Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vibrationer / "Pulsering" vid in inbromsningar GT86
600 besök totalt
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018

Trådstartare
Vibrationer / "Pulsering" vid in inbromsningar

Hej hej!

När jag var ung och dum så köpte jag EBC Greenstuff belägg till min GT86:a och trodde att de skulle vara fantastiska för bankörning, men nu vet jag bättre...

När jag var på Sviestad och körde sist så hade jag perfekt bromsverkan i ungefär två varv men sedan blev bromsverkan sämre och man kan klart känna en pulsering i både ratten och bromspedalen när man bromsar..
Skivorna är original och har gått ett par trackdays samt 9000 mil (en del inspirerande körning, finns många roliga vägar på schlätta).

Fråga:
Är det beläggen som är päss och eller skivorna? (eller något annat )

Fråga2:
Funderar på att köpa EBC Bluestuff då de funkar fint för långlopp och jag orkar inte hålla på med halvmesyrer vill ju kunna köra fullt ut när man är på bana, har ni några andra förslag på belägg?

Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag gissar lite.

1. Om skivorna gått 9000 mil inspirerat kan det hända att de blivit lite "värmeskadade" och slagit sig. Brukar märkas som pulserande vibrationer när det blir lite halvvarma
Det kan också vara så att greenstuffbeläggen (som absolut inte är gjorda för banåka) smetat av sig på skivorna "fläckvis" och att det gör att pedalen pulserar.
Man kan ju testa med att göra rent skivorna, lätt smärgel + bromsrengöring och prova om det blir nå'n skillnad.

2. Om bilen går merparten på gata skulle jag trycka dit hyfsade belägg typ nå'n av Carbotechs enklare varianter och nya släta vanliga skivor.
Om bilen går en del bana regelbundet skulle jag satsa på t.ex. nå'n av Carbotechs lite värre belägg eller PFC08 och nya vanliga släta skivor.
Om bilen går jättemycket bana skulle jag satsa på PFC08 och frisera bromssköldarna och komplettera med Porsches plastscoop monterade på bärarmarna för kylning.
Om bilen nästan bara går bana skulle jag stoppa dit riktiga grejer typ AP/Essex Sprint kit och Ferodo DS1.11 eller DS3.12 alternativt PFC011.

3.Kolla med Mattias på PEAN vad han säger...

Rice and shine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Efter 9000 mil så är det ingen lyx att byta skivor vad som än är orsaken.

Jag har kört mycket PFC08, funkat bra på bana och gata (gnisslar lite), håller väldigt länge på en bil som inte är jättetung.
Nu har jag PFC11, bra bett i dom också, får se hur det går med livslängden.
PFC är dyra i inköp men över tiden väldigt billiga.

Kompisen fick köpa nya originalbelägg till sina keramiska skivor, 1100 euro, enbart fram!! Då uppskattar man sina enkla bromsar

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej,

Greenstuff är inte gjorda för bana. De är för mjuka för det och börjar "smeta" vid relativt låg temperatur. Jag skulle gissa att du nu har ojämna beläggningar av smält material på skivan som då leder till pulserande bromsverkan vid högre temperatur. Dvs om du mäter skivans jämnhet skulle du inte märka någon ojämnhet, men när den hettas upp kommer vissa områden att ha högre friktionskoeficient än andra, därav pulsering.
Skivorna är troligtvis raka, men det är (i min erfarenhet) ganska svårt att få bort "cementit" som bildas på skivytan vid sådan "utsmetning" utan att svarva/slipa bort det och göra ny inbäddning med nya belägg.

Jag skulle köpt nya skivor och riktiga "ej-Stuff" belägg. Ferodo, PFC eller liknande.

Linköping
Här sen Jul 2018

Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Jag gissar lite.

Om bilen går jättemycket bana skulle jag satsa på PFC08 och frisera bromssköldarna och komplettera med Porsches plastscoop monterade på bärarmarna för kylning.

Har du någon wwww.länk till ett sådant här scoop?

Tack så mycket för alla svar !

Jag kollar på att köpa ny skivor och hör av mig till PEAN för att kolla på något ballare Carbotec / PFC.
Vet inte i vart gränsen för "mycket banåka" går men tänker väl att mellan 5-10 dagar om året kommer jag nog köra med den här rackaren beroende på hur dyra tävlingarna med andra bilen blir

Här sen Jan 2006

Re:

BFRC.Awatar skrev:
Lars Falk skrev:
Jag gissar lite.

Jag gissar att han menar dessa från 993.

Kanske finns från nyare Porschar också.

99334108300 vänster

99334108400 höger

https://www.rosepassion.com/en/cat/porsche-993-1997-993-carrera-4-cabr . . . .

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BFRC.Awatar skrev:

Jag kör med Porsche plast-ducts från 997 ...
Artikelnumren är vänster 99734148392 och höger 99734148492.
Superbilliga just till 997 - kostade bara 30-40:- styck hos Porsche Center när jag köpte dem.
De kan ju iofs ha höjt priset nu...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1493483#1493483

Rice and shine
Citera
Skruva banåkabil
Vibrationer / "Pulsering" vid in inbromsningar GT86
600 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande