Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
5 besök senaste veckan (6694 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3, 4
   
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 11:52     Re: Citera

Fredrik - SLC skrev:


................ typ ett team väljer värsta race-bremboo och ett annat väljer original brembo till en porsche/corvette? blir det någon större skillnad i prestanda förutom blinget och kostnaden?


Nej. Ingen mätbar skillnad.
Det finns superlätta skivor som kanske skulle ge en liten fördel...... men dom håller inte för långlopp.

Vi har kört Original Corvette C4 skivor (325mm) fram med bra belägg i många år, och har inte bytt verken skivor eller belägg på en hel säsong. Och då ingick 24-timmars i det.

Det är beläggen som är dyra. Och standardbelägg går inte att åka med.
Det är tillgängligheten på användbara delar, som gör det ekonomiskt !

Det blir alltså billigare att åka med stora originalskivor från en prestandabil... typ Corvette, Porsche, M3..... osv.

Bak har vi åkt Biltema skivor i rimlig storlek med bra belägg... och bytt vartannat år.

Man kan begränsa dom största monsterskivorna med max fälgstorlek. Men jag tvivlar på att det har någon betydelse i verkligheten. Både skivor och fälgar blir för tunga om man går över det som går in i en 17"-fälg.
Men..... det ser bättre ut i ett reglemente med begränsning.


EDIT:
Dom som är lite smarta, håller sig till 15 eller 16" .... prestandamässigt... på grund av vikt.
Men tillgången på vettiga däck och fälgar i 15-16" är mycket begränsad.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 12:03     Re: Citera

sweanders skrev:
Om man inte får byta bromsok är det svårt att hitta bromsbelägg för långlopp på en del modeller.

Om man inte får köra med r-däck tröttnar jag helt, det är ju dyrare och dåligare att köra med gatdäck i racing. Det får ner farten men inte kostnaden.




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 12:17     Citera

Regler om att sakta ner bilar som går för fort, med vikttillägg mm...... är inte intressant för oss.

Det är bara team med bra mekaniker och förare som blir straffade.

Enkla , klara regler med god uppföljning/kontroll är vägen att gå.

Enda gången det kan vara befogat men tilläggs-varv/vikt mm....... skulle vara för gästbilar från annan serie, som vill åka för skojs skull. Men då ska dom inte kunna tillgodoräkna sig poäng i serien.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 13:04     Re: Citera

Fredrik - SLC skrev:
om vi går på äkta vikt..... vad väger bilarna jämfört med tjänstevikten? så jag vet vilka koefficienter vi ska lägga oss på?


Jag funderade ett varv till på denna frågan, och egentligen så är ju dagens reglemente bra. Man får lov att plocka ur inredning.

Om man förtydligar med att övrig lättning inte är tillåten så håller man kvar gräsrotsnivån. Eller så släpper man det friare.

När tid ges kommer jag mest troligt att plocka bort allt som inte används på bilen, exempelvis AC som jag inte fick tid över till att plocka bort.
Det satt motorvärmare som givetvis plockades av. Spolarvätskebehållare och alla slangar har jag plockat bort. Om bilen hade haft dragkrok hade jag plockat av den.

Men - jag tolkade reglerna som att det inte är ok att börja kapa bort överflödig plåt. Exempelvis så plockade jag av hållare till reservhjul men jag kapade inte bort fästen till hållaren. Inte heller hålborrade jag valda delar även om jag var nällad att göra det.

Nu vill jag gärna göra sådana modifikationer, så jag skulle uppskatta om det var tillåtet men att bilen klassas upp.

Det är ju kul att modifiera, och att saker som att stötdämpare verkligen är helt fritt tilltalar mig något enormt. Om det sitter dämpare för 1500 eller 150000 gör betydligt mindre på varvtiden än hur de är inställda för bilen.

Som många varit inne på tidigare så ligger en stor del av glädje och entusiasm för mig på att jag får gå och fundera på vilka lösningar jag vill välja. Att det blir löjligt ibland är för att det blir roligare då. Jag satte exempelvis dörrklädsel av kolfiber på min bil i år - det hade funkat precis lika bra med plastad kartong...


Så låt oss köra med en BSS-klass (Bullshit Special) där modifikationer är mer accepterat.

EDIT: Kanske skulle man kunna göra så att de som bedöms hamna i Bullshit-klassen får starta med med ett antal varv i minus, eller att alla bilar som inte hamnar i Bullshitklassen får ett antal varv redan på startlinjen?


_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 14:06     Re: Citera

sweanders skrev:


Men - jag tolkade reglerna som att det inte är ok att börja kapa bort överflödig plåt. Exempelvis så plockade jag av hållare till reservhjul men jag kapade inte bort fästen till hållaren. Inte heller hålborrade jag valda delar även om jag var nällad att göra det.





Jag håller med om det mesta här. Men jag väljer att svara på en sak.

Om vi har en vägd vikt på banan.... så kan vi helt bortse från lättningsproblematiken.

Lätta bäst du vill. Vikten ska ju ändå vara enligt motorstorlek.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 14:14     Citera

Jag och fler av oss, har varit med i en mängd olika utvecklingsfaser i SLC-racing. Vissa bra och andra inte lika mycket.
Jag tror man ska hålla sig till en klass..... samma för alla, den första tiden.

Sedan är det nog mångas förhoppning att det ska utvecklas till mer riktiga tävlingsbilar.
Men det tror jag man får vänta med... tills serien rotat sig.


Vi som vet vad vi håller på med..... kan ju anpassa våra bilar till det, om vi gör rätt redan från början.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 18:24     Citera

Vikt:.....

e36 Touring.

Halvbur + dörrsträvor.
Sexa.... manuell.
Rensad invändigt.
Två race-stolar.
Kompletta framdörrar.
Rensade bakdörrar.
Glasrutor.
Originan motorhuv och baklucka.

Exakt som den kördes sist.... med ca 30 kg bensin i tanken.

OBS !! Vågarna är inte kollade på länge. Så ta det mad en nypa salt.










_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl V
Nyköping



Här sen Okt 2007
Inlägg: 624



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Nov 2019 13:24     Citera

Jag skulle tycka det är synd om man inte får trimma motorn utan bara få byta.
Tråkigt om man inte får trimma en billig B230 med en folkracekam och lite hemmafilning av toppen för att komma upp i 160-170 hk utan måste leta reda på en motor som redan har 16-180 hk som då är förhållandevis mycket dyrare.

Men misstänker att de som inte har en hemmabyggd flödesbänk och inte skruvat motorer i 10 år kanske har en annan syn på det

Strypning innan insug kanske är en ide för att effekten inte ska kunna springa iväg men då ska det kontrolleras osv...

Kanske en max motorvolym på 2-ventilsmotorer och en på 4-ventilsmotorer på de trimmade motorerna och max storlek på gasspjäll beroende på om man har ett gasspjäll eller om man har en för varje cylinder.. men det måste ju bygga på en gentlemens agreement och ev att man kollar de som kommer 1-3 och de som har snabbaste varvtiderna.


_________________
Karl Vestgöte
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Bjorre
Vaxjo



Här sen Maj 2016
Inlägg: 9



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 20:35     Citera

En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


_________________
Bjorn Karlsson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13858



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 20:54     Re: Citera

Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå



Här sen Dec 2002
Inlägg: 4941



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 21:33     Re: Citera

Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Jag vet inte vad du menar med 50 kkr, om det är kostnaden för att bygga bil?

Om jag jämför med reglementet i SDC5000, som är rätt ordentligt begränsat (se https://sdc5000.weebly.com/ om ni är intresserade) så landade vår budget på att bygga vår Primera P11 väldigt nära 50 kkr. Då innehåller det ingen motortrimning, byte av ett gäng slitdelar men inte alla, ganska billiga stötdämpare, inga däck och fälgar.

Om budgeten höll är en annan fråga, det blev både plus och minus.

Sedan tror jag som sagt att det är väldigt klokt att ge befintliga bilar från andra klasser (som är rimligt "rätt" i prestanda) möjlighet att vara med och köra, på något sätt. Om det ger seriepoäng eller inte spelar inte så stor roll...

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 21:44     Re: Citera

therealpinto skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Jag vet inte vad du menar med 50 kkr, om det är kostnaden för att bygga bil?

Om jag jämför med reglementet i SDC5000, som är rätt ordentligt begränsat (se https://sdc5000.weebly.com/ om ni är intresserade) så landade vår budget på att bygga vår Primera P11 väldigt nära 50 kkr. Då innehåller det ingen motortrimning, byte av ett gäng slitdelar men inte alla, ganska billiga stötdämpare, inga däck och fälgar.

Om budgeten höll är en annan fråga, det blev både plus och minus.

Sedan tror jag som sagt att det är väldigt klokt att ge befintliga bilar från andra klasser (som är rimligt "rätt" i prestanda) möjlighet att vara med och köra, på något sätt. Om det ger seriepoäng eller inte spelar inte så stor roll...

Gustaf


Jag tror Björn tänkte på marknadsvärde av bil. Och jag håller med, även om man bygger billigt så blir kostnaden snabbt 40-50 tkr i delar från sliten gatbil till driftsäker banbil. En del saker måste i min mening bytas för att det ska funka i långlopp även om det inte ger någon prestandaökning.


_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bjorre
Vaxjo



Här sen Maj 2016
Inlägg: 9



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 22:09     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


_________________
Bjorn Karlsson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13406


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 22:27     Re: Citera

Bjorre skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


10k gränsen hade vi släppt redan till i år..... utan hade åldersgräns istället..


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 22:33     Re: Citera

Fredrik - SLC skrev:
Bjorre skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


10k gränsen hade vi släppt redan till i år..... utan hade åldersgräns istället..


Uhm, va?

Det hade jag ingen aning om.

Nåja, det var kanske bra.


_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13406


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 23:02     Re: Citera

sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Bjorre skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


10k gränsen hade vi släppt redan till i år..... utan hade åldersgräns istället..


Uhm, va?

Det hade jag ingen aning om.

Nåja, det var kanske bra.



tja.. nån läste inte reglerna noggrannt då


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 23:07     Re: Citera

Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Bjorre skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


10k gränsen hade vi släppt redan till i år..... utan hade åldersgräns istället..


Uhm, va?

Det hade jag ingen aning om.

Nåja, det var kanske bra.



tja.. nån läste inte reglerna noggrannt då


Jo, faktiskt. Jag klickade på länken till reglerna och läste dem.

Jag tror nästan att jag läste dem lite för noggrant.


_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 23:14     Re: Citera

sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
sweanders skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Bjorre skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bjorre skrev:
En helt annan fråga: Vill majoriteten att det ska vara såhär snorbilligt eller är lite mer ok? Jag hade nog tyckt 50k delat på tre är billigt...


Som jag förstått det, så ska vi inte ha några summor i reglementet.
Däremot ålder på bilarna som ska delta. Troligtvis 15 år. Eller en fast årsmodellsgräns på 2005.


Super, som jag tolkade det innan var tanken på marknadsvärde ca 10kkr, men om man kan köpa vad man vill upp till viss årsmodell så öppnar det upp mycket👍


10k gränsen hade vi släppt redan till i år..... utan hade åldersgräns istället..


Uhm, va?

Det hade jag ingen aning om.

Nåja, det var kanske bra.



tja.. nån läste inte reglerna noggrannt då


Jo, faktiskt. Jag klickade på länken till reglerna och läste dem.

Jag tror nästan att jag läste dem lite för noggrant.


Det står på typ första raden att marknadsvärde är 10.000:- i de enda reglerna jag sett?!



_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13406


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 23:24     Citera

Läs hela meningen fram till punkten


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 8071



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 23:40     Re: Citera

Fredrik - SLC skrev:
Läs hela meningen fram till punkten


Ställ inte så höga krav nu då.


_________________
Anders Hansson

anders@ahteknik.se

+46 762045508

Jag hyr ut bilar till trackdays - ring eller maila för info!

www.banbil.nu
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Crowd thinking för bättre regler för SLC 3h och Landskamp6h
5 besök senaste veckan (6694 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3, 4