Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (9298 totalt) |
Re:
Det finns i alla fall en sådan e30 från Umeåtrakten som jag besiktat. Det är en smidig bakvagn, se bara till att montera den högt i karossen så du inte behöver ändra arbetshöjd på den, då funkar den bäst. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Får bli att kika mer på.e39 bakvagnen alltså, tack för input.
För stunden har jag fastnat i grenrörs bryderier. Jag hade förhoppningen att ngt av det jag har klart skulle vara användbart med mindre justeringar men det vette fan. Litet grenrör uppåt går bort då.den lilla snigeln tittar ut genom huven då garanterat och tar i både här.o där ![]() Litet grenrör neråt funkar bättre men då hamnar turbo o DP inne i kupén ![]() ![]() Lutar åt grenrörskapning och modda det stora röret helt enkelt ![]() Det är nu man börjar fundera på varför man trodde det skulle vara enkelt och varför man inte bygger en trackroadster i stället där allt möjligt får sticka ut ![]() Nåja lite händer iaf men jag är lite svag för den här karossen och när jag blir vuxen vill jag ha en svängrod inbillar jag mig ![]() Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Re:
Linus bil ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Vem tusan är Linus och vilken E30 är det? Uppenbarligen är man för lite ute i svängen och jobbar för mycket med annat
Nåväl. I sann Halloweenanda så förbereds det för styckmassaker.. I min lilla hjärna ska det inte funderas allt för länge utan detta bygge råder "mesure once cut twice" principen ![]() Vi får se hur det slutar detta, men fortfarande verkar jag har saker över på hyllorna så ännu så länge ska nog det mesta finnas och med visst mått av ändringar så kanske jag inte behöver köpa till så mkt saker hoppas jag. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
brorsan kör med en sånn bakvagn på caprin. monterad precis som orginal , jag tillverkade det monteringssatsen till han (självcentrerad som orginal) har måtten på whiteborden om du behöver sen .
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
cylindrarna gjordes 95mm i diameter och 100mm höga . (som sedan kapades till rätt mått på plats)
tappen är konad , dock är den en jäkligt liten kona . med minsta diameter på 25,9mm och största diameter 26,7 blev väll ca 1 grad i kona . med ett uppstick ovanför plattan på 23mm , gänga genomgående är M14x1,5 jag sitter och letar febrilt efter största måttet på konan . men det har du ju iofs i bakvagnen. även om det känns lite halvt att ge dig alla mått utom just det. hoppas det kan vara till någon nytta. =) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Hydraulisk koppling konvertera?
Inte ens med den största vita lögn så.skulle jag påstå att det hänt ngt vettigt alls. Jag försöker ta mig garaget och göra något ryck men det står emot så fruktansvärt att jag kommer mig inte för det bara. Volvon har inte ens kommit in i garaget hemma ännu ju ![]() Men jag har väl insett att jag måste göra något mer än googla delar och komma vidare. Finns det någon som orkat läsa om mitt gnäll och vet om det finns någon snabbfix då 240 har vajerkoppling medans bmw lådan är hydraulisk. Funkar det med 7/940 huvudcylindrar eller någon annan enkel lösning så mottages det tacksamt. ![]() ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Jag har för mig att det fanns hydraulisk koppling på typ 264 bertone?
Men dessa är antagligen lika svåra att hitta idag , som arbetet att bara sätta dit någon egen lösning ![]() Borde väll inte vara något större arbete att bara montera tex en 7/940 cylinder, Mer än att de kanske hamnar där du vill ha insug sedan, låter det vara osagt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag kör med slavcylinder från BMW och huvudcylinder från Porsche på min Mustang med T5 låda, varför inte leta upp en huvudcylinder från den BMW som lådan kommer från så behöver du bara fixa till pedalstället.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Väldigt många BMW, läs alla, använder 19.05 mm huvudcylinder så det är inte så noga vilken du tar ifrån.
Som Janne är inne på borde det inte så svårt få till en BMW-lik montering av huvudcylindern. Alternativt om det blir lättare bygg länkage mot en vanlig bromscylinder med rätt diameter. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Mitt tips är att köra med slaven som ska va till bmw lådan och så denna pedal https://www.mkmotorsport.se/products
Tillsammans med huvudcylinder från 7/940 ![]() _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||
![]() Tack o bock ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||
Behöver lite grejor ser jag..
Jahaja, värsta mek koman har gått över och ett mindre meksug smyger fram. Men för "enkelhetens skull" så behöver jag lite prylar. Jag kommer att sikta på en besiktning först o sedan bygga om. Då ska det i en besiktningsmotor och skapa lite tid för update. Fjäderbensstag 240 Insug med förgasare B20 så simpelt som möjligt endast för besiktningsmotor. Huvudbroms cylinder 740 för hydraulisk koppling komplett med burkar osv. Det är för kommande bmw konvertering, det behövs om någon har något liggande så är jag spekulant. Har inte rört en 240 på massor av år och är inte sugen på att spendera en hop.med pengar på komplettering köp. Mest för att tanken var ju att göra något av det som fanns liggande i största del. Tvärgul är den iaf ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Pust och stänk.. Då den norrländska vinter blandar och ger denna vinter så har 242an fått bo ute en stund. Allt mellan 45cm snö ena veckan till + och regn sedan -19 på det. Den stackarn Volvon har äntligen med en massa svordomar och tjurighet fått flytta in och till min glada överraskning så ryms dem bättre än förväntat.
![]() Sedan då. ![]() Och ![]() Det går iaf att runda bilen så då får man vara nöjd. En del roliga saker jag inte sett då.jag haft annat att tänka på sedan hemsläpandet är till exempel.. Aningen svårtankat... ![]() Och en del andra småsaker lär nog dyka upp. Nåja nu är.jag närmare än innan så jag hoppas på att komma igång. På den positiva sidan ät att jag kommer åt antivirus Coronan i garagekylen ![]() Då.kan man känna sig trygg ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
![]() ![]() ![]() Ibland så tar sig bilbyggandet konstiga vägar. Efter att ha vänt och vridit på alla möjliga planer, bilar och funderingar av vad m10 räcermotorn skulle hamna i. Så dök ju denna 242a upp och skulle vara bra för ändamålet. Men vad händer då tro? Jo helt ur det blå så kommer en spekulant på M10 och vips så... ![]() Och ![]() Hejsan hoppsan så var man utan drivlina och står nu med en tom.kaross bara ![]() Vad ska man då hitta på? Annan motorcombo, stoppa i b20 eller sälja karossen vidare och satsa på toyotan enbart? Grubbel och time out med Volvo. Närmaste tanken är väl ett modernt sprut typ link till toyotan och uppdatera turbo och grenrör från orginal. Typ denna ![]() Well vi får se vad det blir. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Nope, den lämnade kommunen nu. Lite skönt lite otäckt.
Men en skaplig slant fick jag ju så det kanske blir ngt annat att pyssla med framöver. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Fasen, frun tog en delseger och min tänkta Volvo update blev ett nytt kök... Fast happy wife happy life gör att det finns ett hopp om en ny drivlina i volvon och förhoppningsvis så får jag med en kompis som byggkollega då han har ett spännande motorförslag och "lämplig" drivlina för 242an och jag har en del bra o ha grejor kvar som behövs så vi får väl se
![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (9298 totalt) |