Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Officiella bilder på nya Boxster/Boxster S
3668 besök totalt

Behåller Porsche ledningen i roadstersegmentet med de här bilarna?
Ja
64%
 64%  [ 24 ]
Nej
16%
 16%  [ 6 ]
Ointressant
18%
 18%  [ 7 ]
Totalt antal röster : 37

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare

The new Boxster and Boxster S
More sporty, powerful and self-assured

Stuttgart. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, will launch the new Boxster on 27 November 2004. The 2.7 litre six-cylinder engine will then have 176 kW (240 HP), 8 kW (12 HP) more than previously. The performance of the Boxster S, which will be launched simultaneously, has also been increased from 191 kW (260 HP) to 206 kW (280 HP), while cubic capacity has remained unchanged at 3.2 litres. The Boxster needs only 6.2 seconds to spurt from 0 km/h to 100 km/h, while the Boxster S manages this in 5.5 seconds. The basic model clocks up 256 km/h and consumes 9.6 litres Super Plus, in line with the EU standard. The maximum speed of the S variant is 268 km/h, while average consumption is 10.4 litres (EU standard).

The Boxster intends to extend its leading position in the roadster segment, by offering even greater driving pleasure while providing more active and passive safety. Larger wheels and a wider wheel alignment clearly emphasise the further development of the body form. At the same time they symbolise the increase in performance of the two models. The new front clearly shows the relationship with the 911 series but still features the typical Boxster face. The new lighting concept with the separation of main headlamps and front lamps with integrated fog lamps is characteristic of this.

When viewed from the side, the larger air vents before the rear axle, the bold door sills, the larger window in the transition from the B-pillar to the roof and the newly designed, larger rims are dominant. The 2.7 litre version now has 17-inch wheels as standard, while the Boxster S features 18-inch wheels.

In the new Boxster power is transmitted by a revised five-speed manual transmission and by a new transmission box with six gears in the S model. The gearshift had been revised for both transmission variants so that shift travel is now considerably shorter. Both vehicles can optionally be equipped with a five-speed Tiptronic S transmission. Boxster is the first roadster in the world to secure passengers against lateral impact using head airbags. In combination with a thorax airbag, which is concealed on the outer side of the backrest, the airbag shoots out from the side window rail of the door and provides a very high level of protection for the head.

The basic price is EUR 37,000 for the Boxster and EUR 44,100 for the Boxster S. In Germany, prices (including VAT and country-specific requirements) are EUR 43,068 for the Boxster and EUR 51,304 for the Boxster S. Adjusted for fittings, the new models are offered nine percent (Boxster) and six percent (Boxster S) cheaper on the euro markets compared to the previous generation. thumbs up thumbs up thumbs up In the USA, the price for the Boxster is USD 43,800 and USD 53,100 for the Boxster S (excl. tax). The models will be launched on the US American market on 15 January 2005.

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Svårt att rösta utan att ha fått köra den

Men de förvaltar och förnyar utseendet på ett föredömligt sätt i mina ögon iaf thumbs up

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Svårt att rösta utan att ha fått köra den

Förvisso! Men - utgår givetvis från att Porsche inte försämrat vägegenskaperna, utan rimligtvis förbättrat dem ytterligare. Tänkte därför mest på huruvida det är troligt att folk i gemen (och vi rejsomaner i synnerhet) finner utseendet attraktivt. Dvs så vi både :woot: och ...med

Här sen Jul 2004

Absolut inte !

Jag ser fortfarande inte åt vilket håll Boxstern pekar...

Stockholm
Här sen Jun 2004

Citat: Behåller Porsche ledningen i roadstersegmentet med de här bilarna?

Saknat svarsalternativ: Har de någonsin haft ledningen?

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
7-11 skrev:

Hehe, tja...om man får tro majoriteten av alla biljournalister så...ja.

Här sen Nov 2002

om jag fattat saken rätt skall priserna alltså sjunka med 6 resp 9% på europamarknaden jämfört med dagens modell. Vad tycker de nuvarande boxterägarna om det? Det innebär sannolikt att begagnatpriserna får sig en skjuts neråt.
Porsche har ju framgångrikt ökat priset rätt kraftigt från år till år och från modell till modell och därigenom bidragit till att hålla prisnivåerna uppe på begagnatmarknaden. Är det här början på ett trendbrott?

Åter till frågan så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en ny Boxter, jag gillade den gamla utseendemässigt och den nya är ju snarlik. om den varit marknadledande i mina ögon vet jag dock inte, jag hade nog haft ett ännu bredare flin bakom ratten i en Elise.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Utseende mässigt helt klart !

NS BTG: 9.10.21

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Atariman skrev:
7-11 skrev:

Jag tror t.ex Miata-killarna protesterar om vi pratar volymer...

Ledande är för mig något mätbart, inte baserat på tycke och smak

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
7-11 skrev:
Atariman skrev:
7-11 skrev:

Jag tror t.ex Miata-killarna protesterar om vi pratar volymer...

Ledande är för mig något mätbart, inte baserat på tycke och smak

Mätbarhet är som allt annat givetvis relativt. Recensioner såväl som försäljningssiffror.

Här sen Jun 2004

Atariman skrev:
Mätbarhet är som allt annat givetvis relativt. Recensioner såväl som försäljningssiffror.

Mätbarthet är INTE relativt tills marknadsmänniskor (som jag) får tag i det. Försäljningsvolym är absolut, hästkrafter är absolut mm mm.

Sedan blir det relativt när det presenteras som att en produkt är ledande på en delmarknad, i ett där definierat delsegment och dessutom mätt i en subjektiv marknadsundersökning. Vips! Alla är marknadsledare! Samtidigt!

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
7-11 skrev:
Atariman skrev:

Mätbarthet är INTE relativt tills marknadsmänniskor (som jag) får tag i det. Försäljningsvolym är absolut, hästkrafter är absolut mm mm.

Sedan blir det relativt när det presenteras som att en produkt är ledande på en delmarknad, i ett där definierat delsegment och dessutom mätt i en subjektiv marknadsundersökning. Vips! Alla är marknadsledare! Samtidigt!

Hehe, som sagt - man kan självklart se på det ur vilket perspektiv man vill...

Även jag är "marknadsmänniska" och vill bestämt hävda att man - även om man specifikt tittar på försäljningsvolymer, etc - med hävd kan säga att Boxstermodellerna varit marknadsledande i sitt prissegment (även om det kanske förändrats ngt de senaste ett-två åren). Du måste väl ändå medge att det finns en viss mätbarhet i de betyg som ges i biltester, annars faller nog hela tanken med de siffror som anges som värden för bilars olika egenskaper?

Men visst, jag hade kunnat förtydliga min fråga med att ange att det specifikt var i medium->övre prissegmentet för roadsters...men då är vi nog lite väl petnoga skulle jag vilja påstå...

Här sen Jun 2004

Det blev lite OT det här... Och nej, vi ska inte klyva atomer, men lite får man väl retas?

Det finns bara så många som kan och vill kalla sig "ledande". Många (NB: därmed inte sagt Boxstern) enligt principen:

1. Lögn
2. Förbannad lögn
3. Statistik

Andra marknadsledare inom Roadster-segmentet skulle kunna vara:
Mazda Miata: Ren försäljningsvolym
BMW Z3: Hos hårfrisörer/skor i västra London
TVR: Prestanda, utseende, ljud, attityd

och jag har slutat tro på betygssättning efter att ha gått på fel bio-film gång efter gång... eller för den skull sett Trafikmagasinen testa prestandabilar...

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fler bilder...

Intressant är också att PASM och SportChrono-paketen kommer finnas som tillval till båda modellerna, liksom PCCB till Boxster S. thumbs up

Här sen Nov 2002

Den är fin! Mer kraftfull än förra. Gillar dock inte dom runda friskluftsintagen !!! Lite väl mycket Ådi TT över dom thumbs down .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fredrik C skrev:
Gillar dock inte dom runda friskluftsintagen !!!

Du är inte ensam...

Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vadå "ledningen" i roadstersegmentet?

Men det är en schysst förbättring, utseendemässigt, av en redan trevlig bil.

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kraniel skrev:
Vadå "ledningen" i roadstersegmentet?

Börjar bli en hel del nitpicking kring min frågeställning här... Kanske ska omformulera frågan till: "Verkar den bättre eller sämre än tidigare Boxsters?" eller "Är den snyggare eller fulare än tidigare Boxsters?" så folk slipper känna sig åsidosatta, konfunderade, etc...

EDIT: Men, för att förtydliga basis för min ursprungliga fråga kommer här några citat från vitt skilda kanaler:
"The Best Roadster in the World"
Autocar

"Best Sports Car of the Decade"
Philadelphia Inquirer

"The Boxster remains the roadster by which others are measured."
http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_page/0,5744,5974591% . . . .

"There are other roadsters that cost less, but the Boxster offers a style and character that is uniquely Porsche and very satisfying. In short, we've never tired of driving the Boxster."
http://www.automotive.com/reviews/09/2004/porsche/boxster/

"We like the Boxster best."
http://www.automobilemag.com/features/0308_roadsters/

"the Boxster has established itself as one of the most desirable roadsters ever made"
http://www.theaa.com/allaboutcars/cartestreports/2004046.html

"Här snackar vi körglädje i klass med juniorsuperbilar. Alla prestandasiffror blir ointressanta när man noterar hur otroligt Boxster S lyckas utnyttja varje litet uns av kraft och grepp oavsett underlag. Samtidigt som den låter föraren välja om han vill korrigera kursen med gasen eller ratten....en mer renodlat läcker körupplevelse får man som sagt leta efter."
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2002/0206/02060 . . . .

"The Porsche roadster models Boxster and Boxster S have been named best sports cars by "Automobile Magazine" in the United States. Despite stiff competition, the Boxster received more than 50 per cent of the votes cast by employees of the magazine worldwide. This is the third time that the Boxster has received a prestigious All-Star Award from "Automobile Magazine"."
http://www.autofan.com/newsdetail.asp?id=1083&mn=1&yr=2004

"'B' is for 'Boxster', and also "Best" In Class"
http://www.epinions.com/auto-review-60C2-5601FA9-385D0C7A-prod2

"Certainly the best roadster"
http://www.honda-acura.net/forums/archive/index.php/t-22597.html

"At the end of the day, it's the Boxster that comes out on top. The Boxster nailed down its top ranking at the track, where its all-around athleticism served to magnify the weaknesses of its competitors"
http://www.caranddriver.com/article.asp?section_id=15&article_id=3 . . . .

Räcker ovanstående som argument för den ursprungliga frågeställlningen, eller ska jag fortsätta?

Här sen Jul 2003

Fronten: thumbs up Klockren! Inte så mesig uppsyn som föregångaren.

Bakifrån: Tvärtom. Inte lika "fet" som originalet. Men definitivt snygg!

Interiören: Njaaa? Ingen designmässig förbättring i mina ögon.

Positivt (för mig) är att begagnatpriserna förmodligen sjunker ännu mer. Jag tänkte eventuellt köpa mig en begagnad Boxster S till våren. Den optimala kompromissen mellan sommarbil och banbil?

3668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande