Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang GT 2017
1239 besök totalt
Olof N
Stockholm
Här sen Aug 2019
Inlägg: 13


Trådstartare
Har precis hittat detta grymma forum och fastnade direkt, det är oerhört mysigt att sitta och läsa om folks olika bilprojekt och racingdagböcker m.m!

Ända sedan jag var liten kotte och spelade sönder Bullitt på farsans VHS har det varit Mustangen som hägrat vid horisonten, och förra året kunde jag äntligen uppfylla drömmen.

Det blev en ny Race red 2017 Mustang GT med 421 hk. Det känns extra tydligt när man kör på bana att det är en tung bil, men det gör inte så mycket, ljudet och känslan är fantastisk. Jag kommer inte att förändra den så himla mycket då jag vill kunna ha den både som en bekväm roadtrip-bil förutom att ta den till banan ibland, men ett bra cold air intake, tune, struts och spoiler kanske det blir så småningom iaf. Tips mottages gärna! Än så länge är det bara exhaust som är bytt för att få det rätta ljudet. Denna hobby är inte billig som glad amatör så det får ta den tid det tar. Det viktigaste för mig var att komma ut och uppleva körandet ordentligt, så än så länge har jag kört Nürburgring, Mantorp Park och Arlanda Test track 1. Såg till min glädje att GTR Motorpark håller på att byggas ut så där kanske man blir stammis framöver Första roadtrippen blev till Nürburgring (reseberättelse finns nedan!) och sedan upp i Österrikiska alperna. Ser fram emot Norges landskap och att testa fler banor framöver, samt gemenskapen här! De track days jag varit på än så länge har varit oerhört positiva upplevelser, alltid sköna gäng att snacka skit och erfarenheter med Ska försöka filma och lägga upp så mycket som möjligt, postar lite goa rullar i filmforumet. See you out there!

Massa goa Mustangrullar finnes i min youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCfrTLrYCDS0ysEd6-Gvd9ig?





Nürburgring:
Jag hade länge vetat att jag ville åka till Nürburgring och förra året bar det äntligen av. Det var också första gången jag hade en bil kapabel både till långa roadtrips och till banracing. Första dagen körde jag genom Sverige och över bron ner till Kolding i Norge för en snabb övernattning. Det var helt fantastiskt soligt väder och jag måste säga att det var en oerhört mäktig upplevelse att åka över Öresundsbron när det var så fint. Jag gav mig iväg tidigt dag 2 och första depåstoppet blev en bit söder om Flensburg för lite schnitzel och tankning Det är en klar kontrast mellan folks sätt att köra i Sverige/Norge/Tyskland. I Sverige ligger folk och segar i vänsterfilen trots att de borde köra till högerfilen. I Norge är det lite bättre, och i Tyskland byter folk fil var 10 sekund. Autobahn var mycket intressant att köra på, det KONSTANTA filbytandet gjorde att man fick sitta mycket mer på alerten. Väldigt skönt dock att kunna bränna på ordentligt i vänsterfilerna. Det var många vägarbeten men på något sätt lyckades de alltid hålla tillräckligt många filer öppna för att det skulle flyta på när jag var där.

Klicka för större bilder!


Till slut anlände jag till den lilla byn Barweiler en bit från Nürburgring och tog in på Fast Lane hotel. Jag fullkomligt älskar hur hela området kring Nürburgring präglas så hårt av racing. Restauranger, hotell och en massa andra ställen har racingtema, det blir som en egen racingbubbla/värld. På varenda bensinmack står det läckra bilar och motorcyklar, love it! Jag var ganska trött efter allt åkande så det var inte så mycket mer att göra den dagen än att käka och gå runt och fota lite. Den lokala puben hade hyfsat käk och sände fotbolls-vm. Sverige mötte England och puben var full med engelsmän som vrålade av eufori när de vann, såg jag låg lågt med att jag var från Sverige haha



Dag 3 var det äntligen dags att ge sig av till banan! Men så enkelt var det inte.
Jag började köra mot ringen, höll mig inom hastighetsbegränsningen och gillade livet. Efter en stund tittar jag i backspegeln och ser att jag har ett långt, låååååångt tåg av bilar bakom mig, ilskan över den sega svennen anades i luften och jag gasade därför på lite mer. Det skulle jag inte ha gjort, det skulle jag inte ALLS har gjort. Bakom en buske låg nämligen Farbror Blü på lur med laser och vinkade in mig (och en jäkla massa andra bilar) till en sidoväg.


"120 euro Bitte!" "Ok no problem" sa jag och halade upp kortet. "So sorry we cannot bill your card, we need cash" sa den vänliga polisen. "But I don't have any cash, I never use cash, why would anyone use cash in this day and age?!" Sa jag. "Thats ok, you can pick up cash over by the track entrance, we keep your passport until you return". Jahaja.
Så det blev en resa bort till huvudentrén, där det bara finns en ledig parkering.



Och vad krävs för att få parkera så man kan gå in till bankomaten? Jo, det behövs cash. Kort tas inte. Så efter att jag svurit en lång kreativ ramsa med svordomar som hade fått Kapten Haddock att rodna lyckades jag övertala parkeringsvakterna om logiken med att det blir väldigt svårt att få betalt i cash om man inte får ställa bilen någonstans så att man kan ta ut cash i bankomaten, så jag fick parkera ändå. Sedan gick jag in till bankomaten i entrén. Den var trasig. Jag hänvisades till ett hotell i närheten. Joggar dit i 30-gradig värme. De ger inte ut kontanter. Joggar tillbaka till entrén och lyckas efter att ha frågat fem olika personer i personalen lokalisera den mytomspunna fungerande bankomaten. Ber till alla gudar jag aldrig trott på att skiten inte skall braka ihop medan den matar ut sedlarna. Betalar parkeringen, åker tillbaka till polisen, betalar mina böter, får tillbaka mitt pass, och kan till slut efter tre timmar strul i tropisk hetta åka bort till Touristenfahrten-entrén



Sedan blev det brum-brum! Nürburgring var verkligen en upplevelse. Alla, verkligen alla, var där. Proffs i hypercars och bisarra hembyggen som såg ut att passa i någon Steampunk/Sci-fi-rulle såväl som tant Agda i en sliten Polo. Hettan var nästan olidlig och det var ca 140 bilar på banan, som stängdes ett par ggr pga olyckor. Käkade en hamburgartallrik på restaurangen medan jag väntade på att de skulle öppna igen, sedan började jag köra. Dokumenterade första varvet och spexade till en liten film om det. Va tusan, 10:23 första varvet någonsin är väl inte så himla pjåkigt? På Mantorp kontrollerade de körkort och man fick skriva på försäkringspapper. Här kontrollerade de inte ett skit 250 spänn and off you go





Efter ringen var jag förstås helt slut så det blev att åka tillbaka till hotellet och vila. Dagen efter fortsatte jag min roadtrip genom Österrike, upp på Grossglockner alpvägen (som var helt fantastisk) och sedan tillbaka hem genom Tyskland/Norge. Jag har aldrig varit på en riktigt ordentlig roadtrip förut och det är en fantastisk känsla. Världen kan kännas ganska liten faktiskt! Nästa år blir det GTR Motorpark, Arctic Circle Raceway och roadtrip i Norge!


_________________
Olof Nässlander
Ford Mustang GT 2017
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Lägg in Arctic circle raceway (Mo i Rana) på din bucketlist också! riktigt kul bana och om du letar rätt på 360motor på facebook så har dom en körning i höst nångång där det mest verkar vara "finare" bilar. Jag har kört där rätt ofta och älskar banan men då mest med vildar under Sommertreff

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Olof N
Stockholm
Här sen Aug 2019
Inlägg: 13


Trådstartare
Chefen skrev:
Lägg in Arctic circle raceway (Mo i Rana) på din bucketlist också! riktigt kul bana och om du letar rätt på 360motor på facebook så har dom en körning i höst nångång där det mest verkar vara "finare" bilar. Jag har kört där rätt ofta och älskar banan men då mest med vildar under Sommertreff


Tack för tipset! Skall kolla upp!

_________________
Olof Nässlander
Ford Mustang GT 2017
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att se en nyare musse här thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Janne J skrev:
Kul att se en nyare musse här thumbs up


+1

Kul att den används som sportbil. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Olof N
Stockholm
Här sen Aug 2019
Inlägg: 13


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:
Kul att se en nyare musse här thumbs up


+1

Kul att den används som sportbil. thumbs up


Tack! Jäklar vilken fin Cobra du bygger på! Kul att se!

_________________
Olof Nässlander
Ford Mustang GT 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kopiera in din reseberättelse från Ringen osv här så ingen missar den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olof N
Stockholm
Här sen Aug 2019
Inlägg: 13


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kopiera in din reseberättelse från Ringen osv här så ingen missar den thumbs up


Bra ide', will do Sir thumbs up

_________________
Olof Nässlander
Ford Mustang GT 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang GT 2017
1239 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande