| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coilovers ksport val subaru sti
|
455 besök totalt |
|
Skulle behöva råd och tips angående inköp av coilovers till en subaru sti 2014 sedan. Bilen ska gå ungefär 20% bana och resten gata. Jag tittar på två stycken olika coilovers från tillverkaren ksport som just nu har höstrea. Båda har för och nackdelar så jag tänkte höra med experterna på rejsa hur ni resonerar. Att tillägga, jag har inga problem med att åka väl stumt på gatan då bilen endast går till glasskiosken eller lite mer inspirerande landsväg. Är det värt det att investera i de dyrare för finesserna eller är det rentav så att de som är gjorda för bana är precis odugliga på gatan? De aktuella coilovers är, https://www.raidopower.se/product/su https://www.raidopower.se/product/ba _________________ Joel Hultqvist Subaru sti racing 2014 |
|
Coilovers är kul! De gör att bilen känns mycket mera "på" och kränger mindre i kurvor. Om du dessutom monterar camberplattor kan du köra med mer negativ camber vid bankörning. Jag hade BC coilovers på min förra Impreza och den hade egentligen bara en nackdel, de blev stenhårda på vintern om det var kallare än tio minus. Så pass hårda att jag helst inte ville köra bilen då det var riktigt kallt.
Jag vet inte heller vad bilprovningen säger, det kan ju bli problem eftersom din bil troligtvis är helbilsgodkänd. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
|
Börja med att kolla vilka fjäderkonstanter det är till respektive kit, jag antar att det går att få vilka man vill men det är intressant att se vad dämparna (förhoppningsvis) är anpassade till från början.
Den dyrare varianten hade väldigt mycket justeringsmöjligheter vilket ju kan vara bra om man vet vad man håller på med. Men för en nybörjare så misstänker jag att krånglar till det mer än vad det hjälper. "Ej lämpligt för användning på gatan" vet jag inte om man ska ta så allvarligt på, men kan ju vara intressant att fråga Raido om varför de skriver så. |
|
Update,
Jag har pratat med raidopower nu och jag får ett halvluddigt svar där de mer eller mindre säger det som står beskrivet på produktsidan. Sport och super sport är bättre för gatan, super sport har fler funktioner. Banracing versionen är gjord för banan och är inte lämplig för gata. Väntar på svar angående fjäderkonstanter. _________________ Joel Hultqvist Subaru sti racing 2014 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
455 besök totalt |