Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilen är bäst som banbil?? CRX, 205 gti, 318is, Alfa 33
<<   1, 2, 3, 4   >>
8342 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

alfaboxer skrev:
Eftersom att det inte är så många som satsar på 33:an så får jag väl komma med den som förslag.
Boxeralforna är billiga och går dessutom väldigt bra på bana särskilt om man byter stötdämpare och fjädrar. Jag har själv 9 st boxeralfor och har kört dessa bilar i 15 år. Ger mycket nöje kan jag garantera.

Michael Gunnarson

Alfan ger stort habegär, BMW är "bara" ett förnuftigt val.
Appropå tidig bilerfarenhet, så övningskörde jag en del i morsans
Alfasud, som hon köpte redan 1973 (som 74 års modell) tror han var en av
de riktigt första med en Sud i Sverige.
Körskolan höll med en läcker orange BMW 2002 -74.
Föredrog redan då Fwd före Rwd, varför ska jag nog inte smutsa ned denna tråd med.

Hittar man en fräsch Alfa (det verkar ju finnas en och annan) så är den nog klart roligare både på bana
och landsväg. Men BMW:n vinnner nog Råd o Röns konsumenttest för banträffbilar, som "nuftigate köp"
Men ven f-n vill vara nuftig på bana?

Citera
alfaboxer
Huddinge
Här sen Sep 2004

Ja det är sant alforna ger stort habegär. Jag får alldrig nog...
Bygger rolig bil av en Sud också. Ska bli spännande att se senare vad den går för.

Stockholm
Här sen Sep 2003

JohnC skrev:
Tack för alla svar och Benci jag åker gärna med en tur ändå för 9000 varv är nog näst intill sex.

Det är bättre än sex

Vänta med att köpa någon tysk stridsvagn tills du har fått provåka!

Jag jobbar i Stadshagen i normala fall, men är på kurs i Mörby denna vecka.
Hör av dig så kan vi synka ihop våra tider för en provtur.
Mob: 070-663 62 65

M.v.h. Benci

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Benci, det är onekligen där jag också där jag arbetar! Vi får synka ihop ett möte.

Ha det

John

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Claes Haglund skrev:
Ja, 318is har en bakre kränghämmare. Alla 318is är utrustade med M-chassie från fabrik. Och 325:ans bromsar fast utan ABS (om man inte valde till det), så jämförelsen med en 325 stämmer bra på många sätt. Dock inte alla. Och det är man ju glad för.

Du är glad att slippa den underbara motorn i 325:an med gott om vrid, effekt och härligt ljud!? Ajaaj, kanske dumt att påstå något sådant i 318is fanclubbens hemvist...

Kan komma med ett till riktigt roligt alternativ: Renault Clio 16V. Storleksmässigt ungefär som 205:an men modernare och med mera motor.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

M3Jonas skrev:
Claes Haglund skrev:
Ja, 318is har en bakre kränghämmare. Alla 318is är utrustade med M-chassie från fabrik. Och 325:ans bromsar fast utan ABS (om man inte valde till det), så jämförelsen med en 325 stämmer bra på många sätt. Dock inte alla. Och det är man ju glad för.

Du är glad att slippa den underbara motorn i 325:an med gott om vrid, effekt och härligt ljud!? Ajaaj, kanske dumt att påstå något sådant i 318is fanclubbens hemvist...

Kan komma med ett till riktigt roligt alternativ: Renault Clio 16V. Storleksmässigt ungefär som 205:an men modernare och med mera motor.

Nog för att en m20 är en dunderklump, problemet är nog att betoningen ligger på klump
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004

OT: Hur snabbt gör en 318is 0-100? hk/nm & vikt?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Freddan skrev:

Min väger 1160 kg med mig på plats i stolen och full tank.
Den har även visat 157.2 hk i en lite osäker(?) effektmätning.
Fiinns att beskåda här. http://www.318is.se/fakta/bromsning.htm

originalmaskin ska enligt BMW ge 136 hk och 162 nm om jag minns rätt.

Min motor har annat chip och grövre kanonrör.
0-100 kan jag inte svara på. Men BMW anger 9.9 sekunder tror jag. Men det måste var lite i överkant.

Brämhult
Här sen Jan 2003

Freddan skrev:

Åkte olättat på 8 år gamla Firestone-däck med G-tech; 0-100 på 7.83. Körde 3-4 repor och det blev genomsnittet så jag räknar på att det gick på ungefär 8.5 i verkligheten. Det som då var gjort med bilen var avgas och chip.
Rätt irrelevant, men kul att sätta en tid ändå.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003

http://www2.blocket.se/view/3173902.htm?l=0&c=1&city=0

Min är till salu! Priset kan naturligtvis diskuteras beroende på om fälgarna ska med osv...

Sundbyberg
Här sen Jan 2004

oki.. tack för svaren! back to topic!

Här sen Jan 2005

Honda CRX V-TEC 150hk / SOHC 125hk eller Civic VT 150hk (90-91) alt Civic VTI 160hk

otroligt mycket skön och rejsig teknik för pengarna. Hur många bilar i den klassen har triangel-länkar, växellåda som pallar snabba ryck och slit, högvarig motor med kraft, spets och karaktär, låg vikt, superb balans, bra grep (pga den fina framvagnen). Dessutom HÅLLER prylarna!

BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller.
Peugeot 205 GTI, hmm, urk, trött, tråkig motor. Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med).
Visst, fin balans och lätt är den väl också, men det är väl ungefär allt också.

Ett billigt och lättmekat alternativ: VW Golf GTI 1 110/112hk, VW Golf GTI 2 16V 139hk, VW Scirocco TS/GTI/16V. Dessa är också ganska lätta och delar, trim, kunskap finns i mängder.

Både Hondaklubben (HPC) och VW GTI-Klubben har flera banträffar per år.

Västerås
Här sen Jan 2004

"BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller. "

Här måste jag protestera lite,här är tex ett konbane-reslutat från förra året på Malmby (29/5):

1. Samuel G...............49.16
2. Magnus T...............49.93
3. Anton L..................50.31 Bmw 318is
4. Esa........................50.81
5. Fredrik C................51.93
6. ACS M3..................52.24
7. Robert G................52.43 Honda CRX
8. Filip (Saab 9-3)...... 52.81
9. Henrik E ................54.06
10. Lennart M.............54.26
11. Audi A4................54.34
12. Gindemo..............54.63
13. Fiat Uno T.............55.23
14. Roger...................55.30
15. Christian N............55.89
16. Seat.....................56.27
17. Wackt...................56.46
18. Saab 9000............56.65
19. Saab 900..............56.96
20. Volvo 740 ............59.53
21. Skoda..................59.82

"stenåldersbilen" kan visst överraska ibland... Nu är iof just Anton en ovanligt duktig chaufför men man ska aldrig underskatta en 318is!

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Marcus Johansson skrev:
.....................
Peugeot 205 GTI, hmm, urk, trött, tråkig motor. Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med).
....................
*Suckar*

Det bär mig emot att "gå i svaromål", brukar försöka undvika det, men jag måste undra vad du grundar uttalandet "Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med)" på? Vilka komponenter har gått sönder och hur många individer av vilka årsmodeller har du provat? Hur välvårdade var provexemplaren? Eftersom du kan uttrycka dig så tvärsäkert är förmodligen dina tester noggrannt genomförda och dokumenterade....

205 GTi är ingen premiumbil, det tror jag alla fattar, men jag tror också att denna modell lidit oproportionellt mycket av sina ägare eftersom den snabbt fick ett lågt andrahandsvärde och många exemplar busades sönder. Typfel finns också, om det är fler än märket ditt&datt låter iaf jag vara osagt.

Min erfarenhet är att en 205 GTi i hyfsat skick och med en ägare som inte vanvårdar den tål hårda tag.

Trött och tråkig motor, ja, det är ju en smaksak (om man testat en motor med alla hästar kvar), liksom "fin balans". För att kunna uttrycka det senare ska man dock ha en läggning mot överstyrt beteende. Jag tror det är långt ifrån alla som skriver under det där med balansen, men kul är den och ganska enkel att justera balansen på om man vill ha den mer neutral.

*sorry, kunde inte avhålla mig, fast jag försökte*

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Petri skrev:
"BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller. "

Här måste jag protestera lite,här är tex ett konbane-reslutat från förra året på Malmby (29/5):

"stenåldersbilen" kan visst överraska ibland... Nu är iof just Anton en ovanligt duktig chaufför men man ska aldrig underskatta en 318is!

Får jag också protestera?

Det var min första konbanekörning någonsin! Magnus gav några passande ord och en åktur i han M3, sen körde jag dessa tider.
För att komplettera listan lite så lägger jag till övriga tillverkare samt modell.

1. Samuel G...............49.16 BMW Z3 MCoupe
2. Magnus T...............49.93 BMW M3 E36
3. Anton L..................50.31 Bmw 318is
4. Esa........................50.81 BMW M3 E30
5. Fredrik C................51.93 Porsche med frontmotor, jag vågar inte nämna modell för jag minns inte helt hundra.

Sist vill jag tacka Petri för de fina orden.
Jag brukar iofs säga att bilen är lättkörd iofs..

Ushc vilken löjlig "jag-vill-skryta-lite" känsla det var på detta inlägg av mig. Inte meningen igentligen. Men stenålder funkar bra och är framför allt kul!

Jkpg
Här sen Nov 2002

Man säger inget ont om 318is ostraffat

Att jag tycker att det är i prisklassen en förträfflig bil kanske visas av att jag äger en som ska bli tävlingsbil så småningom..

Marcus Johansson skrev:
....superb balans...

nja... otroligt överstyrd skulle jag säga. Har iofs bara kört en -93 men jag har sett den tidigare modellen i konbanan och ingen annan bil överstyrde så.

Anton

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Daniel Magnusson skrev:

:shifty:

Daniel Magnusson skrev:
Anton

Här sen Jan 2005

Petri skrev:

Skulle kunna skriva en liknande lista från RS-bana (a'la Porsche-Klubben) körning på Kalmar flygplats.
Då placerde sig en CRX först, före håriga Porschar, BMW etc.
Såg längre ner i tråden att de andra bilarna före 318is var riktigt potenta bilar, så att dom piskade en CRX
var ju iof inte så märkligt kanske, även om det inte absolut behöver vara så.

Helt klart har 318is ett förhållandevis bra chassi, det jag menade var mer att CRX/Civic erbjuder ett bra paket, chassi, drivlina, hållbarhet, ekonomi, trim etc.

Här sen Jan 2005

Pär Hansson skrev:
Marcus Johansson skrev:
.....................
....................
*Suckar*

Det bär mig emot att "gå i svaromål", brukar försöka undvika det, men jag måste undra vad du grundar uttalandet "Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med)" på? Vilka komponenter har gått sönder och hur många individer av vilka årsmodeller har du provat? Hur välvårdade var provexemplaren?

Trött och tråkig motor, ja, det är ju en smaksak (om man testat en motor med alla hästar kvar), liksom "fin balans". För att kunna uttrycka det senare ska man dock ha en läggning mot överstyrt beteende. Jag tror det är långt ifrån alla som skriver under det där med balansen, men kul är den och ganska enkel att justera balansen på om man vill ha den mer neutral.

Elfel, oljeläckage från motor-växellåda, drivaxlar m.m. Inte en gång, utan tre olika bilar jag kommit i kontakt med har haft mer eller mindre av ovan nämnda problem. Kanske inte statistiskt säkrat och definitivt inte dokumenterat (sånt som går sönder slänger man och glömmer bort så fort som möjligt). Årsmodell kommer jag inte ihåg exakt, 87, mest mest 89 tror jag det var. Två välvårdade, en normalt svensson vårdad.

Trött och tråkig - JA. Har man kört en Honda och lyssnat och känt på musiken och kraften där, så är det definitivt ett steg tillbaka en 10-15 år i tiden att köra 205 GTI. Även med stora 1,9liters motorn på 122hk rör det sig inte anständigt i förhållande till vikt och effekt. En jämförelsevis ordinär Honda Civic ED7 1.6 107hk SOHC 88-91 går vassare, behöver mer sägas? och varför låter motorn som en stenkross (visst, det kan ju upplevas olika från person till person, men när fick Peugeot sist poäng för sina härliga bensinmotorer?), varför känns det helt meningslöst att varva mer än 5000 varv? Botten finns, jo, men det är kanske inte bara det man vill ha om man ska köra bana seriöst...eller vad vet jag.

Tycker balansen är fin på 205 GTI. Inte som en Mazda Miata eller en Honda S2000, men jämfört med en Audi 80, Opel Kadett/Astra, Saab 900, eller nån annan surhink så tycker jag den är trevlig. Och JA, jag uppskattar överstyrt betydligt mer än understyrt, understyrt är pest. Kör hellre en överstyrd bil än en understyrd i RS-bana. Vet själv hur hemskt det är med en bil som bara vill gå rakt fram när det ska till att svängas. Huuuu...[/quote]

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Marcus Johansson skrev:
.....................
....................

> Har kört 205:a sedan 1999, har kört ca över 1000 mil på bana varav nära 50 race. Har brutit 3 ggr, 2 ggr på grund av växellänkage och en gång på grund av vatten i kontakt till luftmängdmätaren.

BMW och Honda är väl bra bilar, har under säsongen 2004 sett en del relativt snabba BMW och Honda men då mestadels i backspeglarna .

Islam, kristendom, BMW, Honda, Peugeot, det mesta handlar nog om religion.

Här sen Jan 2005

Daniel Magnusson skrev:

nja... otroligt överstyrd skulle jag säga. Har iofs bara kört en -93 men jag har sett den tidigare modellen i konbanan och ingen annan bil överstyrde så.

Överstyr inte brutalt i originalutförande. Gör den det i annat utförande sååå, härligt!
Trodde BMW-förare uppskattade överstyrt, kul att jazza lite med baken, annars finns Audi, Volvo, Saab, Opel för de som tycker om att köra rakt fram. Jag tillhör inte dem.

Studera gärna motorns placering i en Honda, och fundera lite över det. Den sitter förhållandevis långt bak mot torpedväggen. Detta tillsammans med TRIANGEL-LÄNKAR (OBS att Honda använde triangel-länkar även på sina ordinära vardagsbilar) bildar en fin enhet som fungerar mycket bra på bana. Ta en titt på scenen i USA så hittar du säkert många bra exempel. Andra intressanta uppslag får du om du kikar på Best Motoring filmerna från Japan. Dom kör hårt och brutalt, och det är ett märke som i allmänhet går bättre än andra, gissa vilket.

Ha en trevlig kväll!

Vilen är bäst som banbil?? CRX, 205 gti, 318is, Alfa 33
<<   1, 2, 3, 4   >>
8342 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande