Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fett på ingående axel dubbelkopplingslåda?
1270 besök totalt
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare

När jag monterade dubbelkopplingslådan på M3an så är jag nästan helt säker på att jag glömde att ha fett på splinsen mellan startkrans/svänghjul och ingående axeln.
Är det någon som har koll på om det ska vara infettat? Eller gäller det bara manuella bilar där lamellen kan röra sig?
Kan bli tråkigt extrajobb att plocka ner lådan o rätta till misstaget.......

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Jag bör nog inleda med att säga att någon koll kring DKG'er har jag inte - så man kan ju undra varför jag svarar

De "vanliga" manuella lådorna ska ju som du säger ha splinesen infettade med ett mycket tunt lager (brukar bli Esso/Mobil UNIREX S 2 för min del då det var vad BMW använde sig av när det begav sig).

Men DKG'er då? Där finns ju ingen lamellskiva just där. Blev nyfiken och kollade vad TIS säger.

TIS säger såhär "Apply a thin coating of "MI‐Setral-43 N" grease to transmission input shaft!"
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e89-z4-sdrive35is-roa/repair-manual . . . .

Setral beskriver ovan nämnda produkt som "ageing resistant high-performance grease with MoS2".

Så vad händer om man inte applicerar detta? Och vad är dess uppgift? Nu kommer jag bara att gissa och spekulera här...

Eftersom det är MoS2 inblandat så gissar jag på att det är en kombination av att reducera slitaget på splinesen och samtidigt rostkydda splinesen (verkar ju vara många små splines på en ganska grov axel så kan det ju börja rosta lite och då kan det bli lite extra jobbigt att dela lådan från motorn).

Om jag än en gång måste gissa så tror jag att det är mer i långa loppet som tex 10K mil som skillnader skulle kunna skönjas och att det nog mer är under speciella förutsättningar som eventuell rost kan bli ett problem. Men än en gång, detta är okvalifierade gissningar...

Ska väl nämnas att BMW numera använder MI-Setral-43 N även på manuella växellådor, exempelvis på min BMW 120i så ska splinesen ha ett tunt lager av MI-Setral-43 N (så de har gått från Klüber Microlube GL 261 till Esso/Mobil Unirex S 2 till Setral MI-Setral-43 N).

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Henrik J skrev:
Jag bör nog inleda med att säga att någon koll kring DKG'er har jag inte - så man kan ju undra varför jag svarar

De "vanliga" manuella lådorna ska ju som du säger ha splinesen infettade med ett mycket tunt lager (brukar bli Esso/Mobil UNIREX S 2 för min del då det var vad BMW använde sig av när det begav sig).

Men DKG'er då? Där finns ju ingen lamellskiva just där. Blev nyfiken och kollade vad TIS säger.

TIS säger såhär "Apply a thin coating of "MI‐Setral-43 N" grease to transmission input shaft!"
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e89-z4-sdrive35is-roa/repair-manual . . . .

Setral beskriver ovan nämnda produkt som "ageing resistant high-performance grease with MoS2".

Så vad händer om man inte applicerar detta? Och vad är dess uppgift? Nu kommer jag bara att gissa och spekulera här...

Eftersom det är MoS2 inblandat så gissar jag på att det är en kombination av att reducera slitaget på splinesen och samtidigt rostkydda splinesen (verkar ju vara många små splines på en ganska grov axel så kan det ju börja rosta lite och då kan det bli lite extra jobbigt att dela lådan från motorn).

Om jag än en gång måste gissa så tror jag att det är mer i långa loppet som tex 10K mil som skillnader skulle kunna skönjas och att det nog mer är under speciella förutsättningar som eventuell rost kan bli ett problem. Men än en gång, detta är okvalifierade gissningar...

Ska väl nämnas att BMW numera använder MI-Setral-43 N även på manuella växellådor, exempelvis på min BMW 120i så ska splinesen ha ett tunt lager av MI-Setral-43 N (så de har gått från Klüber Microlube GL 261 till Esso/Mobil Unirex S 2 till Setral MI-Setral-43 N).

Hej. Det var en grundlig undersökning du gjort, tackar thumbs up
Som du skriver, man ska ha fett på splinsen. Blir väl sånt där brunt otrevligt damm om man kör utan så det är väl bara att bita ihop o göra ett av de tråkigaste jobben som finns.

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Har du möjlighet att hämta in en "second opinion" innan du går all-in och river ned (vet exakt hur tråkigt
det är att göra många gånger i rad) så gör gärna det.

Jag tror inte det är särskilt viktigt på kort sikt, det är främst på längre sikt. Så om du vet att lådan ska
ned inom kort sikt så går det nog alldeles fint att vänta tills dess. För jag tror (det är mycket gissande
här tyvärr) att det dröjer länge innan någon mätbar/synbar/kännbar effekt av avsaknad av fett kan
göras. Fast det jag vet är att det står i verkstadsmanualen att det ska fettas in, det är väl egentligen
det enda jag vet

Ska ju nämnas att det finns flera splineskopplingar där det inte nämns att man ska ha fett.
Ett exempel är på en BMW E34 5-Serie där drivaxeln går igenom hjullagret där bak
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HD11-EUR-07-1988-E34-BMW . . . .
Ett annant exempel är en BMW E30 3-Serie där drivaxeln går igenom hjullagret där bak
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=1471-EUR-01-1985-E30-BMW . . . .
Fast i båda dessa exempel är toleranserna på de maskinerade delarna så små att det är en press fit,
så det är alltid kontakt mellan splinesen. På splinesen mellan motor och växellåda är det inte en press fit,
vilket vi nog ska vara glada för. Men å andra sidan så är det större glapp så att säga mellan splinesen som
kanske är en av flera orsaker varför man vill gärna ha fett i sådana scenarios.

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Vissa biltillverkare vill absolut inte ha fett på axel. Så tror inte jag heller det är nåt som måste göras direkt.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Känns som om det var tur var att jag ville fixa splinsen direkt, för när jag plockat ner lådan upptäckte jag ju fel med kablaget i lådan som hade lett till problem nästa år (mer om det i min tråd)
Men nu har jag köpt fett till axeln, köpte en liten tub med Sachs kopplingsfett.
Skulle bli förvånad om det inte är bra nog, skulle jag köra mer än 800mil år 2020så är jag överlycklig. Funkar allt bra så åker ändå motorn troligen ur nästa höst, den har gått drygt 21000+mil nu, så den behöver lite översyn.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har ju tagit splines-delen från ett original svänghjul. Och där var det snustort.... inget fett.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
1270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande