Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinter-/"rally"bilstips
1359 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Vinter-/"rally"bilstips

Det här har ju inte så mycket med banåka att göra, men det börjar ju snart bli dags för räsern att gå i ide och då behöver man ju en annan bil att värma sig i under kalla vinternätter. Så jag hoppas ni har överséende med tråden, den är ju i varje fall lite rejsorienterad.

Hursomhelst börjar jag få ett allt mer akut behov av en till bil. Kommunen råkar ha fattat det mindre kloka beslutet att "uppgradera" min favorit(grus)väg, så jag inte längre klarar att hålla mig och pärlan borta därifrån. Därför letar jag något billigt att krasha - en vinterbil för sporadisk misshandel och rallybruk.

Kanske har ni lust att komma med lite tips? Kraven är ungefär att bilen skall tåla misshandel och vara rolig på vägar där dyrare bilar inte lämpar sig. Kanske försöker jag t.om. börja köra rally med den, på riktigt alltså(om jag senare får lite pengar över att fixa den med). Det är ju en fördel om det är billigt med reservdelar, att bilen håller hyffsat och att den är lättmekad. Skruva utomhus på vintern är liksom inget jag är sugen på. Annars spelar det ingen roll hur den ser ut, i vilken ände det driver eller hur gammal den är(bara det går att köra i bekvämt motorvägstempo).
Bilar jag funderar på är:

Opel Ascona, Manta, Corsa
Toyota Starlet el. Corolla
Nissan Cherry
Ford Escort
Alfa 33
Saab 90
Volvo 240

Har ni några synpunkter och förslag på vad som kan vara bra val?
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



om du vill ha en stryktålig bil med billiga delar är väl tvåföttin de solklara valet.. kan juu byggas om till rallybil åsså vid senare tillfälle!!!

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Jo, det som tar emot är bara att de är sååå stora. Finns det ingen 240-copué?
Är de kördugliga bilar annars? Verkar ju liksom inte så smidiga på små krokiga vägar, men jag har aldrig kört någon så jag vet inte.

Glömde förresten nämna att smärtgränsen går vid 5000Kr. Märkligt nog verkar det svårt att hitta (fungerande)240;is till det priset.
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



kolla vilken rallytävling som helst... dom verkar vara smidiga trots storlek

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Kul/billig

Vi har en Ascona A Grupp E som andrabil/Rally bil kört ca 10 tävlingar på ett år fungerar utmärkt.
Skatt : 0kr Helförsäkring helår : 1150:- billigare en en moped !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En VOC-bil så är den ju färdig för rally- och isracingklass direkt och rör hyfsat på sig, men de brukar iofs vara dyrare än 5000:-.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Har diskuterats massvis innan och jag slår, som jag gjort tidigare, ett slag för Volvo 360. Mer sladdvänlig och stryktålig bil får du leta efter.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



polarn köppte nyligen en toyota tercel.. thumbs up thumbs up

den ultimata vinterbilen.. 4wd med låste diffar. det räckte med en grusparkering för flinet skulle sträcka sig upp itl öronen..

dessutom lutningsmätare inne i bilen..
vad sägs om 30grades roll gneom rondellerna.. (enligt mätaren)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Alexi Törnqvist skrev:
Jo, det som tar emot är bara att de är sååå stora. Finns det ingen 240-copué?
Är de kördugliga bilar annars? Verkar ju liksom inte så smidiga på små krokiga vägar, men jag har aldrig kört någon så jag vet inte.

Glömde förresten nämna att smärtgränsen går vid 5000Kr. Märkligt nog verkar det svårt att hitta (fungerande)240;is till det priset.



240/740/940 är utmärkt smidiga i skogen

Köp min annars, bättre lek på vinternbil finns inte.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Nilz skrev:
kolla vilken rallytävling som helst... dom verkar vara smidiga trots storlek

Jo, det är sant. Fast rallyförare borde väl annars kunna det där med att hantera tungkörda bilar på små krokiga grusvägar. Hårt diffade 4wd-bilar är väl egentligen inga höjdare i smidighet, men det har man glömt säga till rallyfloket.

Per Fogelberg skrev:
Vi har en Ascona A Grupp E som andrabil/Rally bil kört ca 10 tävlingar på ett år fungerar utmärkt.
Skatt : 0kr Helförsäkring helår : 1150:- billigare en en moped !

Härligt, låter som en bil som kan vara billig att äga t.om. för en 22 åring.

Vad innebär Grupp E förresten? om jag börjar köra rally kan det ju vara bra att lägga det på en nivå jag har råd med, tänkte jag.

Anders Y skrev:
En VOC-bil så är den ju färdig för rally- och isracingklass direkt och rör hyfsat på sig, men de brukar iofs vara dyrare än 5000:-.

Vad är en VOC-bil för någe?

För att kunna ha råd med något över 5000Kr måste jag övertyga farsgubben om att det där med rally är en kul grej, så han blir sugen att haka på. Fullt övertygad om att han innerst inne tycker det är lockande, och att han skulle köra som ett skollat troll, försöker jag för fullt. Får se hur det går, han skulle ha nytt av en vinterbil också, risken är bara att jag måste klämma dit en dragkrok.

Kan jag få till det med lite större budget tänker jag nog kika på den här:
http://www2.blocket.se/view/3215678.htm?l=0&c=1&city=0

Undrar bara varför den inte är homobesiktigad. :

Claes Haglund skrev:
Har diskuterats massvis innan och jag slår, som jag gjort tidigare, ett slag för Volvo 360. Mer sladdvänlig och stryktålig bil får du leta efter.

Märkte nu att sökfunktionen gav en del trevliga träffar.
360 verkar vara bra bil, helt klart. Även om jag egentligen inte skall bry mig om utséendet måste jag dock säga att 340/360 är så infernaliskt ful, att jag knappt vågar gå i närheten av en. Jag får jobba på att bli av med min skräck för dem, om det skall funka.

LuddeR skrev:
polarn köppte nyligen en toyota tercel.. thumbs up thumbs up

den ultimata vinterbilen.. 4wd med låste diffar. det räckte med en grusparkering för flinet skulle sträcka sig upp itl öronen..

dessutom lutningsmätare inne i bilen..
vad sägs om 30grades roll gneom rondellerna.. (enligt mätaren)

Låter som en kul bil och jag har alltid kommit väl överens med Toyotor. Tyvär verkar de inte lätta att få tag på. Hittar två sådana på blocket, i västerbotten. Kostar ju mer att hämta bilarna än vad de är värda.

Ps.

Daniel7xQ skrev:
240/740/940 är utmärkt smidiga i skogen

Köp min annars, bättre lek på vinternbil finns inte.

Vad är det för bil? Audi - eller har du en Volvo till salu? Skicka gärna ett PM med lite info.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Alexi Törnqvist skrev:
Nilz skrev:
kolla vilken rallytävling som helst... dom verkar vara smidiga trots storlek

Jo, det är sant. Fast rallyförare borde väl annars kunna det där med att hantera tungkörda bilar på små krokiga grusvägar. Hårt diffade 4wd-bilar är väl egentligen inga höjdare i smidighet, men det har man glömt säga till rallyfloket.


De är sjukt bångstyriga
Man får vara rätt brutal, men det går fruktat fort när man får till det.

Alexi Törnqvist skrev:

Vad innebär Grupp E förresten? om jag börjar köra rally kan det ju vara bra att lägga det på en nivå jag har råd med, tänkte jag.

Det innebär standardbil med bur 4pktbälte och riktiga stolar.
Med inredning får man köra på gata, utan inredning måste man homologera den och får bara köras på tävling. Finns några till salu på resultatservice.com

Alexi Törnqvist skrev:

Vad är en VOC-bil för någe?

www.voc.se / http://www.volvooriginal.com/volvo/
standardbil med låg utväxling och ca 160-170 hk, riktiga stolar/bälte och bur lite förenklat

Alexi Törnqvist skrev:

Kan jag få till det med lite större budget tänker jag nog kika på den här:
http://www2.blocket.se/view/3215678.htm?l=0&c=1&city=0
Undrar bara varför den inte är homobesiktigad.

Därför att den då får köras på gata, förmodligen har den då full inredning

Alexi Törnqvist skrev:

Daniel7xQ skrev:
240/740/940 är utmärkt smidiga i skogen

Köp min annars, bättre lek på vinternbil finns inte.


Det är min rallyquattro - se min hemsida

_________________
Daniel Steiner
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Nilz skrev:
kolla vilken rallytävling som helst... dom verkar vara smidiga trots storlek

Jo, det är sant. Fast rallyförare borde väl annars kunna det där med att hantera tungkörda bilar på små krokiga grusvägar. Hårt diffade 4wd-bilar är väl egentligen inga höjdare i smidighet, men det har man glömt säga till rallyfloket.


De är sjukt bångstyriga
Man får vara rätt brutal, men det går fruktat fort när man får till det.

Det mest fruktade lär dock vara när man inte får till det. Finns det någon som klurat ut hur man skall göra när det börjar gå åt helvete med 4wd?

Daniel7xQ skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Vad innebär Grupp E förresten? om jag börjar köra rally kan det ju vara bra att lägga det på en nivå jag har råd med, tänkte jag.

Det innebär standardbil med bur 4pktbälte och riktiga stolar.
Med inredning får man köra på gata, utan inredning måste man homologera den och får bara köras på tävling. Finns några till salu på resultatservice.com

okej, låter som det mest grunläggande bara, för att klassas som rallybil.
Vad är en homologering för något?

Daniel7xQ skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Vad är en VOC-bil för någe?

www.voc.se / http://www.volvooriginal.com/volvo/
standardbil med låg utväxling och ca 160-170 hk, riktiga stolar/bälte och bur lite förenklat

Aha, verkar finnas en del kul där. Fast, som sagt, lite dyrt bara...

Daniel7xQ skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Kan jag få till det med lite större budget tänker jag nog kika på den här:
http://www2.blocket.se/view/3215678.htm?l=0&c=1&city=0
Undrar bara varför den inte är homobesiktigad.

Därför att den då får köras på gata, förmodligen har den då full inredning

Jag som trodde han bara var sur på SBP för att de vägrade släppa igenom bilen.

Alexi Törnqvist skrev:

Daniel7xQ skrev:
240/740/940 är utmärkt smidiga i skogen

Köp min annars, bättre lek på vinternbil finns inte.


Det är min rallyquattro - se min hemsida[/quote]
Den ser på tok för fin ut för att jag skall ha råd att slå till. Vågar jag gissa på 30-35kkr? Fin var den hursomhelst, så du borde inte ha svårt att sälja den till någon som har råd att betala vettiga pengar för den.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Alexi Törnqvist skrev:

Det mest fruktade lär dock vara när man inte får till det. Finns det någon som klurat ut hur man skall göra när det börjar gå åt helvete med 4wd?


Beror på vad det är för kris, men det brukar gå att reda upp det mesta. Kör med vänsterbroms hela tiden så ett snäpp extra på pedalen får ut bakändan tex.

Alexi Törnqvist skrev:

okej, låter som det mest grunläggande bara, för att klassas som rallybil.
Vad är en homologering för något?

Ja precis, E som i ekonomi. Det är en sorts besiktning som bilsportförbundet gör bla. När biltillverkarna klassar in bilar/delar så homologerar de sina grejjer hos FIA

Alexi Törnqvist skrev:

Den ser på tok för fin ut för att jag skall ha råd att slå till. Vågar jag gissa på 30-35kkr? Fin var den hursomhelst, så du borde inte ha svårt att sälja den till någon som har råd att betala vettiga pengar för den.
Säljer inte under 100kkr

_________________
Daniel Steiner
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Hoppsan, jag som trodde jag brukade ha koll på bilars värde men där träffade jag inte ens i närheten.
Känns i varje inte som någon möjlighet att spräcka budgeten med 20ggr mer, för en vinterbil som är dyrare än "räsern" som skall läggas i ide.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinter-/"rally"bilstips
1359 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande