Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2171 totalt) |
Gotlandsfärja+räserbil?
Någon som testat? Av det jag sett verkar det som att bilarna får köra upp för en brant ramp där bilen sedan ska över krönet och jag är paranoid för att fastna där på toppen med min begränsade markfrigång. Börjar bli hemskt sugen på att testa banan. Att dra bilen på släp är tyvärr ingen möjlighet för mig. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag vet i alla fall att Höfläkts GT 3:a klarar ramperna om han är försiktig. Även min M3:a klarar det galant om den inte är fullastad, då skrapar avgassystemet i...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Är det fordon som klarar spb's hemska domkraft utan problem?
Det gör inte min bil olastad och höjd så mycket dämparen tillåter utan lite hjälplyft i avgassystemet, men det kanske går att hänga upp lite med en extra upphängning. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Min klarar inte den hemska domkraften utan lite lyfthjälp. Jag upplever att de nya Gotlandsfärjorna är lite snällare mot låga bilar än de gamla.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Fixa några brädstumpar att ha med i nödfall.
En cm eller två kan ju göra rejäl skillnad. De kan ju även användas för att komma åt lättare med vanlig domkraft (glöm inte att lägga tillbaka dem under hjulen när du sänker ned igen ![]() |
||||
Så långt hade jag tänkt ![]() Övriga idéer 1. Så lite packning som möjligt 2. Höja bilen max (bara möjligt fram) 3. Dra upp avgassystemet med en massa extra upphängningar överallt. 4. Kapa bort gamla avgasklämmor. (det håller ändå ihop med hjälp av rosten har jag märkt) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Du får öva på den gotländska dialekten, då brukar personalen mjukna... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Själva rampen upp till fartygen brukar inte vara något problem men nu har väl du extremt låg bil. På färjor med två bildäck så brukar rampen upp till våning 2 inte vara så kul.
Porschar vinkandes in på första däck medans lastmästaren tvunget skulle ha upp min cosworth på övre däck. Jag tog det jättelugnt men det var omöjligt, fastnade naturligtvis och dom fick hissa upp rampen så att vinkeln blev flackare så jag kunde backa loss. Fick så snällt backa ned och stå på första däck till sist och hädanefter vägrar jag köra upp på andra våningen. Detta var dock på en färja till England. |
||||
bra förklaring .. skall inte vara några problem dock att få stå NERE på gotlandsfärjorna. Är det nu till helgen du skall dit ? Hör av dig te mig isf K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
En sak jag lärt mig "the hard way" om att resa med färja är att skador på det parkerade ekipaget går på din vagnskadeförsäkring och inte någon allmän ansvarsförsäkring hos rederiet. Den enda skada som rederiet tar på sig är om du kan bevisa att besättningen gjort fel vid lastning eller lossning, annars nada. Tål att tänka på om ni behöver fylla i en skadeanmälan
![]() Jag fick min trailer sönderhoppad när vi åkte hem från Gotland Ring i somras. Trots mina påpekanden vid lastningen blev jag placerad i en "vanlig" fil istället för på dom platser med mer utrymme som finns i för och akter och med en trailer på 2,45 bredd blir det inte mycket promenadplats kvar runt om. Passagerare eller besättning använde mina hjulhus som gångbana och det pallade dom inte för. Följden blev en släpvagn med slokande hjulhus ![]() _________________ Erik Woode |
||||
Sen är det ganska stor skillnad mellan låg och högvatten. Vid högvatten blir vinkeln mellan ramp och kaj stor, och då är det väldigt svårt att få på låga bilar. Jag tycker det finns 2 missar:
- Kajen sluttar nedåt vilket medför att du åker ner, mot en ramp som går upp... ![]() ![]() - Att bygga nya moderna fartyg, och inte lyckas bättre än så!?? Jämför med hur Rödby/Putgarden baljorna funkar. Där kan en F1:a åka ombord. Ett tips, se till att personalen hjälper till att vinka ombord er. Går sedan något sönder tar rederiet det på sin försäkring och styrman kommer ner o skriver rapport. (ingen tröst när det väl gått söner jag vet, men kan vara bra att veta) Jag har lyckets köra av o på alla möjliga "banbilar" genom åren. Bara 2 har gått sönder... ![]() ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Han hade nog tänkt att köra på Gotland Ring den 10/10 ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
10/10 är det som gäller så jag har en månad på mig att förbereda
![]() Tror ni det går sätta avgasklämmor mellan fjädern och höjdjusteringsmuttern för att vinna ytterligare en cm markfrigång? Bak är bilen lite högre ändå.. men det är svårt att påverka mer i.om torsionsfjädringen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
då jag är gotlänning o har en väldig låg bil..
![]() jag säger till i inschekningen att jag har en väldig låg bil.. sen tar jag kontakt med dom som sköter köerna in i båten att jag har en låg bil.. jag säger att jag har en låg bil o vill köra på nere.. INTE rampen.. ![]() har aldrig varit någon problem för mig... lycka till med er som kommer hit till gotland.. o varmt välkomna... ![]() _________________ johnny jonasson jag kör omkring med en låg grön bmw 325 -95 jag är båtflykting... (gotläning). |
||||
Är det en "hel månad kvar?? ![]() ![]() Vill ju köra nu ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2171 totalt) |