Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8342 besök totalt |
Alfan ger stort habegär, BMW är "bara" ett förnuftigt val. Appropå tidig bilerfarenhet, så övningskörde jag en del i morsans Alfasud, som hon köpte redan 1973 (som 74 års modell) tror han var en av de riktigt första med en Sud i Sverige. Körskolan höll med en läcker orange BMW 2002 -74. Föredrog redan då Fwd före Rwd, varför ska jag nog inte smutsa ned denna tråd med. Hittar man en fräsch Alfa (det verkar ju finnas en och annan) så är den nog klart roligare både på bana och landsväg. Men BMW:n vinnner nog Råd o Röns konsumenttest för banträffbilar, som "nuftigate köp" Men ven f-n vill vara nuftig på bana? ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det är bättre än sex ![]() Vänta med att köpa någon tysk stridsvagn tills du har fått provåka! Jag jobbar i Stadshagen i normala fall, men är på kurs i Mörby denna vecka. Hör av dig så kan vi synka ihop våra tider för en provtur. Mob: 070-663 62 65 M.v.h. Benci _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Du är glad att slippa den underbara motorn i 325:an med gott om vrid, effekt och härligt ljud!? ![]() ![]() Kan komma med ett till riktigt roligt alternativ: Renault Clio 16V. Storleksmässigt ungefär som 205:an men modernare och med mera motor. _________________ Jonas Edling |
||||
Nog för att en m20 är en dunderklump, problemet är nog att betoningen ligger på klump ![]() |
||||
Min väger 1160 kg med mig på plats i stolen och full tank. Den har även visat 157.2 hk i en lite osäker(?) effektmätning. Fiinns att beskåda här. http://www.318is.se/fakta/bromsning. originalmaskin ska enligt BMW ge 136 hk och 162 nm om jag minns rätt. Min motor har annat chip och grövre kanonrör. 0-100 kan jag inte svara på. Men BMW anger 9.9 sekunder tror jag. Men det måste var lite i överkant. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Åkte olättat på 8 år gamla Firestone-däck med G-tech; 0-100 på 7.83. Körde 3-4 repor och det blev genomsnittet så jag räknar på att det gick på ungefär 8.5 i verkligheten. Det som då var gjort med bilen var avgas och chip. Rätt irrelevant, men kul att sätta en tid ändå. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
http://www2.blocket.se/view/3173902.
![]() _________________ Pontus Bergström |
||||
Honda CRX V-TEC 150hk / SOHC 125hk eller Civic VT 150hk (90-91) alt Civic VTI 160hk
otroligt mycket skön och rejsig teknik för pengarna. Hur många bilar i den klassen har triangel-länkar, växellåda som pallar snabba ryck och slit, högvarig motor med kraft, spets och karaktär, låg vikt, superb balans, bra grep (pga den fina framvagnen). Dessutom HÅLLER prylarna! BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller. Peugeot 205 GTI, hmm, urk, trött, tråkig motor. Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med). Visst, fin balans och lätt är den väl också, men det är väl ungefär allt också. Ett billigt och lättmekat alternativ: VW Golf GTI 1 110/112hk, VW Golf GTI 2 16V 139hk, VW Scirocco TS/GTI/16V. Dessa är också ganska lätta och delar, trim, kunskap finns i mängder. Både Hondaklubben (HPC) och VW GTI-Klubben har flera banträffar per år. _________________ Marcus Johansson |
||||
"BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller. "
![]() 1. Samuel G...............49.16 2. Magnus T...............49.93 3. Anton L..................50.31 Bmw 318is 4. Esa........................50.81 5. Fredrik C................51.93 6. ACS M3..................52.24 7. Robert G................52.43 Honda CRX 8. Filip (Saab 9-3)...... 52.81 9. Henrik E ................54.06 10. Lennart M.............54.26 11. Audi A4................54.34 12. Gindemo..............54.63 13. Fiat Uno T.............55.23 14. Roger...................55.30 15. Christian N............55.89 16. Seat.....................56.27 17. Wackt...................56.46 18. Saab 9000............56.65 19. Saab 900..............56.96 20. Volvo 740 ............59.53 21. Skoda..................59.82 "stenåldersbilen" kan visst överraska ibland... ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Det bär mig emot att "gå i svaromål", brukar försöka undvika det, men jag måste undra vad du grundar uttalandet "Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med)" på? Vilka komponenter har gått sönder och hur många individer av vilka årsmodeller har du provat? Hur välvårdade var provexemplaren? Eftersom du kan uttrycka dig så tvärsäkert är förmodligen dina tester noggrannt genomförda och dokumenterade.... ![]() ![]() 205 GTi är ingen premiumbil, det tror jag alla fattar, men jag tror också att denna modell lidit oproportionellt mycket av sina ägare eftersom den snabbt fick ett lågt andrahandsvärde och många exemplar busades sönder. Typfel finns också, om det är fler än märket ditt&datt låter iaf jag vara osagt. Min erfarenhet är att en 205 GTi i hyfsat skick och med en ägare som inte vanvårdar den tål hårda tag. Trött och tråkig motor, ja, det är ju en smaksak (om man testat en motor med alla hästar kvar), liksom "fin balans". För att kunna uttrycka det senare ska man dock ha en läggning mot överstyrt beteende. Jag tror det är långt ifrån alla som skriver under det där med balansen, men kul är den och ganska enkel att justera balansen på om man vill ha den mer neutral. *sorry, kunde inte avhålla mig, fast jag försökte* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Får jag också protestera? ![]() Det var min första konbanekörning någonsin! Magnus gav några passande ord och en åktur i han M3, sen körde jag dessa tider. För att komplettera listan lite så lägger jag till övriga tillverkare samt modell. 1. Samuel G...............49.16 BMW Z3 MCoupe 2. Magnus T...............49.93 BMW M3 E36 3. Anton L..................50.31 Bmw 318is 4. Esa........................50.81 BMW M3 E30 5. Fredrik C................51.93 Porsche med frontmotor, jag vågar inte nämna modell för jag minns inte helt hundra. Sist vill jag tacka Petri för de fina orden. ![]() Jag brukar iofs säga att bilen är lättkörd iofs.. ![]() Ushc vilken löjlig "jag-vill-skryta-lite" känsla det var på detta inlägg av mig. Inte meningen igentligen. Men stenålder funkar bra och är framför allt kul! ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Man säger inget ont om 318is ostraffat
![]() Att jag tycker att det är i prisklassen en förträfflig bil kanske visas av att jag äger en som ska bli tävlingsbil så småningom..
nja... ![]() Anton ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Skulle kunna skriva en liknande lista från RS-bana (a'la Porsche-Klubben) körning på Kalmar flygplats. Då placerde sig en CRX först, före håriga Porschar, BMW etc. Såg längre ner i tråden att de andra bilarna före 318is var riktigt potenta bilar, så att dom piskade en CRX var ju iof inte så märkligt kanske, även om det inte absolut behöver vara så. Helt klart har 318is ett förhållandevis bra chassi, det jag menade var mer att CRX/Civic erbjuder ett bra paket, chassi, drivlina, hållbarhet, ekonomi, trim etc. _________________ Marcus Johansson |
||||
Elfel, oljeläckage från motor-växellåda, drivaxlar m.m. Inte en gång, utan tre olika bilar jag kommit i kontakt med har haft mer eller mindre av ovan nämnda problem. Kanske inte statistiskt säkrat och definitivt inte dokumenterat (sånt som går sönder slänger man och glömmer bort så fort som möjligt). Årsmodell kommer jag inte ihåg exakt, 87, mest mest 89 tror jag det var. Två välvårdade, en normalt svensson vårdad. Trött och tråkig - JA. Har man kört en Honda och lyssnat och känt på musiken och kraften där, så är det definitivt ett steg tillbaka en 10-15 år i tiden att köra 205 GTI. Även med stora 1,9liters motorn på 122hk rör det sig inte anständigt i förhållande till vikt och effekt. En jämförelsevis ordinär Honda Civic ED7 1.6 107hk SOHC 88-91 går vassare, behöver mer sägas? och varför låter motorn som en stenkross (visst, det kan ju upplevas olika från person till person, men när fick Peugeot sist poäng för sina härliga bensinmotorer?), varför känns det helt meningslöst att varva mer än 5000 varv? Botten finns, jo, men det är kanske inte bara det man vill ha om man ska köra bana seriöst...eller vad vet jag. Tycker balansen är fin på 205 GTI. Inte som en Mazda Miata eller en Honda S2000, men jämfört med en Audi 80, Opel Kadett/Astra, Saab 900, eller nån annan surhink så tycker jag den är trevlig. Och JA, jag uppskattar överstyrt betydligt mer än understyrt, understyrt är pest. Kör hellre en överstyrd bil än en understyrd i RS-bana. Vet själv hur hemskt det är med en bil som bara vill gå rakt fram när det ska till att svängas. Huuuu...[/quote] _________________ Marcus Johansson |
||||
> ![]() BMW och Honda är väl bra bilar, har under säsongen 2004 sett en del relativt snabba BMW och Honda men då mestadels i backspeglarna ![]() Islam, kristendom, BMW, Honda, Peugeot, det mesta handlar nog om religion. ![]() |
||||
Överstyr inte brutalt i originalutförande. Gör den det i annat utförande sååå, härligt! ![]() Trodde BMW-förare uppskattade överstyrt, kul att jazza lite med baken, annars finns Audi, Volvo, Saab, Opel för de som tycker om att köra rakt fram. Jag tillhör inte dem. Studera gärna motorns placering i en Honda, och fundera lite över det. Den sitter förhållandevis långt bak mot torpedväggen. Detta tillsammans med TRIANGEL-LÄNKAR (OBS att Honda använde triangel-länkar även på sina ordinära vardagsbilar) bildar en fin enhet som fungerar mycket bra på bana. Ta en titt på scenen i USA så hittar du säkert många bra exempel. Andra intressanta uppslag får du om du kikar på Best Motoring filmerna från Japan. Dom kör hårt och brutalt, och det är ett märke som i allmänhet går bättre än andra, gissa vilket. Ha en trevlig kväll! _________________ Marcus Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8342 besök totalt |