Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotlandsfärja+räserbil?
1 besök senaste veckan (2171 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Gotlandsfärja+räserbil?

Någon som testat?

Av det jag sett verkar det som att bilarna får köra upp för en brant ramp där bilen sedan ska över krönet och jag är paranoid för att fastna där på toppen med min begränsade markfrigång.
Börjar bli hemskt sugen på att testa banan.

Att dra bilen på släp är tyvärr ingen möjlighet för mig.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag vet i alla fall att Höfläkts GT 3:a klarar ramperna om han är försiktig. Även min M3:a klarar det galant om den inte är fullastad, då skrapar avgassystemet i...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Är det fordon som klarar spb's hemska domkraft utan problem?
Det gör inte min bil olastad och höjd så mycket dämparen tillåter utan lite hjälplyft i avgassystemet, men det kanske går att hänga upp lite med en extra upphängning.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Min klarar inte den hemska domkraften utan lite lyfthjälp. Jag upplever att de nya Gotlandsfärjorna är lite snällare mot låga bilar än de gamla.

Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

pumpa massa luft i ringarna innan du åker på?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fixa några brädstumpar att ha med i nödfall.
En cm eller två kan ju göra rejäl skillnad.

De kan ju även användas för att komma åt lättare med vanlig domkraft (glöm inte att lägga tillbaka dem under hjulen när du sänker ned igen ).

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
oskar skrev:
pumpa massa luft i ringarna innan du åker på?

Så långt hade jag tänkt

Övriga idéer
1. Så lite packning som möjligt
2. Höja bilen max (bara möjligt fram)
3. Dra upp avgassystemet med en massa extra upphängningar överallt.
4. Kapa bort gamla avgasklämmor. (det håller ändå ihop med hjälp av rosten har jag märkt)

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Brädbitar tror jag inte du hinner lägga ut när den stressade färjepersonalen vill lasta på alla bilar så snabbt som möjligt.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Brädbitar tror jag inte du hinner lägga ut när den stressade färjepersonalen vill lasta på alla bilar så snabbt som möjligt.

Du får öva på den gotländska dialekten, då brukar personalen mjukna...

Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004

snökedjor?

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett par lager vulktejp på däcken så har du ju slicks till banan sen.....

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Själva rampen upp till fartygen brukar inte vara något problem men nu har väl du extremt låg bil. På färjor med två bildäck så brukar rampen upp till våning 2 inte vara så kul.

Porschar vinkandes in på första däck medans lastmästaren tvunget skulle ha upp min cosworth på övre däck. Jag tog det jättelugnt men det var omöjligt, fastnade naturligtvis och dom fick hissa upp rampen så att vinkeln blev flackare så jag kunde backa loss. Fick så snällt backa ned och stå på första däck till sist och hädanefter vägrar jag köra upp på andra våningen.

Detta var dock på en färja till England.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Andreas A skrev:
Själva rampen upp till fartygen brukar inte vara något problem men nu har väl du extremt låg bil. På färjor med två bildäck så brukar rampen upp till våning 2 inte vara så kul.

Porschar vinkandes in på första däck medans lastmästaren tvunget skulle ha upp min cosworth på övre däck. Jag tog det jättelugnt men det var omöjligt, fastnade naturligtvis och dom fick hissa upp rampen så att vinkeln blev flackare så jag kunde backa loss. Fick så snällt backa ned och stå på första däck till sist och hädanefter vägrar jag köra upp på andra våningen.

bra förklaring
.. skall inte vara några problem dock att få stå NERE på gotlandsfärjorna.

Är det nu till helgen du skall dit ?

Hör av dig te mig isf

K

Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

En sak jag lärt mig "the hard way" om att resa med färja är att skador på det parkerade ekipaget går på din vagnskadeförsäkring och inte någon allmän ansvarsförsäkring hos rederiet. Den enda skada som rederiet tar på sig är om du kan bevisa att besättningen gjort fel vid lastning eller lossning, annars nada. Tål att tänka på om ni behöver fylla i en skadeanmälan
Jag fick min trailer sönderhoppad när vi åkte hem från Gotland Ring i somras. Trots mina påpekanden vid lastningen blev jag placerad i en "vanlig" fil istället för på dom platser med mer utrymme som finns i för och akter och med en trailer på 2,45 bredd blir det inte mycket promenadplats kvar runt om. Passagerare eller besättning använde mina hjulhus som gångbana och det pallade dom inte för. Följden blev en släpvagn med slokande hjulhus

Här sen Nov 2002

Sen är det ganska stor skillnad mellan låg och högvatten. Vid högvatten blir vinkeln mellan ramp och kaj stor, och då är det väldigt svårt att få på låga bilar. Jag tycker det finns 2 missar:
- Kajen sluttar nedåt vilket medför att du åker ner, mot en ramp som går upp... >
- Att bygga nya moderna fartyg, och inte lyckas bättre än så!?? Jämför med hur Rödby/Putgarden baljorna funkar. Där kan en F1:a åka ombord.

Ett tips, se till att personalen hjälper till att vinka ombord er. Går sedan något sönder tar rederiet det på sin försäkring och styrman kommer ner o skriver rapport. (ingen tröst när det väl gått söner jag vet, men kan vara bra att veta)

Jag har lyckets köra av o på alla möjliga "banbilar" genom åren. Bara 2 har gått sönder...

Mölndal
Här sen Feb 2004

KristianAE86 skrev:
Andreas A skrev:

bra förklaring
.. skall inte vara några problem dock att få stå NERE på gotlandsfärjorna.

Är det nu till helgen du skall dit ?

Hör av dig te mig isf

K

Han hade nog tänkt att köra på Gotland Ring den 10/10

Skänninge
Här sen Maj 2003

Trådstartare
10/10 är det som gäller så jag har en månad på mig att förbereda

Tror ni det går sätta avgasklämmor mellan fjädern och höjdjusteringsmuttern för att vinna ytterligare en cm markfrigång?

Bak är bilen lite högre ändå.. men det är svårt att påverka mer i.om torsionsfjädringen.

Citera
bmwfaran
visby
Här sen Jun 2004

då jag är gotlänning o har en väldig låg bil..
jag säger till i inschekningen att jag har en väldig låg bil.. sen tar jag kontakt med dom som sköter köerna in i båten att jag har en låg bil.. jag säger att jag har en låg bil o vill köra på nere.. INTE rampen..
har aldrig varit någon problem för mig...
lycka till med er som kommer hit till gotland..
o varmt välkomna...

jag kör omkring med en låg grön bmw 325 -95

jag är båtflykting... (gotläning).
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Eric Josefsson skrev:
10/10 är det som gäller så jag har en månad på mig att förbereda

Tror ni det går sätta avgasklämmor mellan fjädern och höjdjusteringsmuttern för att vinna ytterligare en cm markfrigång?

Bak är bilen lite högre ändå.. men det är svårt att påverka mer i.om torsionsfjädringen.

Är det en "hel månad kvar??

Vill ju köra nu

Gotlandsfärja+räserbil?
1 besök senaste veckan (2171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande