Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1359 besök totalt |
Vinter-/"rally"bilstips
Det här har ju inte så mycket med banåka att göra, men det börjar ju snart bli dags för räsern att gå i ide och då behöver man ju en annan bil att värma sig i under kalla vinternätter. Så jag hoppas ni har överséende med tråden, den är ju i varje fall lite rejsorienterad. ![]() Hursomhelst börjar jag få ett allt mer akut behov av en till bil. Kommunen råkar ha fattat det mindre kloka beslutet att "uppgradera" min favorit(grus)väg, så jag inte längre klarar att hålla mig och pärlan borta därifrån. Därför letar jag något billigt att krasha - en vinterbil för sporadisk misshandel och rallybruk. Kanske har ni lust att komma med lite tips? Kraven är ungefär att bilen skall tåla misshandel och vara rolig på vägar där dyrare bilar inte lämpar sig. Kanske försöker jag t.om. börja köra rally med den, på riktigt alltså(om jag senare får lite pengar över att fixa den med). Det är ju en fördel om det är billigt med reservdelar, att bilen håller hyffsat och att den är lättmekad. Skruva utomhus på vintern är liksom inget jag är sugen på. Annars spelar det ingen roll hur den ser ut, i vilken ände det driver eller hur gammal den är(bara det går att köra i bekvämt motorvägstempo). Bilar jag funderar på är: Opel Ascona, Manta, Corsa Toyota Starlet el. Corolla Nissan Cherry Ford Escort Alfa 33 Saab 90 Volvo 240 Har ni några synpunkter och förslag på vad som kan vara bra val? |
||||||||||||||||||||||
Jo, det som tar emot är bara att de är sååå stora. Finns det ingen 240-copué?
![]() Är de kördugliga bilar annars? Verkar ju liksom inte så smidiga på små krokiga vägar, men jag har aldrig kört någon så jag vet inte. Glömde förresten nämna att smärtgränsen går vid 5000Kr. Märkligt nog verkar det svårt att hitta (fungerande)240;is till det priset. |
||||||||||||||||||||||
Kul/billig
Vi har en Ascona A Grupp E som andrabil/Rally bil kört ca 10 tävlingar på ett år fungerar utmärkt. Skatt : 0kr Helförsäkring helår : 1150:- billigare en en moped ! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||||||||||||||||||
Har diskuterats massvis innan och jag slår, som jag gjort tidigare, ett slag för Volvo 360. Mer sladdvänlig och stryktålig bil får du leta efter.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||||||||||||
polarn köppte nyligen en toyota tercel..
![]() ![]() den ultimata vinterbilen.. 4wd med låste diffar. ![]() dessutom lutningsmätare inne i bilen.. vad sägs om 30grades roll gneom rondellerna.. (enligt mätaren) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||||||||||||
240/740/940 är utmärkt smidiga i skogen Köp min annars, bättre lek på vinternbil finns inte. _________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||||||||||
Jo, det är sant. Fast rallyförare borde väl annars kunna det där med att hantera tungkörda bilar på små krokiga grusvägar. Hårt diffade 4wd-bilar är väl egentligen inga höjdare i smidighet, men det har man glömt säga till rallyfloket. ![]()
Härligt, låter som en bil som kan vara billig att äga t.om. för en 22 åring. ![]() Vad innebär Grupp E förresten? om jag börjar köra rally kan det ju vara bra att lägga det på en nivå jag har råd med, tänkte jag.
Vad är en VOC-bil för någe? För att kunna ha råd med något över 5000Kr måste jag övertyga farsgubben om att det där med rally är en kul grej, så han blir sugen att haka på. Fullt övertygad om att han innerst inne tycker det är lockande, och att han skulle köra som ett skollat troll, försöker jag för fullt. Får se hur det går, han skulle ha nytt av en vinterbil också, risken är bara att jag måste klämma dit en dragkrok. Kan jag få till det med lite större budget tänker jag nog kika på den här: http://www2.blocket.se/view/3215678. Undrar bara varför den inte är homobesiktigad. : ![]() ![]()
Märkte nu att sökfunktionen gav en del trevliga träffar. 360 verkar vara bra bil, helt klart. Även om jag egentligen inte skall bry mig om utséendet måste jag dock säga att 340/360 är så infernaliskt ful, att jag knappt vågar gå i närheten av en. Jag får jobba på att bli av med min skräck för dem, om det skall funka. ![]()
Låter som en kul bil och jag har alltid kommit väl överens med Toyotor. Tyvär verkar de inte lätta att få tag på. Hittar två sådana på blocket, i västerbotten. Kostar ju mer att hämta bilarna än vad de är värda. Ps.
Vad är det för bil? Audi - eller har du en Volvo till salu? Skicka gärna ett PM med lite info. ![]() |
||||||||||||||||||||||
De är sjukt bångstyriga ![]() Man får vara rätt brutal, men det går fruktat fort när man får till det.
Det innebär standardbil med bur 4pktbälte och riktiga stolar. Med inredning får man köra på gata, utan inredning måste man homologera den och får bara köras på tävling. Finns några till salu på resultatservice.com
www.voc.se / http://www.volvooriginal.com/volvo/ standardbil med låg utväxling och ca 160-170 hk, riktiga stolar/bälte och bur lite förenklat
Därför att den då får köras på gata, förmodligen har den då full inredning
Det är min rallyquattro - se min hemsida _________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||||||||||
Det mest fruktade lär dock vara när man inte får till det. Finns det någon som klurat ut hur man skall göra när det börjar gå åt helvete med 4wd? ![]()
okej, låter som det mest grunläggande bara, för att klassas som rallybil. Vad är en homologering för något?
Aha, verkar finnas en del kul där. Fast, som sagt, lite dyrt bara...
Jag som trodde han bara var sur på SBP för att de vägrade släppa igenom bilen. ![]()
Det är min rallyquattro - se min hemsida[/quote] Den ser på tok för fin ut för att jag skall ha råd att slå till. Vågar jag gissa på 30-35kkr? Fin var den hursomhelst, så du borde inte ha svårt att sälja den till någon som har råd att betala vettiga pengar för den. ![]() |
||||||||||||||||||||||
Beror på vad det är för kris, men det brukar gå att reda upp det mesta. Kör med vänsterbroms hela tiden så ett snäpp extra på pedalen får ut bakändan tex.
Ja precis, E som i ekonomi. Det är en sorts besiktning som bilsportförbundet gör bla. När biltillverkarna klassar in bilar/delar så homologerar de sina grejjer hos FIA
_________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||||||||||
Hoppsan, jag som trodde jag brukade ha koll på bilars värde men där träffade jag inte ens i närheten.
Känns i varje inte som någon möjlighet att spräcka budgeten med 20ggr mer, för en vinterbil som är dyrare än "räsern" som skall läggas i ide. ![]() |
||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1359 besök totalt |