| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på hjulvinklar inför hjulinställning
|
857 besök totalt |
|
Ska lämna in min Leon Cupra 4drive ST på hjulinställning om några veckor och skulle behöva lite tips på vinklar som funkar för vardagsbruk och även bana. Det sitter andra topplagringar fram så cambern bör landa på kring -2,°0 till -2,5°. Cambern fram är inte justerbar. Vad bör man köra för toe Fram/bak samt camber bak? _________________ Emil W |
||||
|
Re: Tips på hjulvinklar inför hjulinställning
Kör en halv grad mindre camber bak, sedan ställ så lite toe in som möjligt fram annars kommer du slita mycket däck på gata. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re: Tips på hjulvinklar inför hjulinställning
Tackar! Vad bör man sikta på för toe back? _________________ Emil W |
||||
|
Hej Emil!
Det är aningen svårt att ge tips på hjulvinklar när vi inte vet mer om bilen. Hur mycket bankörning och hur mycket gatkörning? Coilovers? Kör du med orginalfälgar och däck eller bredare fälgar och R-däck? Med tanke på vad vi vet hittills om bilen så justera efter Magnus tips. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
|
Re:
80-20 gata-bana. Original adaptivt chassi med bilstein fjädrar som sänker 15mm samt superpro topplagringar med offset som ökar cambern med -1,4° per sida. 235/35-19 på 8,0x19 är original på bilen, på gata kör jag lättare 8x18" med 225/40-18 och bana r-däck 235/40-18 på lättare 8x18". Jag vill alltså ha inställningar som gör att däckslitaget blir lite bättre vid bankörning samtidigt som det ändå går att köra gata med bilen. Som det är nu, med original fjädring och topplagringar, så är skuldrorna slut på r-däcken efter 4 bandagar. Jag kommer montera bilstein fjädrarna samt superpro topplagringar nästa vecka och efter det göra hjulinställningen. _________________ Emil W |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
857 besök totalt |