Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rallyimpeller?
1431 besök totalt
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29


Trådstartare
Rallyimpeller?

Vad exact menas med "Rallyimpeller"? Vad skiljer den från en vanlig impeller?

_________________
René Hedback
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Va? Pratar du om turbo?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Eller är det vattenpumpen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29


Trådstartare
oj, förlåt... snackar turbo. Trodde inte termen "rallyimpeller" användes i vattenpumpssammanhang

_________________
René Hedback
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Ren gissning... Kan det vara en impeller gjord av keramiskt material... De tål ju mkt mer värme- kan ju vara bra om du kör med responssystem- vanligt inom rally tex.... Annars har jag inte hört ordet "rally impeller" någonsin faktiskt. Det brukar vara en riktig saftig prislapp på dessa laddare!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004
Inlägg: 29


Trådstartare
ok

Anledningen till att jag undrar är att jag köpte för ett tag sedan en saab 9000 turbo med enligt uppgift en "Rallyimpeller" (bland annat) som då den förrförra ägaren uppgav att "ingen hade ett liknande ljud på knutstorp när jag körde".

_________________
René Hedback
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Det kanske kan vara nåt med antalet blad på impellern? De flesta standardturbos har tydligen 11 blad, medan tävlingsturbos kan ha 10 blad. Då borde det ju bli ett annat ljud i visselpipan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Rallyimpeller låter som ett försök att förklara något som man egentligen inte vet vad det är.

När det gäller WRC aggregaten så är det kompressorhjul av aluminium som används, dock är de inte gjutna utan frästa ur ett stycke. I några fall har man använt titan istället för aluminium men inte i rally vad jag vet.

Impellern sitter i kompressorhuset, inte att förväxla med turbinen vilket vanligtvis är gjord av Mar-M 247 för att tåla höga avgastemperaturer.

Sedan brukar de kompressorerna som sitter i rallybilar vara avsedda för höga tryckförhållanden då de körs med restriktorer.
Citera
Skruva banåkabil
Rallyimpeller?
1431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande