag lagt i Fieron är faktiskt mindre skrymmande än orginal 2,8l 6:an. Denna motor finns som option i Pontiac Grand Prix samt någon Buick modell. Motorn heter L67 och är den 2:a generationen av GM's 3,8l kompressormatade V6,a tillverkad mellan 1996 och 2003. Den lämnar orginal 240hk och 390Nm men är aningen tyngre än både Fierons orginal 6:a och Northstar motorn. Där emot så finns det en uppsjö av "trimdelar" till denna motor. Ljudet från kompressorn är i sig anledning nog att välja denna motor före någon annan. ![]() Fredrik |
||||
Med tanke på vad GM:s Corvetter gör med resen av racingvärlden just nu (se http://www.corvetteracing.com och gå in på 2004 Race Results) men sina "klapprande" stötstänger så tycker jag diskussionen verkar tämligen överflödig. Fördelen du får om du kör utan överliggande kammar o.d är en sänkning av tyngdpunkten. Nu utgår jag naturligtvis från att du använder aluminium-toppar på Smallblocket. Dessutom är prestanda per krona helt överlägsen. Vill man dessutom få ner vikten 45kg till köper man ett Aluminiumblock från Dart och sedan blir det åka av... Men det är klart, om målet är att testa något ovanligt är det ju bara att gå för Northstar-motorn. / Michael Karpers |
||||
För de som vill fortsätta den här diskussionen med rent praktiska tester så finns det en Northstar på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/3289085. Tyvärr är den nog lite för våldsam för mitt locostbygge ... (Hm. En Locost med 300 hästar måste väga närmare 1500 kilo. Undrar om det blir godkänt om jag bygger två bilar, och låter en vara motorlös ![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||
För er som vill ha en sådan motor.........KÖP GENAST DENNA........billigare kan det aldrig bli.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Motorer i kartong, brukar vara helt "rena".......eller är priset för en komplett ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Se här: http://www.gmpartsdepot.com/product1 _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hmmm. ![]() Jag råkar faktiskt ha en mörkblå tysk familjesedan, inte toksänkt, men väl med 17":are o lite sånt... ska vi låta min bruksbil spåra ur något sjukt? ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (11376 totalt) |