Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Bruksbilen som spårade ur. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9032 totalt) |
Ibland händer ju grejjer som man inte riktigt kan rå för
Kort bakgrund: Jag hade en Cayenne som dragbil och brukis. Den var kunglig att dra racetrailern med, men det kändes inget bra att kasta in verktyg och dunkar bak i den. Så jag köpte en Iveco Crossbuss med sovutrymme och bra lastutrymme. 3,5tons drag gjorde den komplett. Så jag sålde Porschen och jagade ny brukis. En polare som är Audi frälst har en gammal S4 med 5a i och kör dragrace med den. Han hade några gamla RS4 formar liggandes. Då han inte kan glasfiber så fick jag dem för att bygga ett kit... Så då tänkte jag att jag köper en A4B5 Avant och bygger dit ett kit på, för att se hur passform var. Här börjar det spåra ur... Jag köpte första bästa jag hittade inom rimligt avstånd. Kraven var få: quattro och sportstolar. Jag hittade en ganska omgående... Hämtade skiten fort och var nöjd med livet. Sen upptäckte jag att en brukis utan dragkrok suger ju... Fast hoppsan... det var en avtagbar Bingo! Stolarna var eftermonterade, så elen fungerade inte. Jag garvade åt min dotter som sänkte stolsvärmen för hon blev svettig. Hon undrade varför och jag förklarade att den funkar inte, varpå hon garvade och sa: testa då. Bingo igen! Jag hittade en motorvärmare på den också, men kabeln var avklippt. Köpte en ny första bit med uttaget på och vips hade jag Bingo för 3e gången. Nu låter ju detta som en bra brukis... Fast det satt ju kina coilovers på. Mittenburken på avgasröret saknas, så den låter som en 18års bil. Det sitter RS4 kromspeglar, vilket jag gillar och en eftermarknads grill. När jag körde hem den märkte jag att den laddade rätt bra, men klippte så fort det blev kul. Det var en K04 turbo istället för K03, men originalbox... Så jag köpte ett MaxxECU RACE plugin till den och mappade om lite. Nu blev den riktigt rolig. I 3 dagar innan kina snurran sade upp sig. Då köpte jag en bil till av en polare. Då kunde jag plocka turbon från den och lysen som min racepolare ville ha. ...ungefär här börjar det spåra ur helt. !,8T motorn går rätt bra och inbjuder till "inspirerad" körning. Vevstakarna sägs vara gjorda av tandpetare. Jag hade vid det här laget och så skaffat en RS4 front att bygga form på, då den jag fick med inte var rätt. Jag sitter sjukskriven denna höst med en axelskada. Ebay appen är ju rätt bra... Jag klickade hem ett par H-profilstakar, kolvringar, lagersats, enkelmasse svänghjul, 6-puckad sinter och hade 2st GT2881R liggandes sen mitt dubbelturbo V8 bygge. Nu hade jag ju ändå en extra motor att bygga ihop vid sidan om. Inga konstigheter... Nu körde jag bottnad standard K03 turbo på bensin med dåliga lambda på topp. Spridarna räckte inte. Så jag fick tag i ett par 880cc spridare. Nu bottnade bränslepumpen och blev rätt trött av etanol. Dåligt av en OEM bränslepump som bara gått 32000 mil Bytte till mig en DW200 pump mot ett 4-pack RedBull, så var det löst. Nu går bilen rätt bra. Ingen aning om effekt, men bottnad K03 på E85 ger säkert 180-200hk. Jag rev ur motorn ur donatorbilen med lite hjälp av kompisarna då jag är enarmad, och här är vi nu. Nu börjar bygget... ...jag är idiot, men Racebilen är ju klar. Den står till och med tankad och bara väntar på att vi ska plocka ur lite mer effekt innan det är tävlingsdags, men axeln kom emellan. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Jag gillar den skarpt. Lite för liten att ha som familjebil kanske. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Idag plockade jag ner motorn och gjorde rent allt. Veven är tillbaka med nya lager, blocket är honat och jag tvättade av kolvar och monterade nya ringar.
Jag är van vid 6or så den här lilla toppen är ju skitsmidig att leka med. Jag kastade i hela skiten i smådelstvätten, och vips så såg den ut som ny. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Toppen är rentvättad och jag har börjat slipa in ventiler. Avgassidan är klar, men insug är ju så små lyftare att jag måate bygga om ventilbågen för att få plats..
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Kul med en tråd om den beryktade brukisen! Ramlade över onroaders podden i somras o har nu rullat över på speedcirkus istället o tycker man fått höra rykten om denna bil alldeles för länge för att inte fått se något om den så denna tråd var ju topp
Är där några som helst likheter i drivlinan mellan denna och s4/rs4? De verkar ju hålla för nästan vad som helst dedär bilarna.. _________________ Emil Jönsson |
||||||
Vad jag vet... Så är det i princip samma. Det är större diameter på drivknutarna på s4/rs4 och rs4 har alu spindlar fram. Fast dom verkar hålla riktigt bra. Kul att du gillar podden! Glöm inte att gå med i Speedcircus Podcast på Facebook. Där annonseras gästerna ut, så man kan ställa frågor. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Idag kom ett paket med lite godis till toppen och ett paket med något som skulle varit vevlager... Fast det var en uppsättning ramlaget till. Fcku... Där gick det några dagar till. De har skickat fel...
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Det sitter både i denna och i V6an till s4 och rs4. Säkert fler, men det vet jag inte _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Även alla 40-ventils V8:orna efter typ 1999 som S6,A8,S8,RS6,RS4 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tack för info, Ådi tillhör inte min normala intressesfär, men cool teknik är cool teknik _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Alla ventiler inslipade och nya tätningar. Bytte även alla lyftare då det hade blivit gropar i en del av dem. Sen var det bara att smacka ihop allt och justera in kammarna. Nu är toppen klar.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Sä glad att läsa denna tråd. Har fumderat en tid att bygga en Audi 20ventilare. Det verkar som du bara byter stakar men inte kolvar, är dom tillräckligt bra standard? Har du något effektmål?
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Kul att du gillar det. Allt är bara helt spontant. Jag bygger för 400hk. Sen får jag se om jag vill pressa den så hårt senare. Jag känner en del Audi folk. (jag är total nybörjare. Var BMWbög från början, och köpte en Skylinemotor. Så RB kan jag utantill) Det ska vara samma kolvar i denna som i 5an. Dim klarar ennhel del stryk. Inga problem med 150hk oer kolv @3bar tydligen. Så dom har jag inte bytt. I övrigt har jag bytt allt utom ventiler, som jag slipat in och även masserat kanalerna pyttelite. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Gamla motorn har läckt en hel del olja. Den har dragit en liter på runt 2 veckor. Fy f*n vad kladdigt allt är.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Så jag sprutade på avfettning och släpade in högtryckstvätten i garaget. Utan motor, hjul och på lyften kommer man åt oförskämt bra. Så nu går avfuktaren för fullt där inne.
Men bra blev det. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Hur ser finish och precision på stakarna ut från Maxpeedingrod. Köpte deras coilovers och de är sådär av olika anledningar. Med dåliga coils blir det ju inte totalhaveri om kvalitén inte är 100%, men stakarna kan ju inte vara lite sådär halvbra...? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Andra projekttrådar Bruksbilen som spårade ur. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9032 totalt) |