| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
opel speedster -01
|
509 besök totalt |
|
opel speedster -01
Har precis börjat plocka isär extramotorn som har inköpts. Tänkte gå igenom den innan jag monterar en kompressor från en saturn. När jag fick bort kammarna och såg dessa rullvippor blev jag lite fundersam, inga skimms och något slags oljeuttag under vipporna. vadå? är dessa inte justerbara? Rullvipporna är det något man byter när man ändå har isär? hade tänkt mig typ 220hk (ger den 200hk så blir det bra), bör jag byta vevstakar? kopplingen blir en kraftigare men håller vxl lådan? SKULLE BEHÖVA EN MEKARHANDBOK. verkar inte finnas att få tag i till speedstern men motorn sitter i flera bilar. någon som vet vilken sort och årsmodell som det finns hayns böcker till. h/Erik _________________ erik sunna |
|
Sitter hydauliska "spännare" under rullvipporna.
Samma som cadillacs 48v motorer Funkar bra med handbok till saab 9-3 2002-> alternativt opel astra/vectra Runt 02-05ish Motorn finns i en massa olika modeller från GM:s sfär. Finns en massa bilder i min racespeedstertråd. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
Jag har även original kompressorinsug med laminova chargecooler liggandes.
Skulle gissa att det är exakt det som Saturn använder. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|
Va roligt jag ska typ precis börja samma projekt men med en annan kompressor. Vad har du tänkt för laddluftkylare och styrsystem?
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
|
opel speedster -01
Tänkte nog använda befintliga kylarvattnet. sätta in en kallare termostat ev borra ett hål eller två för ökat flöde. Fick tag på en s60pro ecu. tänkte nog använda den. annars så blir det de som jag fick med eaton kompressorn, som kommer från en saturn. tror att den använder befintliga kylvattnet, så det borde funka så länge jag inte klämmer på ett mindre drivhjul utan håller den som orginal saturn. kanske inte blir så jättestor skillnad men bör inte bli så mycket långsammare på rakorna som jag är nu. Hoppas iaf på typ 40hk ökning och bör då hänga med bättre i snabbgrupp på trackdaysen
_________________ erik sunna |
|
Jag skulle inte använda befintliga kylsystemet för att kyla laddluftkylaren. Du vill ju ha det vattnet så kallt det bara går.
Jag la en extra kylare under motorkylaren och sedan drog jag slang bak. Monterade pump i bakkant på höger sparklåda. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
|
opel speedster -01
Tack Jakob för info, funderade på det,läste någonstans att 1 grad svalare i insuget 1 extra häst. Vet inte sanningshalten i det men kallt insug mer effekt är nog sant. antar att du har en m62:a i din speedster och den lär väl leverera typ 230-240 hk. har du gjort ngt åt vxl lådan? eller håller den? vevstakar? kolvar? antar att kopplingen är av det kraftigare slaget. jag tänkte att jag ville ha typ 200hk viket nog är bra till det lätta chassit. de 147 rör på sig rätt bra...MEN... vill ha lite till
men å andra sidan så kanske 230-240 är bättre...
_________________ erik sunna |
![]() |
Skruva banåkabil
opel speedster -01
|
509 besök totalt |

